Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9."— Præsentationens transcript:

1 PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9

2 Den mundtlige prøve i FP9 tysk
Prøven er todelt og varer 20 minutter inklusive karaktergivning Der er ingen forberedelsestid. Dispositionen har eleven lavet i forvejen 1. del: redegørelse for et selvvalgt emne ud fra det lodtrukne tema (cirka 5 minutter) 2. del: samtale ud fra et spørgsmål, som trækkes inde til prøven (cirka 8 minutter). Dette ligger inden for et af de fire andre temaer, vi har arbejdet med

3 Valg af tema Eleven skal vælge et af de fire temaer, vi har arbejdet med i løbet af året: Typisch Deutsch Schule und Zukunftspläne Jugendliche und die Medien Berlin

4 Valg af underemne Når eleven har har valgt sit tema, skal han/hun selv vælge et emne under dette tema. Emnet skal kunne perspektiveres til kulturforhold i tysktalende lande Typisch Deutsch: Oktoberfest Schule und Zukunftspläne: Das Schulsystem in Deutschland und Dänemark Jugendliche und die Medien: Deutsche YouTube Stars Berlin: Der Fall der Mauer

5 Tekster til underemnet
Dispositionen til det valgte underemne skal udarbejdes på baggrund af kilder, som både kan bestå af tekster fra pensumlisten eller nye tekster, som eleven finder i samarbejde med læreren. Der er krav om, at der skal bruges mindst 2 teksttyper som kilde.

6 Dispositionen Er på tysk
Er i stikordsform (undtagen overskrifterne og begrundelsen for valg af temaet) Der er som udgangspunkt ikke billeder på dispositionen, medmindre eleven specifikt har valgt at redegøre for f.eks. et billede Statistikker og grafiske illustrationer kan afleveres sammen med dispositionen

7 Dispositionen Maksimalt én side og skal indeholde:
Elevens navn og klasse Titel på det selvvalgte emne Titel på det overordnede tema, som det selvvalgte emne er valgt i forbindelse med Kort begrundelse for valg af emnet Dispositionen (ca. 3-5 punkter) – husk et punkt, hvor tysk kultur- og samfundsforhold inddrages Kildefortegnelse over læste tekster og andre oplysninger, der er anvendt i forberedelsen (min. 2 forskellige teksttyper) Lærerens og elevens underskrift

8 Name: Klasse: Thema: Jung sein Mein Thema: Essstörungen (spiseforstyrrelser) Warum habe ich dieses Thema gewählt? - Mein persönliches Interesse - Mein Wissen über dieses Thema 1. Über Essstörungen - Anorexie/Magersucht - Bulimie 2. Wer bekommt Essstörungen und warum? - Jugendliche und Essstörungen - Deutschland/Dänemark - Die Schönheitsideale 3. Konsequenzen bei Essstörungen - Krankheiten - Kinderlosigkeit 4. Hilfe - Familie und Freunde - Behandlung Deutschland/Dänemark Quellen: Unterschrift Schüler: Unterschrift Lehrer:

9 Name: Klasse: Thema: Berlin Mein Thema: Die Mauer Warum habe ich dieses Thema gewählt? Ich habe viel von der Mauer gehört. Ich bin neugierig und habe ein persönliches Interesse 1: Die Mauer im Allgemeinen -Massenflucht DDR BRD -Mauerbau 12./13. August Massenflucht verhindern -Größe: 3,6 Meter – 155 Kilometer -Mauerfall: 9. November 1989 2. Peter Fechter -Mauergeselle. Checkpoint Charlie -Was passierte? Fluchtversuch. Grenzsoldaten. 35 Schüsse -Maueropfer Nummer 39 3. Leute über den Mauerfall - Reaktionen – Leute in den Straßen - Freude und Tränen  4. Deutschland nach dem Mauerfall -Vereinigten Deutschland -VM in Fußball in Deutschland 5. Meine Meinung von der Mauer  Quellen: Unterschrift Schüler: Unterschrift Lehrer:

10 1. del: redegørelsen Udgangspunkt i dispositionen og de to valgte tekster At redegøre for indholdet i tekster betyder at sammenfatte de holdninger og den viden, der kommer til udtryk og påpege, hvad der er centralt i teksterne (dvs. ikke noget længere detaljeret referat af de valgte prøvetekster)

11 2. del: samtalen Den sidste del af den mundtlige prøve er en samtale på baggrund af et igangsættende spørgsmål/oplæg, som eleven trækker Dette spørgsmål hører under et af de tre andre temaer (Hvis du selv har valgt Jugendliche und die Medien, trækker du et spørgsmål indenfor enten Schule und Zukunftspläne, Berlin eller Typisch Deutsch)

12 Eksempler på spørgsmål:
Schule und Zukunftspläne: Wie kann man das deutsche und dänische Schulsystem vergleichen? Typisch deutsch – Was ist typisch Deutsch, deiner Meinung nach? Jugendliche und die Medien: Welche Medien benutzen Jugendliche in Dänemark und Deutschland? Berlin: Was kann man in Berlin erleben?

13 Arbejdsgangen Eleven vælger et af de fire temaer
Hver elev definerer et emne inden for det valgte tema. Dette godkendes af læreren Eleven udvælger stof og fordyber sig i sit selvvalgte emne. Læreren er vejleder Eleven udformer og afleverer en disposition for sin redegørelse Eleven og læreren underskriver dispositionen Dispositionen afleveres, så den kan være censor i hænde senest 14 dage før prøven afholdes Den mundtlige prøve afholdes og karakter gives

14 Arbejdsgangen Der gives ca lektioner til at vælge underemne, vælge tekster og lave selve dispositionen Til de forskellige punkter i dispositionen skriver eleven små hjælpetekster til brug under forberedelsen frem til prøven. Disse må ikke medbringes til selve prøven.

15 Held & lykke Hals & Beinbruch
FP9


Download ppt "PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google