Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

AMEE kongress 2014, Milano Michael Due Nielsen Uddannelsesansvarlig overlæge Anæstesiologisk-Intensiv Afdeling V OUH.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "AMEE kongress 2014, Milano Michael Due Nielsen Uddannelsesansvarlig overlæge Anæstesiologisk-Intensiv Afdeling V OUH."— Præsentationens transcript:

1 AMEE kongress 2014, Milano Michael Due Nielsen Uddannelsesansvarlig overlæge Anæstesiologisk-Intensiv Afdeling V OUH

2  United States Accreditation Council for Graduate Medical Education har udviklet en: ”Outcome-based milestones for resident performance” mht en række kliniske kompetencer.  Intuitivt direkte fornuftigt !  Men ! Symposium : Compentencies and Milestones: Will those who ignore the past be condemned to repeat it?

3 Har i en årrække arbejdet med uddannelse, træning og kompetenceevaluering i U.S. Army. Anna Cianciolo, Southern Illinois University school of medicine

4  Alle nøgle aspekter af performance kan identificeres, observeres og evalueres  Enhver soldat/enhed skal kunne udføre alle slags opgaver til enhver tid  Indlærte kompetencer opretholdes/glemmes igen ensartet for personer/enheder  Bedømmere/observatører behøver ikke træning  Trænere/lærere behøver ikke træning Antagelser

5  Over 100 siders overordnet doktrin til at forklare/motivere behovet for specificere krav og procedurer  Tusinder af siders målbeskrivelse til at specificere opgaver, forhold og standarder for alle kompetencer  Endnu tusinder af siders portefølje til at specificere nødvendige træningsfaciliteter, forhold og enkeltprocedurer  Behov for mere træningstid end der var dage i kalenderen Hvad skete ?

6  Enhedens træner/lærer kendte ikke doktrinen  Godkendelse af den enkelte kompetence/samlede portefølje krævede subjektive vurderinger om evner der ikke var explicit evalueret  – pres henimod at lave positive evalueringer/kompetencevurderinger Hvad skete ?

7  Det daglige arbejde bruges til træning og vurdering frem for megen træning på skolebænken/simulation/nonklinisk aktivitet  Træning af nøglepersoner/lærere/trænere som skal træne andre  Resourcekrævende træning reserveres til kompentencer der skønnes mest essentielle for delingens mission. Konstruktive løsninger

8  Er det samme vej som U.S. Army vi er ved at gå ?  Antal specifikke kompetencer: - Intern medicin: 142 - Abdominal Kirurgi : 126 Green ML et al, J Grad Med Educ. Sep 2009, 1(1): 5-20 Træning af læger ?

9  Anæstesiologi  2003: -18 specifikke kompetencekort ( skriftlige opgave/struktureret observation) -36 checklistepunkter til opfyldelse -14 generelle vurderinger Træning af læger ?

10 2014: - 19 kompetencekort - 44 checklistepunkter - 14 generelle vurderinger - 16 Mini-Cex evalueringer - ? Antal 360 gr. Evalueringer - 38 vejledersamtaler - 24 uddannelsesplaner - 14 rapporter over læring

11 Er det så ”blot” det de skal lære ? Nej, de lærer jo så uendeligt meget mere end det! Og vi kan kun evaluere på en uendelig lille del af det de lærer ! Kan vi så være sikre ?

12 ”No human being is constituted to know the truth, the whole truth and nothing but the truth; and even the best of men must be content with fragments, with partial glimpses, never the full fruition” Sir William Osler, p 398 Osler W, Aequanimitas, Third edition. Pholadelphia, P. Blakinston’s Son & Co., Inc. 1932

13


Download ppt "AMEE kongress 2014, Milano Michael Due Nielsen Uddannelsesansvarlig overlæge Anæstesiologisk-Intensiv Afdeling V OUH."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google