Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afFinn Thøgersen Redigeret for ca. et år siden
1
Arbejdsgruppe i SST vdr mål og opbygning af speciallægeuddannelsen Ulla Bartels 1
2
Kommisorium Kapitel 6 i betænkning 1384 Kortlægning og status af implementeringen Justering ikke ny betænkning 2
3
Enkelte elementer Turnus→→basisuddannelse dvs ændrede forudsætninger for I ansættelse Fra enkeltstillingsklassifikation → hoveduddannelsesforløb i blokke I- stillingen bevares Hoveduddannelsen incl ”sideuddannelse” Focuserede ophold bevares til specifikke kompetencer Inddragelse af speciallægepraksis, kun enkelte specialer Forskningstræning bevares 3
4
I-stillingen 12 sammenhængende mdr Evt 2x 6 mdr for at sikre kendskab til hele specialets bredde Formål ”prøveansættelse i specialet” Vurdering af om valget er rigtigt både for YL og specialet( egnethed) Kursusfravær minimeres mest muligt 4
5
Hoveduddannelsen 2 afdelingers kravet fastholdes Mentor ikke realistisk, ikke gennemført Færrest mulige afdelinger, stamafdeling? Kurser og forskningstræning bevares ”Common trunk problemet” Overgangsproblemet især ved problematiske forløb Afleveringsforretning obligatorisk? Speciallægen klarer 90 % af alle akutte tilfælde 5
6
Focuserede ophold Bruges til at opnå specifikke kompetencer Kortest mulig tid bruges af hensyn til kontinuiteten i Uddannelsen Aftales og med forud planlagt program 6
7
Fremskridt som skal bevares Vejlederfunktionen Kompetencevurdering gensidig forpligtelse til at kvalitetssikre uddannelsen Ikke noget problem at sprede uddannelsen over flere afdelinger, når der er uddannelsesprogram/kompetencestyring Forskningstræning god i en tid med ”tag selv bord” Første dimension opfyldt (basisspeciallægen) 7
8
Endnu ikke drøftet § 14 regler Hvordan sikres at I-stillingerne besættes Fagområder Balancen mellem det generelle og det specielle Fælleskompetencer mellem specialerne Der vil være overlap mellem arbejdsgrupperne 8
9
Fremtidig udfordring At sikre fagligheden i tværfaglige fællesskaber Centralisering og ny typer afdelinger (FAM), Neuroenheder osv Uddannelse på privathospitaler og i speciallægepraksis 2. dimension efter speciallægeuddannelsen, men der skal være mulighed for at snuse til/ dyrke særinteresser Blokstillinger et fremskridt eller giver ny problemer som gør systemet ineffektivt? 9
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.