Die mündliche Prüfung FSA in Deutsch Dienstag, den 29.09.09 bei Jacob Chammon, Emilie, John Hyltoft, Lore Rørvig.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Inspiration til 9. og 10. klasses prøverne i tysk
Advertisements

Information om tysk/fransk
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Avatars i voki.com Om facilitering af mundtlighed i fremmedsprogsundervisningen.
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
Folkeskolens Afgangsprøve
Inspirationseftermiddag ”Fra årsplan til elevplan”
HISTORIE Den mundtlige prøve
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Eksamen og eksamensbilag :
Kulturforståelse niveau C
Matematik afgangsprøve 2013
Sproglærerforeningen 9. april 2010 Ved Lore Rørvig og Rita Mogensen
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
MUNDTLIGT krav – form – indhold
Synopsis VIP3/2012.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Mundtlig eksamen Mat B Spørgsmålene til den mundtlige prøve skal offentliggøres i god tid inden prøven Eksaminationstiden er 30 minutter pr. eksaminand.
Eksamen.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Synopsis VIP13 HH3.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
SKOLERNES IDRÆTSUDVALG
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Hej Karina!Hvor pænt at læse din mail! :) Jeg er 27 år og studerer dansk og engelsk og vil gern blive lærer. Ærlig talt er jeg ikke mere så rigtigt sikker.
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Mundtlig matematik eksamen
FSA dansk mundtlig Lodtrækning.
Folkeskolens afgangsprøve
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Nyt fra UVM Torsdag, den 23. september 2010 Ved Lore Rørvig.
Hvordan ruster man bedst sine elever til prøven? Jacob Ragnvid Chammon Alinea 29. september 2009.
KØBENHAVNS KOMMUNE Forvaltning Afdeling / kontor Byhøjskolens orientering om folkeskolens afsluttende prøver 19. september 2016.
Eksamensorientering S16 Marselisborg Gymnasium Else Marie Gejl Hans Christian Hulvej.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
C PRØVEN I FYSIK/KEMI 2016 Prøveform A. Formalia om prøven Eleverne kan gå op enkeltvis eller i grupper på 2-3 elever (2 er mest hensigtsmæssigt) Inden.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Beskrivelse af krav og procedure ved mundtlig eksamen
KNÆK KODEN.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10.
KNÆK KODEN.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
Bedømmelse og karakterer
Teoretisk pædagogikum
Naturfag.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Studieretningsprojektet
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Hvorfor dansk på GF1?.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
KNÆK KODEN.
Erfaringsmøde om prøverne i dansk som andetsprog
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9 Sidst redigeret februar 2019.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10 Sidst redigeret februar 2019.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Die mündliche Prüfung FSA in Deutsch Dienstag, den bei Jacob Chammon, Emilie, John Hyltoft, Lore Rørvig

Die mündliche Prüfung Generelt om prøven Prøven – hvad siger loven Prøven i praksis At forberede prøven – hvad siger loven At forberede prøven i praksis Prøver i udvikling

Generelt om prøven Tysk som tilbudsfag - 7 obligatoriske prøver - 5 bundne og 2 udtrukne prøver Tysk som valgfag - eleverne indstiller sig - kan vælge mundtlig og skriftlig

Generelt om prøven Ny prøvebekendtgørelse 1.august aspx?id= aspx?id=126049

Generelt om prøven Ny prøvevejledning n/afsluttende%20proever/2%20fag ene/~/media/Styrelsen/afsluttende proever/pdf/Proevevejledninger/Pr oevevejledninger%202009/Tysk.a shx

Generelt om prøven Prøven er todelt Redegørelse 5 min Samtale 8 min Votering Der gives en karakter I alt 20 minutter Ingen forberedelse Notater gemmes

Der prøves i at deltage i en samtale redegøre for og dokumentere indsigt i det selvvalgte emne udtale tysk forståeligt, herunder med en udtale og intonation, der ligner tysk sprogtone udtrykke sig forholdsvis klart i et enkelt sprog udvise kendskab til kultur- og samfundsforhold i tysktalende lande

Generelt om prøven Eleven redegør for et selvvalgt emne ud fra tekstopgivelserne og deltager i en samtale ud fra et overordnet tema fra tekstopgivelserne. Til brug for redegørelsen medbringer eleven sin disposition. Som indgang til samtalen trækker eleven et oplæg/spørgsmål, som skal have indholdsmæssig sammenhæng med et andet overordnet tema fra tekstopgivelserne. Prøven foregår på tysk.

Censor Prøverne i overensstemmelse med gældende mål og regler Eleverne får en ensartet og retfærdig behandling samt en pålidelig bedømmelse Kan stille uddybende spørgsmål Tage notater Evt. indberetning

Dispositionen Elevens navn og klasse –Titel på selvvalgt emne –Titel på det overordnede tema –Begrundelse for valg af emne –Disposition for emnet med underpunkter –Ingen billeder med mindre … –Tekstopgivelser (tyske) med kilde og normalsidetal –Lærerens og elevens underskrift –Dispositionen skal være på tysk

Name Klasse Unser Thema: Jung sein Mein Thema: Essstörungen _____________________________________ Warum habe ich dieses Thema gewählt: Mein persönliches Interesse Mein Wissen über dieses Thema 1. Über Essstörungen Anorexie/ Magersucht Bulimie 2. Wer bekommt Essstörungen und warum? Jugendliche und Essstörungen Deutschland / Dänemark Die Schönheitsideale

3. Konsequenzen bei Essstörungen Krankheiten Kinderlosigkeit Rückfall 4. Hilfe Familie und Freunde Behandlung, Deutschland/ Dänemark Ein normales Leben Literatur „Immer schlank, immer sexy“, Brennpunkt Deutsch 2,8 ns „Ich sitze vor einem vollen Teller und kann nicht essen“, Neue Post 2,6 ns insgesamt 5,4ns Unterschriften

Die mündliche Prüfung Jetzt geht’s los.

Prøveoplægget Ukendt for eleven Bruges 2 gange 4 til den sidste Overordnet tema Et igangsættende spørgsmål Tekstopgivelser, der kan relateres til Gerne illustrationer Ingen stikord!

Lodtrækning Inden elevens prøve går i gang, er de prøvespørgsmål fjernet, som relaterer til det tema, som eleven har valgt sit selvvalgte emne ud fra. Det er således på forhånd sikret, at det alene er de for den enkelte elev relevante prøvespørgsmål, der ligger fremme. Forud for prøven har læreren udarbejdet en oversigt over elevernes selvvalgte emner samt de temasammenhænge, som eleverne ikke kan trække spørgsmål indenfor. Der anvendes en lodtrækningsprocedure, der sikrer, at eleverne ikke har mulighed for at kunne regne de forskellige temasammenhænge ud.

Thema Zukunft Welche Rolle spielt Geld für Jugendliche? Was meinst du? Texte: Was willst du werden? Mein Ferienjob Film: Knallhart

Votering Helhedsvurdering Evalueringsark Karakterbeskrivelser Censor først Censors karakter tæller mest

Die mündliche Prüfung PAUSE

Fælles tekstopgivelser Danner baggrund for prøven Elevernes medindflydelse Afspejle kultur og samfundsforhold Mulighed for individuelle tekstopgivelser Skal ikke indsendes, men opbevares

Fælles tekstopgivelser Alsidigt sammensat Skønlitteratur, sagprosa, ikke-skrevet materiale Af passende sværhedsgrad Afspejle kultur- og samfundsforhold fra tysktalende lande 30 – 40 ns 1 ns = 1300 tegn kopi til eleverne

Elevens tekstopgivelser 30 – 40 normalsider fælles + elevens egne ikke for mange egne kilder kilder på tysk ikke mig selv som kilde

På vej mod prøven Udvælgelse af tekstopgivelser Brainstorm over emner (ikke mig selv) Research på materialer Eleverne vælger emner og materialer 2-3 elever må gerne arbejde sammen Eleverne udarbejder dispositioner Eleverne tilegner sig stoffet Tidspunkt for aflevering Underskrift og godkendelse

Prøvespørgsmålet skal være inden for et andet overordnet tema formuleres enkelt og tydeligt relatere til noget centralt fra årets arbejde være relativt nemt at gå til, men også rumme udfordringer for de dygtige elever

Prøvespørgsmål Anders sein – was verbindest du damit? Welche Rolle spielen Freunde für junge Leute? Ferien und Reisen sind Abenteuer erleben – oder? Ferien sind einfach nur am Strand liegen – oder? In welchen Situationen braucht man gute Freunde?

Lodtrækning Numrene ligger i konvolutter, sorteret efter temaer. Så kan man bare fjerne det tema eleven ikke må komme op i. Og indimellem kan der byttes rundt på konvolutterne, så de ikke ligger samme sted. Det kan også være en god ide at bruge æsker eller plastlommer i stedet for konvolutter, da man så har et umiddelbart overblik over, hvor mange spørgsmål, der er tilbage indenfor hvert tema. Læreren eller evt. censor fjerner numre mellem eksaminationerne. Enkelte lærere havde valgt at lade elever med det samme overordnede tema gå op efter hinanden.

Samtalen Udveksling af meninger Eleven tager initiativ Eleven relaterer og perspektiverer Eleven viser viden om kultur- og samfundsforhold Ikke en overhøring i årets tekster!

Til censor Senest 14 dage før prøven Tekstopgivelsesblanketten Elevernes dispositioner Prøvespørgsmål Oversigt: elev – tema – emne Oversigt: tema – prøvespørgsmål Elevrækkefølge Følgebrev

Weiβt du das? Tip en 13‘er

Hilfe! Prøvebekendtgørelse Prøvevejledning PEU - hæftet Skolekomkonferencen Emu

Nyt på prøveområdet 09/10FS10 10/11Skriftlige prøver i udtræk 10/11Forsøg med prøver

Das war’s für heute Hals und Beinbruch!