Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen: Modellen skal sikre, at alle faglærere kontinuerligt har fokus på og får vejledning i, hvordan de kan tilrettelægge deres undervisning, så alle elever - også elever med læse/skrivevanskeligheder – opnår bedst mulig læring
Plan for læseindsatsen på Social- og sundhedsskolen Fyn Et af målene for læseindsatsen lyder: ”Alle undervisere skal så vidt muligt kunne vejlede elever i forbindelse med fagintegreret læsning og skrivning…”
Proces i hvert team to gange årligt Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Læsevejlederne deltager i teammøde Samtale om barrierer i undervisningen Formulering af fælles problemstilling Læsevejlederne deltager i fælles teammøde for de enkelte trin for at vidensdele og vejlede teamet i den fortsatte proces med problemstillingen Formulering af problemstilling Iværksættelse af aktioner Observation af aktioner Den didaktiske Samtale Bearbejdning af erfaringer Proces i hvert team to gange årligt Underviserne afprøver aktioner i en periode Efterfølgende samtale om aktionen og effekt Aftale om, hvad der skal arbejdes videre med, og i hvor lang tid Læsevejlederne observerer aktioner ved x antal undervisere
Konkret eksempel: Faglig skrivning på SSA Læsevejledere med på teammøde hos undervisere på social- og sundhedsassistentuddannelsen (SSA) Beslutning om fokus på faglig skrivning Katalog om Skriftlighed som vej til læring og refleksion Til foråret følger vi op i det samme team – hvad er deres erfaringer med faglig skrivning, hvilke nye aktioner kunne vi sætte i gang? Aftale om at observere hos to undervisere fra teamet – udvalgt og orienteret inden mødet Vi aftaler med lærerne (uformelt), hvad aktionen skal være Teamet arbejder videre med fokus på skriftlighed Læsevejledere finpudser katalog om skriftlighed og lægger på EMU Vi observerer hos de to undervisere – fokus på aktionen Den didaktiske samtale – fælles evaluering af aktion og aftaler om, hvad der kan arbejdes med fortsat
PowerPoint med to fagmål ang PowerPoint med to fagmål ang. magt og tvang (Psykiatrisk sygdomslære og farmakologi): Skriv: Når jeg ser på fagmålene, hvad er det, jeg som elev skal kunne efter timerne i dag? Eleverne har 15 minutter til opgaven.
Hvordan modellen kan bruges på andre skoler Kan bruges i stort eller lille format: Ét hold eller en hel skole Én læsevejleder eller flere Få faglærere eller mange faglærere eller team Vi forestiller os, at man kan tage vores model med til sin ledelse som et udspil til, hvordan man kan implementere læsevejledning på en skole
Overvejelser & barrierer i forhold til implementering Indhold i læsevejledningen: Tydeligt formål og tydelige mål Tydeligt fokus – hvert team, den enkelte aktion Arbejde med rolle og tillid i forhold til at observere hos kolleger Skolens handleplaner og fælles pædagogiske & didaktiske grundlag Opbakning fra ledelse – er det ”kan”-opgave eller en ”skal”-opgave for faglærere? Barrierer: Ressourcer Rammer (fx skemaer, lokaler, forberedelse) Modstand fra faglærere og/eller ledelse
Spørgsmål til overvejelse: Hvad kunne fordele og ulemper være ved at bruge aktionslæringsmodellen til at implementere læsevejledning? Kan modellen bruges på jeres skoler? Hvad skal der til for, at det giver mening at overføre en implementeringsmodel fra en skole til en anden?