Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Læsevejledere i grundskolen - Vejlederens daglige udfordringer

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Læsevejledere i grundskolen - Vejlederens daglige udfordringer"— Præsentationens transcript:

1 Læsevejledere i grundskolen - Vejlederens daglige udfordringer
7. september 2017 København 14. september Århus I har forskellige vilkår og forskellige udfordringer Marianne Gjelstrup

2 Program Oplæg og refleksion om mulige krydsfelter
kollega og vejleder på en gang? ”ledelsens forlængede arm” andre krydsfelter? Oplæg og refleksion om: ’kendetegn for god vejledning’, ’kendetegn for en god vejleder’ Oplæg og refleksion om ’legalitet’ og ’legitimitet’ Hvad vil du evt. gå videre med på egen skole efter i dag? Marianne Gjelstrup

3 Mål for dette indlæg At I får videndelt erfaringer om jeres rolle som vejledere og de eventuelle udfordringer, der følger med At I får inspiration til hvad I vil gå hjem og arbejde videre med som vejleder på egen skole/ i egen kommune Tilsammen sidder her en guldgrube af erfaringer, derfor vælger jeg at I skal tale meget sammen Marianne Gjelstrup

4 Udfordringer Opgave: tal sammen to og to Hvad hæmmer og hvad fremmer min opgave som vejleder? frikvartersspørgsmål uklar opgavebeskrivelse ?? manglende opbakning fra ledelsen min gode ven/kollega--- jeg er ekspert Mit håb er at Jeanettes og mit indlæg kan fjerne nogle af ”hæmmerne” HÆMMER: FREMMER: Marianne Gjelstrup

5 Hvilke typer vejledning har/ tager I?
Lærere efterspørger: Ledelsen / I selv mener er nødvendige: Opgave: Udfyld de to søjler Tal sammen om det I har skrevet Hvilke dilemmaer kan der være ved de forskellige opgaver? Marianne Gjelstrup

6 Mit gæt på opgavetyper I har / tager
Lærere efterspørger: Frikvartershenvendelser Hvad gør jeg med XX der ikke kan læse? Mine elever kan ikke læse teksterne i historiebogen Beder om et møde med reel vejledning Ledelsen / I selv mener er nødvendige: Læseresultater skal forbedres En bestemt retning på skolen En dansklærer der ikke har tilstrækkelig faglig viden om læseundervisning En faglærer der ikke lærer sine elever at læse sit fags tekster Retning: faglig læsning alle fag, skrivedidaktik, genrepædagogik osv. De to sidste kan komme enten fra jer eller fra ledelsen. Begge kan kræve den svære samtale Marianne Gjelstrup

7 Klassiske dilemmaer Samtaler: der bliver for personlige
Observationer: der giver bekymringer Observationer og informationer, som man som vejleder ikke ved om man må viderebringe – eller hvordan det skal viderebringes ……..uden at være en dårlig kollega! Samtalen drejer: problemer med lederen/kolleger. Afklar hvad din rolle er. Spørg om der er noget du skal gå videre med- Observationer: Kultur opbygges = tillid Marianne Gjelstrup

8 Medpraktiserende / observere
Observation er en sårbar situation. Kræver at vejlederen: planlægger/aftaler sammen er enige om, hvad man ser efter tager en efterfølgende neutral ikke-vurderende didaktisk samtale Tryghed/tillid forandring Marianne Gjelstrup

9 Hvordan undgå at komme i krydsfelt?
Afhængigt af opgaven skal afklares: Aftalt hvad kan gives som frikvarterssvar / hvad skal der aftales et møde omkring Vejlederens rammesætter vejledningssamtalen = lettere af skelne faglige samtale fra personlig samtale Hvem har bedt om opgaven = ledelsen på banen Aftale med ledelsen hvordan de ”bruger” evt. viden Sætte rammen for samtale / for vejledning / hvorfor du er der er vigtigt Aftale med ledelsen: hvordan bruger du det, jeg fortæller Marianne Gjelstrup

10 Refleksion over dilemmaer:
Vælg A eller B drøft: A. Hvad har I af oplevelser med dilemmaer i forbindelse med troværdighed og håndtering af dette? B. Fortæl om en situation hvor det lykkedes dig / ikke lykkedes dig at få en modstræbende kollega til at modtage vejledning. Hvad gjorde du? Marianne Gjelstrup

11 Eksempel på et årshjul hvor vejlederne har sat retning
”Tage førertrøjen på” Min erfaring: ikke alle vejledere tager den rolle. Vær et skridt foran = skoleudvikling også sammen med lærerne. Nogle forløb ”skal” for lærerne andre kan ønskes. Begge dele er nødvendige Marianne Gjelstrup

12 Årshjul for indsatser for sprog og læsning for x skole
Periode Læsespark (forebyggende og kompenserende læse- og skriveindsats) BL,LG,JØ DSA (enkeltelever) RK,NS,DY,NW,MN, BSR (hele klasser) BL,LG,RK 1.periode Uge 33-46 fire dage om ugen: ½ time 3.b ½ time udvalgte elever fra 4.-7.årg. 7.a + 7.b (RK,NS uge 33-46) 8.a + 8.b +8.c (RK,NS uge 43-51) 2.a + 2.b Holddeling: Makkerlæsning/ udvidet dialogisk læsning (MN,NW uge 33-46) 3.a 4 timer pr. uge, Holddeling: Studieklar + læsestrategier og genreskrivning (BL,LG uge 35-41) 6.a 4 timer pr. uge, Holddeling: Studieklar + læsestrategier, De Fantastiske Fire og flydende læsning (BL,LG uge 43-46) Marianne Gjelstrup

13 2.periode Uge 47-9 8.30-10.00 fire dage om ugen: ½ time 3.a ½ time 2.a
½ time 3.a ½ time 2.a ½ time 2.b 1.a + 1.b (MN,NW uge 47-9) 5.a + 5.b + 5.c (RK,NS uge 1-7) 6.b 4 timer pr. uge, Holddeling: Studieklar + læsestrategier, De Fantastiske Fire og flydende læsning (BL,LG uge 47-50) 8.årgang 4 timer 2/11, 9/11, 16/11 og 23/11: Hastighed, strategier og forståelse (RK) 4.a 4 timer pr. uge, Holddeling: Studieklar + læsestrategier, De Fantastiske Fire og flydende læsning (BL,LG uge 2-7) Marianne Gjelstrup

14 ½ time udvalgte elever fra 4.-7.årg. 3.a + 3.b (MN,NW uge 10-24)
3.periode Uge 10-24 fire dage om ugen: ½ time 1.a ½ time 1.b ½ time udvalgte elever fra 4.-7.årg. 3.a + 3.b (MN,NW uge 10-24) 6.a + 6.b (RK, NS uge 9-16) 4.a + 4.b (RK,NS uge 17-24) 4.b 4 timer pr. uge, Holddeling: Studieklar + læsestrategier, De Fantastiske Fire og flydende læsning (BL,LG uge 9-14) 8.årgang 4 timer 8/3, 15/3, 22/3 og 29/3: Hastighed, strategier og forståelse (RK) 7.a 4 timer pr. uge, Reading to Learn i fagfagene (BL,LG uge 16-19) 7.b 4 timer pr. uge, Reading to Learn i fagfagene (BL,LG uge 20-24) Marianne Gjelstrup

15 Hvad kendetegner god vejledning. Hvad kendetegner en god vejleder
Hvad kendetegner god vejledning? Hvad kendetegner en god vejleder? Hvad er vejlederens opgave i forhold til ledelsen? Hvad kendetegner god ledelsesopbakning? Marianne Gjelstrup

16 Opgave Udfyld de to skemaer alene/to og to
Drøft jeres svar med to andre Marianne Gjelstrup

17 Hvad kendetegner en god vejleder? Hvad kendetegner god vejledning?
Marianne Gjelstrup

18 Hvad er vejlederens opgave i forhold til ledelsen?
Hvad kendetegner god ledelsesopbakning? Marianne Gjelstrup

19 Overordnet ramme for vejledere og ressourcepersoner i Ishøj Kommune
Formålet med det kommunale dokument er: At vise retning både inden for kommunen og for den enkelte skole At være den røde tråd, der støtter alle vejledere – et arbejdsredskab der hjælper og understøtter vejledernes arbejde og støtter ledelsens arbejde med vejlederne At være et dynamisk dokument den enkelte skole kan arbejde med Fælles dage vejledere og ledere Marianne Gjelstrup

20 Generelt om vejledning
Vejlederes kerneopgave er: Sammen med lærerne at styrke den enkelte elevs faglige udvikling At understøtte faglige kompetencer og være tovholdere for skolens fremadrettethed/udvikling.  Arbejdsfeltet: Vejledere samarbejder med ledelse og kollegaer. Marianne Gjelstrup

21 Vejlederens opgave i samarbejde med ledelsen er at:
Komme med kvalificerede bud på, hvor skolen skal bevæge sig hen Udgøre et fagligt bindeled mellem lærerne og ledelsen og derigennem medvirke til, at skolen udvikler sig i den fastsatte pædagogiske retning Udvikle en evalueringskultur.  Vejlederens opgave overfor kollegaer er at: Modellere mod et fælles mål Være med til at få rykket lærerne i deres faglighed Intervenere for at øge fagligheden. Marianne Gjelstrup

22 God vejledning er at Navigere bevidst i vejledningsfeltet mellem tips og tricks og samtale om læring, hvor underviseren selv finder svaret Lytte, støtte og være nysgerrigt spørgende Opbygge gensidig respekt mellem vejleder og vejledte Stille udfordrende spørgsmål Modellere, inspirere og informere “Show not tell” - anvende forskellige metoder som for eksempel være medpraktiserende, indgå i aktionslæring med mere. Marianne Gjelstrup

23 Vejledningsrummets dimensioner
Mental model 2 Ud af comfordzone Kompleks Problemløsning Grundlagsfornyelse Spørgsmål Mental model 1 Blive i comfordzone Tips og tricks Justere det nuværende Intervision (aktionslæring) Konsultation Supervision Svar Rådgivning Vejvisning Vejsøgning Kilde: Ole Løw: Pædagogisk vejledning Marianne Gjelstrup

24 Hvad kendetegner en god vejleder?
Fagligt velfunderet, ajourført og går forrest for at fremme skolens udvikling Empatisk, åben og anerkendende Specialist på sit fagområde med blik for helheden En der tør være “mere vidende” Refleksionsskabende hos lærerne/pædagogerne Opmærksom på sociale relationers betydning Bevidst om vigtigheden af at følge op på vejledningsforløb I stand til at sige fra, men vende tilbage til opgaven/forespørgslen efterfølgende. Marianne Gjelstrup

25 Viden og kompetencer Fag-faglighed:
Vejlednings faglighed: Have viden om: hvordan får jeg adgang til kollegers ”ører” og opmærksomhed hvordan hjælper jeg både skolen og den enkelte lærer til selv at udvikle sin undervisning = hjælp til selvhjælp Fag-faglighed: Vejleder have viden om almen didaktik og pædagogik – og et fagområde, man repræsenterer Hanne Marcher og Anita Monnerup Marianne Gjelstrup

26 Hvad kendetegner god ledelsesopbakning?
Udvikler en vejledningskultur i samarbejde med vejlederne Definerer og distribuerer ledelse af den pædagogiske og didaktiske opgave til vejlederen Udmønter strategier og indsatser for det professionelle læringsmiljø gennem vejlederne Definerer, konkretiserer og understøtter vejlederens forståelse af egen vejlederidentitet og udmøntning af vejlederfunktionen Rammesætter og legitimerer vejlederens arbejde i forhold til det pædagogiske personale Udvikler en evalueringskultur i samarbejde med vejledere. Marianne Gjelstrup

27 Refleksion Opgave: Drøft to og to/grupper:
Hvordan passer disse kendetegn med dem, som du / I har opstillet? Hvor er I mest i ”Tips og tricks- vejvisning” eller i ”Vejsøgning”? Marianne Gjelstrup

28 Roller og relationer LEGITIMITET
Grundlaget for den mere uformelle styring. Måske sammenhæng med traditioner, uskrevne regler, hvem er meningsdannere. Handler om tillid til og accept af handlinger og normer. En vejleders legitimitet blandt kollegerne må analyseres ud fra, hvilke forståelse for sine handlinger, hun møder hos kollegerne. LEGALITET Grundlaget for den formelle styring. Den legale styring handler om det formelle opdrag, hvilke krav og forventninger, der rettes mod vejlederen formelt set – og som giver formel ret og magt til at styre. Hanne Marcher og Anita Monnerup Marianne Gjelstrup 28

29 Mere refleksion Hvad har du / din leder/læsekonsulenten gjort for at du kan få legalitet og legitimitet? Generelt efter de to oplæg/ Jeanette og Marianne Er der noget at det hørte, som du vil arbejde videre med på egen skole, hvis ja så hvordan? Marianne Gjelstrup

30 og fortsat god læsevejlederarbejdslyst
Tak for i dag og fortsat god læsevejlederarbejdslyst Marianne Gjelstrup 2016


Download ppt "Læsevejledere i grundskolen - Vejlederens daglige udfordringer"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google