Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Webinar om evaluering af elevudbytte

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Webinar om evaluering af elevudbytte"— Præsentationens transcript:

1 Webinar om evaluering af elevudbytte
1. februar 2018, 14-15

2 Webinaret Søren Jørgensen, projektleder iSkolerMidt Webinarets formål Oplevelsesbaseret virkningsevaluering Standard for evaluering af elevudbytte i iSkolerMidt Afrapportering Spørg undervejs eller til sidst via chatfunktionen

3 ? m.a.o: de fleste projektdeltagere er efteruddannet med E3U eller fagligt entreprenørskab, mange står foran afprøvning af forløb, nogen er i gang, få har allerede afprøvet. Alle skal afrapportere en evaluering af elevudbyttet

4 Foråret 2018 Efteråret/vinter

5 …en bastard-definition af evaluering
Evaluering af resultater: Målopfyldelse, fremgang, rangordning Evaluering af processer: undervisning, virkning, tilfredshed Et yderligere (og mere begejstrende) formål med evaluering af elevudbytte er: at følge op på, hvad der skete i eller efter den proces, vi havde nogle særlige hensigter med …en bastard-definition af evaluering

6 Undervisningsevaluering Tilfredshedsundersøgelse
oplevelsesbaseret Undervisningsevaluering Evalueringens genstand er undervisning, vejledning, arbejdsproces, læringsmiljø Hvordan er undervisningens kvalitet i forhold til kriterierne? Vurderingskriteriet kommer af forskningsviden, underviserens hensigt, praktiske erfaring Virkningsevaluering Evalueringens genstand er undervisning, vejledning, arbejdsproces, læringsmiljø Hvordan virker undervisningen i forhold til at fremme elevernes læringsresultat? Vurderingskriteriet er den fremgang (”virkning”), eleven viser hun er gennemgået i undervisningen Tilfredshedsundersøgelse Evalueringens genstand er undervisning, vejledning, arbejdsproces, læringsmiljø Hvor tilfredse er eleverne med undervisningen? Vurderingskriteriet er elevens tilfredshed og værdier

7 Oplevelsesbaseret virkningsevaluering
Hvordan og hvorvidt oplever eleverne, at undervisningen* virker efter hensigten**? Resultatkrav 3.1: Der foreligger evaluering af de enkelte forløbs effekt på innovationskompetencer i det fag, som forløbet indgår i. *undervisningens forskellige materialer, øvelser og arbejdsformer m.m. **at eleverne arbejder med faglige problemstillinger på innovativ og entreprenant vis

8 Standard 1-2-3 Forberedelse
Beskriv forløbets mål. Inkluder en kort beskrivelse af forløbet selv. Metoder Observer og/eller lyt, skab dialog og/eller lav interview til at få indsigt i elevernes oplevelser Gennemførelse Se, lyt og spørg, mens eleverne er i gang og når eleverne er færdige med forløbene: Hvordan oplever I, at undervisningens [dit og dat] virkede til, at I selv blev mere innovative til [dit og dat] Vurdering Skriv en sammenfatning med din egen vurdering af den oplevede virkning. Overvej om du vil gøre noget anderledes næste gang.

9 Var det bare det? …ja


Download ppt "Webinar om evaluering af elevudbytte"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google