Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10."— Præsentationens transcript:

1 PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10

2 Den mundtlige prøve i FP10 tysk
Prøven er todelt og varer 20 minutter inklusive karaktergivning Der er ingen forberedelsestid. Dispositionen har eleven lavet i forvejen 1. del: Præsentation af et selvvalgt emne ud fra det lodtrukne tema. (cirka syv minutter) 2. del: samtale med udgangspunkt i præsentationen af underemnet. I samtalen inddrages hele det overordnede tema (cirka syv minutter)

3 Lodtrækning af tema Eleven trækker lod blandt årets temaer, vi har arbejdet med i løbet af året. Lodtrækningen sker tidligst 10 dage inden de skriftlige prøver Das ist Deutschland Berlin Österreich Schule und Zukunftspläne Jugendliche und die Medien

4 Valg af underemne Når eleven har trukket lod blandt årets temaer, skal han/hun selv vælge et emne under dette tema. Emnet skal kunne perspektiveres til kulturforhold i tysktalende lande Das ist Deutschland: Oktoberfest Schule und Zukunftspläne: Das Schulsystem in Deutschland und Dänemark Jugendliche und die Medien: Deutsche YouTube Stars Berlin: Der Fall der Mauer Österreich: Sport in Österreich

5 Nye tekster til underemnet
Dispositionen til det valgte underemne skal udarbejdes på baggrund af nye tekster, som eleven finder i samarbejde med læreren (2 kilder) Eleven må ikke vælge tekster fra det fælles pensum, da det er de tekster, der tages udgangspunkt i, i prøvens 2. del

6 Dispositionen Er på tysk
Er i stikordsform (undtagen overskrifterne og begrundelsen for valg af temaet) Må gerne indeholde et eller flere billeder Statistikker og grafiske illustrationer kan afleveres sammen med dispositionen som bilag

7 Dispositionen Maksimalt én side og skal indeholde:
Elevens navn og klasse Titel på det overordnede tema, som det selvvalgte emne er valgt i forbindelse med Titel på det selvvalgte emne Kort begrundelse for valg af emnet Dispositionen (ca. 3-5 punkter) – husk et punkt, hvor tysk kultur- og samfundsforhold inddrages + et punkt med ”Meine Meinung”, hvor du tager stilling til dit emne Kildefortegnelse over læste tekster og andre oplysninger, der er anvendt i forberedelsen (min. 2 kilder) Lærerens og elevens underskrift.

8 Unser Thema: Sport, Mein Thema: Fuβball
Name: Klasse: Unser Thema: Sport, Mein Thema: Fuβball Warum habe ich dieses Thema gewählt? Persönliche Interesse Meine Familie Viel Fuβball Mein Jahr in dieser Schule Fuβball in Deutschland Entwicklung der letzten 50 Jahren Die Bundesliga Bedeutung für Deutschland Meine Lieblingsmannschaft in der Bundesliga Deutschlands Nationalmannschaft Die wichtigsten Spieler Ost- und Westdeutschland Weltmeister 2014 Meine Meinung Die Bedeutung des Fussballspieles Unterschrift Schüler: Unterschrift Lehrer:

9 Name: Klasse: Thema: Berlin Mein Thema: Die Mauer Warum habe ich dieses Thema gewählt? Ich habe viel von die Mauer gehört. Ich bin neugierig und habe ein persönliches Interesse 1: Die Mauer im Allgemeinen -Massenflucht DDR BRD -Mauerbau 12./13. August Massenflucht verhindern. -Größe: 3,6 Meter – 155 Kilometer -Mauerfall: 9. November 1989 2. Peter Fechter -Mauergeselle. Checkpoint Charlie -Was passierte? Fluchtversuch. Grenzsoldaten. 35 Schüsse -Maueropfer Nummer 39 3. Leute über den Mauerfall Reaktionen – Leute in den Straßen Freude und Tränen  4. Deutschland nach dem Mauerfall -Vereinigten Deutschland -VM in Fußball in Deutschland 5. Meine Meinung von der Mauer  Quellen: Unterschrift Schüler: Unterschrift Lehrer:

10 Selve præsentationen Når du har afleveret dispositionen, må du gerne lave et powerpoint, en planche eller en prezi som kan understøtte din præsentation med fx billeder KUN ord fra dispositionen og ikke-levende billeder må indgå i den valgte præsentationsform. Du må IKKE have flere stikord til rådighed, hverken på di- spositionen eller på den eventuelle præsentation, end dem, der står på den underskrevne disposition.

11 1. del: Præsentationen Udgangspunkt i dispositionen og de to valgte kilder. Varighed: 7 min. At præsentere ens underemne ud fra bl.a. de valgte kilder. (Ikke noget længere detaljeret referat af de valgte kilder) Husk at du skal inddrage kultur- og samfundsforhold i tysktalende lande

12 2. del: samtalen Samtale, primært mellem lærer og elev, på baggrund af elevens redegørelse. Varighed: ca. 7 minutter Lærer og censor spørger ind til ting, som de ønsker at få uddybet eller ønsker at diskutere. Herefter breder samtalen sig ud til det overordnede tema, som eleven trak ved lodtrækningen. Eleven skal her kunne perspektivere sit eget emne til det overordnede tema samt vise viden om hele temaet. Samtalen skal også fokusere på de kultur- og samfundsforhold, som temaet indeholder og de perspektiver, der kan inddrages i forbindelse hermed. Eleven må gerne inddrage viden og personlige erfaringer om kultur- og samfundsforhold. Eleven skal ikke levere længere referater, men inddrage eneller flere tematikker fra tekstopgivelserne, årets arbejde eller fra sit eget liv, som skønnes værdifulde at tale om og forholde sig til.

13 Arbejdsgangen Omkring ti dage før den skriftlige prøve trækker eleverne lod blandt de opgivne temaer Hver elev definerer et emne indenfor det lodtrukne tema. Dette godkendes af læreren Eleven udvælger stof, og fordyber sig i sit selvvalgte emne. Læreren er vejleder Eleven udformer og afleverer en disposition for sin redegørelse Eleven og læreren underskriver dispositionen Dispositionen afleveres, så den kan være censor i hænde senest 14 dage før prøven afholdes. Den mundtlige prøve afholdes og karakter gives

14 Arbejdsgangen Der gives ca. 10 lektioner til at vælge underemne, vælge tekster og lave selve dispositionen Til de forskellige punkter i dispositionen skriver eleven små hjælpetekster til brug under forberedelsen frem til prøven. Disse må ikke medbringes til selve prøven.

15 Held & lykke Hals & Beinbruch
FP10


Download ppt "PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google