Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Landskursus Fagligt selskab for Øjensygeplejersker

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Landskursus Fagligt selskab for Øjensygeplejersker"— Præsentationens transcript:

1 Landskursus Fagligt selskab for Øjensygeplejersker
Øjenafdelingen, AUH Landskursus Fagligt selskab for Øjensygeplejersker 27. Januar 2017 Udviklings-og uddannelsesansvarlig sygeplejerske Signe Mygdal Jørgensen

2 Øjenafdelingen-fakta
130 ansatte (incl. forskere) - heraf 46 sygeplejersker årlige ambulante besøg 7900 årlige operationer Den Danske Hornhindebank

3 Hvad rører sig? Regionalt plan Behandlingsret Nye kvalitetsmål
- FMK - Kliniske databaser Patientinvolvering Lokalt plan Behandlingsret - Opgaveglidning - Omorganisering Nye kvalitetsmål - Forbedringsprojekter Patientinvolvering - Det brugerinddragende hospital - Synslinjen Forskning Nationalt plan er vi under de samme rammer. Regionalt plan under region midt. Jeg vil i det mit oplæg uddybe hvordan vi i 2016 har arbejdet med patientinvolvering i øjenafdelingen.

4 ”Det brugerinddragende hospital”
Treårig projekt mellem VIBIS, AU og AUH Midler fra trygfonden Formål: At afprøve allerede kendte metoder for brugerinddragelse i dansk kontekst Fællesbeslutningstagen Brugerstyret behandling 18 afdelingen fra AUH – Øjenafdelingen patienter med AMD på det ene øje

5 Hvorfor AMD-patienter?
Personalets oplevede at patienterne manglende viden om forløb - Spørgeskemaundersøgelse Dilemma i beslutningen om behandlingen skal fortsætte, ved våd AMD på et øje Forholder ældre patienter sig anderledes til sundhedsvæsenet Spørgeskemaundersøgelse blandt sygeplejerskerne forår 2015 - Hvornår i forløbet har patienterne mange uafklarede spørgsmål? - Overblik over hvilket udfordringer personalet oplevede patienterne havde - Ofte stillede spørgsmål Dilemma når der skulle tages stilling til om patienterne skulle fortsætte behandling på et øje med meget dårligt visus når det gode øje kompenserede og patienten ikke mærkede forskel. Står behandlingen mål med indsatsen. Inklusionskriterier Visus ≥ 0.63 (det ”gode” øje) Visus < 0.32 (øje med våd AMD) Min. Forundersøgelse samt to eller flere injektioner Kognitivt velfungerende og kan læse og forstå dansk

6 Indsamling af data Virkelighedsudforskning
- Interview af patienter gav viden om hvad den enkelte var optaget af - Information om patienternes vidensniveau - Viden om patienternes holdning til inddragelse i beslutning om forløb Fund i interview: Manglende viden om sygdom og behandling Kontrol af det ”gode øje” vigtig Usikkerhed om behandlingseffekt Ikke ønske om at træffe beslutning/oplever ikke at være kompetent til dette Ubehag ved behandlingen

7 Mål Viden - patientinformation Redskaber - beslutningsstøtteredskaber
Overblik At give patienterne mere viden At udarbejde et redskab der skaber overblik over den enkelte patients oplevelser, præferencer og ønske om beslutning Overblik over de objektive målinger, herunder visus- og billedændringer Vi skulle derfor arbejde med at give patienterne tilrettet viden om sygdom og forløb, samt udarbejde et redskab som: systematisk indsamling af patientens subjektive oplevelser og overvejelser, sammenholdt med objektive målinger Samtaleskema: Udarbejdet efter fund i interview samt beslutningsstøtteredskaber fra DBH Samtaleskemaet er et tværfagligt redskab som udfyldes og følger patienten ved kontrolbesøget Efterfølgende lavet prævehandlinger med samtaleskema og materiale tilrettet

8

9

10 For at danne visiuelt overblik i AMD forløbet

11 Fordeling af patienter

12 Hvad siger personalet? Tidskrævende i en presset hverdag
Grundig forberedelse i materialet er vigtigt At blive fortrolig med samtalerne Patienternes viden træder tydeligt frem Svært at slippe styringen Fokusgruppeinterview - Tidskrævende i en presset hverdag Spl. udsagn: ”man kommer bagud i programmet.” - Grundig forberedelse i materialet er vigtigt - At blive fortrolig med samtalerne Det er en kontinuerligt udviklende proces at lære at afholde samtalerne med patienterne. For hver gang blev det nemmere. - Patienternes viden træder tydeligt frem Der var viden om patienterne der dukkede op som personalet ikke vidste selv efter langt forløb i klinikken. - Svært at slippe styringen Svært at slippe styringen. Personalet oplever det som utrygt. Fordel: Pt får lov til at fortælle om egne oplevelser, men dette bliver desværre opfattet som en belastning grundet øget tidspres. Dvs. Patientens gevinst bliver en ulempe for personalet.

13 Synslinjen Et samarbejde mellem Dansk Blindesamfund og Øjenafdelingen AUH
Michael kontaktede afdelingen

14 Formål Rådgivningstelefon
Støtte, hjælp og vejledning til patienter med synstab og deres pårørende Imødekomme de patienter der ”falder igennem” Frivillig basis

15 Projektet Toårig projekt Seks uddannede frivillige synsrådgiver
Ekstern finanseret Telefonrådgivning pr. 1. december 2016 Synsrådgiver i øjenafdelingen fra februar 2017 Projektet startet i Århus. Målet er resten af landet. Uddannelsen indeholder, jura, viden om sygdomme og kriseteori. Supervision Fonde og legater

16 Tak for opmærksomheden


Download ppt "Landskursus Fagligt selskab for Øjensygeplejersker"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google