Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9."— Præsentationens transcript:

1 PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9

2 Den mundtlige prøve i FP9 tysk
Prøven er todelt og varer 20 minutter inklusive karaktergivning Der er ingen forberedelsestid. Dispositionen har eleven lavet i forvejen 1. del: redegørelse for et selvvalgt emne ud fra det valgte tema (cirka 5 minutter) 2. del: samtale ud fra et spørgsmål, som trækkes inde til prøven (cirka 8 minutter). Dette ligger inden for et af de fire andre temaer, vi har arbejdet med

3 Valg af tema Eleven skal vælge et af de fem temaer, vi har arbejdet med i løbet af året: Das ist Deutschland Berlin Österreich Schule und Zukunftspläne Jugendliche und die Medien

4 Valg af underemne Österreich: Sport in Österreich
Når eleven har har valgt sit tema, skal han/hun selv vælge et emne under dette tema. Emnet skal kunne perspektiveres til kulturforhold i tysktalende lande Das ist Deutschland Oktoberfest Berlin: Der Fall der Mauer Österreich: Sport in Österreich Schule und Zukunftspläne: Das Schulsystem in Deutschland und Dänemark Jugendliche und die Medien: Deutsche YouTube Stars

5 Tekster til underemnet
Dispositionen til det valgte underemne skal udarbejdes på baggrund af kilder, som både kan bestå af tekster fra pensumlisten eller nye tekster, som eleven finder i samarbejde med læreren. Der er krav om, at der skal bruges mindst 2 kilder.

6 Dispositionen Er på tysk
Er i stikordsform (undtagen overskrifterne og begrundelsen for valg af temaet) Må gerne indeholde et eller flere billeder Statistikker og grafiske illustrationer kan afleveres sammen med dispositionen som bilag

7 Dispositionen Maksimalt én side og skal indeholde:
Elevens navn og klasse Titel på det overordnede tema, som det selvvalgte emne er valgt i forbindelse med Titel på det selvvalgte emne Kort begrundelse for valg af emnet Dispositionen (ca. 3-5 punkter) – husk et punkt, hvor tysk kultur- og samfundsforhold inddrages + et punkt med ”Meine Meinung”, hvor du tager stilling til dit emne Kildefortegnelse over læste tekster og andre oplysninger, der er anvendt i forberedelsen (min. 2 kilder) Lærerens og elevens underskrift.

8 Unser Thema: Sport, Mein Thema: Fuβball
Name: Klasse: Unser Thema: Sport, Mein Thema: Fuβball Warum habe ich dieses Thema gewählt? - Persönliche Interesse - Meine Familie - Viel Fuβball - Mein Jahr in dieser Schule 1. Fuβball in Deutschland - Entwicklung der letzten 50 Jahren - Die Bundesliga - Bedeutung für Deutschland - Meine Lieblingsmannschaft in der Bundesliga 2. Deutschlands Nationalmannschaft - Die wichtigsten Spieler - Ost- und Westdeutschland - Weltmeister 2014 3 Meine Meinung - Die Bedeutung des Fussballspieles Quellen Unterschrift Schüler: Unterschrift Lehrer:

9 Name: Klasse: Thema: Berlin Mein Thema: Die Mauer Warum habe ich dieses Thema gewählt? Ich habe viel von die Mauer gehört. Ich bin neugierig und habe ein persönliches Interesse 1: Die Mauer im Allgemeinen -Massenflucht DDR BRD -Mauerbau 12./13. August Massenflucht verhindern. -Größe: 3,6 Meter – 155 Kilometer -Mauerfall: 9. November 1989 2. Peter Fechter -Mauergeselle. Checkpoint Charlie -Was passierte? Fluchtversuch. Grenzsoldaten. 35 Schüsse -Maueropfer Nummer 39 3. Leute über den Mauerfall Reaktionen – Leute in den Straßen Freude und Tränen  4. Deutschland nach dem Mauerfall -Vereinigten Deutschland -VM in Fußball in Deutschland 5. Meine Meinung von der Mauer  Quellen: Unterschrift Schüler: Unterschrift Lehrer:

10 Selve præsentationen Når du har afleveret dispositionen, må du gerne lave et powerpoint, en planche eller en prezi som kan understøtte din præsentation med fx billeder KUN ord fra dispositionen og ikke-levende billeder må indgå i den valgte præsentationsform. Du må IKKE have flere stikord til rådighed, hverken på dispositionen eller på den eventuelle præsentation, end dem, der står på den underskrevne disposition.

11 1. del: Præsentationen Udgangspunkt i dispositionen og de to valgte tekster. Varighed: 5 minutter At præsentere ens underemne ud fra bl.a. de valgte kilder. (Ikke noget længere detaljeret referat af de valgte kilder) Husk at du skal inddrage kultur- og samfundsforhold i tysktalende lande

12 2. del: samtalen Den sidste del af den mundtlige prøve er en samtale på baggrund af et igangsættende spørgsmål/oplæg, som eleven trækker. Varighed: 8 minutter Dette spørgsmål hører under et af de fire andre temaer (Hvis du selv har valgt Jugendliche und die Medien, trækker du et spørgsmål indenfor enten Schule und Zukunftspläne, Berlin, Österreich eller Das ist Deutschland)

13 Eksempler på spørgsmål:
Schule und Zukunftspläne: Wie kann man das deutsche und dänische Schulsystem vergleichen? Das ist Deutschland: Was ist typisch Deutsch, deiner Meinung nach? Jugendliche und die Medien: Welche Medien benutzen Jugendliche in Dänemark und Deutschland? Berlin: Was kann man in Berlin erleben? Österreich: Was kann man in Österreich erleben?

14 Arbejdsgangen Eleven vælger et af de fem temaer
Hver elev definerer et emne inden for det valgte tema. Dette godkendes af læreren Eleven udvælger stof og fordyber sig i sit selvvalgte emne. Læreren er vejleder Eleven udformer og afleverer en disposition for sin redegørelse Eleven og læreren underskriver dispositionen Dispositionen afleveres, så den kan være censor i hænde senest 14 dage før prøven afholdes Den mundtlige prøve afholdes og karakter gives

15 Arbejdsgangen Der gives ca lektioner til at vælge underemne, vælge tekster og lave selve dispositionen Til de forskellige punkter i dispositionen skriver eleven små hjælpetekster til brug under forberedelsen frem til prøven. Disse må ikke medbringes til selve prøven.

16 Held & lykke Hals & Beinbruch
FP9


Download ppt "PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google