Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afJoachim Astrup Redigeret for ca. et år siden
1
AMEE kongress 2014, Milano Michael Due Nielsen Uddannelsesansvarlig overlæge Anæstesiologisk-Intensiv Afdeling V OUH
2
United States Accreditation Council for Graduate Medical Education har udviklet en: ”Outcome-based milestones for resident performance” mht en række kliniske kompetencer. Intuitivt direkte fornuftigt ! Men ! Symposium : Compentencies and Milestones: Will those who ignore the past be condemned to repeat it?
3
Har i en årrække arbejdet med uddannelse, træning og kompetenceevaluering i U.S. Army. Anna Cianciolo, Southern Illinois University school of medicine
4
Alle nøgle aspekter af performance kan identificeres, observeres og evalueres Enhver soldat/enhed skal kunne udføre alle slags opgaver til enhver tid Indlærte kompetencer opretholdes/glemmes igen ensartet for personer/enheder Bedømmere/observatører behøver ikke træning Trænere/lærere behøver ikke træning Antagelser
5
Over 100 siders overordnet doktrin til at forklare/motivere behovet for specificere krav og procedurer Tusinder af siders målbeskrivelse til at specificere opgaver, forhold og standarder for alle kompetencer Endnu tusinder af siders portefølje til at specificere nødvendige træningsfaciliteter, forhold og enkeltprocedurer Behov for mere træningstid end der var dage i kalenderen Hvad skete ?
6
Enhedens træner/lærer kendte ikke doktrinen Godkendelse af den enkelte kompetence/samlede portefølje krævede subjektive vurderinger om evner der ikke var explicit evalueret – pres henimod at lave positive evalueringer/kompetencevurderinger Hvad skete ?
7
Det daglige arbejde bruges til træning og vurdering frem for megen træning på skolebænken/simulation/nonklinisk aktivitet Træning af nøglepersoner/lærere/trænere som skal træne andre Resourcekrævende træning reserveres til kompentencer der skønnes mest essentielle for delingens mission. Konstruktive løsninger
8
Er det samme vej som U.S. Army vi er ved at gå ? Antal specifikke kompetencer: - Intern medicin: 142 - Abdominal Kirurgi : 126 Green ML et al, J Grad Med Educ. Sep 2009, 1(1): 5-20 Træning af læger ?
9
Anæstesiologi 2003: -18 specifikke kompetencekort ( skriftlige opgave/struktureret observation) -36 checklistepunkter til opfyldelse -14 generelle vurderinger Træning af læger ?
10
2014: - 19 kompetencekort - 44 checklistepunkter - 14 generelle vurderinger - 16 Mini-Cex evalueringer - ? Antal 360 gr. Evalueringer - 38 vejledersamtaler - 24 uddannelsesplaner - 14 rapporter over læring
11
Er det så ”blot” det de skal lære ? Nej, de lærer jo så uendeligt meget mere end det! Og vi kan kun evaluere på en uendelig lille del af det de lærer ! Kan vi så være sikre ?
12
”No human being is constituted to know the truth, the whole truth and nothing but the truth; and even the best of men must be content with fragments, with partial glimpses, never the full fruition” Sir William Osler, p 398 Osler W, Aequanimitas, Third edition. Pholadelphia, P. Blakinston’s Son & Co., Inc. 1932
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.