Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afGrethe Rasmussen Redigeret for ca. et år siden
1
Hvordan ruster man bedst sine elever til prøven? Jacob Ragnvid Chammon Alinea 29. september 2009
2
Ved årets begyndelse Hvordan foregår en afgangsprøve i tysk? Vis evalueringssedlen – Se hvor let det er! Brainstorm over mulige temaer. Hvor mange temaer vælges? Fortæl hvad en pensumliste er, og hvordan den ser ud. Vis eksempel på en disposition. Vælg med eleverne de temaer der skal arbejdes med i løbet af året.
3
Mulige temaer Freundschaft Familie Anders sein Jugendgruppen und –kulturen Sport Freizeit D für Deutschland Reisen / Urlaub Liebe Die Deutsche Geschichte Zukunft Berlin Identität Austausch Schule Musik Märchen Abhängig
4
Mange tilgange til et tema Tekster Film Musik Billeder Genstande Mundtligt Skriftligt Individuelt Par Grupper
5
Hvordan arbejder jeg med et tema? Optakt: Lav brainstorm. Hvilke tanker og ideer får I? Opbygge ordforråd undervejs Lave ordkort, gloselister, ord- alfabeter. Lave korte resuméer af de læste tekster. Lave små dialoger, hvor temaet eller problemstillinger diskuteres. Afslutning: Lad eleverne brainstorme igen og stille spørgsmål til temaet.
6
Træn de forskellige dele af prøven Redegørelsen Huske et lært stof Ikke bære præg af oplæsning Ideer: ”Casting für FernsehsprecherIn” Øv gambits (also / nee / naja / Oh das war eine gute Frage / … ) 4-Minuten-Rede / Show and tell Anmeld tv-program Mundtlige fremlæggelser (med fx audacity)
7
Træn de forskellige dele af prøven Samtale om spørgsmål Vide noget om alle emner Kunne relatere til pensum Fremsætte synspunkter Ideer: Start hver time med et provokerende udsagn. Træn gambits: auf der einen Seite, auf der anderen Seite. Lav dialoger med forskellige ”Redemittel”. Beskriv et billede der relaterer til temaet – lav dialog eller interview med personerne.
8
Små provokationer
9
Træn de forskellige dele af prøven Theme-race med mobiltelefon. Skype dine klassekammerater. Optag dem på video eller diktafon – gem i portfolio. Dan sætninger ud fra ord. Mit der Stoppuhr sprechen. Øve spørgeord. Speed-dating.
10
Gode ideer fra ”Am besten Sprechen” So macht man eine ZusammenfassungLesetipps für einen Text
11
Cooperative Learning Mange af strategierne til CL kan bruges til at træne samtalen: Dobbeltcirkler Quiz og byt Flashcards (ordforråd) Bordet rundt Mix – par – svar Flipover-stafet Tre til te Værdilinje
12
Arbejdet med dispositionen I foråret når vi har været alle emner igennem skal eleverne vælge tema To måder at vælge på: Vælg et tema fra pensumlisten og find et interessant undertema Lad eleverne skrive disposition om LIGE det, de vil. Hvis temaerne er brede nok, kan alt presses ind. Giver dispositioner, som eleverne reelt gerne vil tale om. Deres engagement er i fokus!
13
Arbejdet med synopsen Vis eleverne et eksempel på en disposition– de kan bruge den som modeltekst. Dispositions-uge Skriveprocessen: Lav punkter på dansk. Oversæt til tysk. Skriv fuld tekst. Kort ned – lav stikord. Lad eleverne arbejde i grupper Inspirerer hinanden. Hjælper med at afgrænse undertemaet. De kan hjælpe hinanden med at finde tekster.
14
Pensum sammensættes I foråret samler jeg op på temaer og alle tekster, der er læst. Vis eleverne en samlet oversigt. 30-40 NS er ikke meget! Pensum skal sammensættes af forskellige teksttyper: Episke tekster Fagtekster Digte / Sange Film Billeder Lad eleverne være med til at vælge, hvilke tekster, der skal opgives.
15
Det selvvalgte pensum Det kan være en stor udfordring at finde tekster til det selvvalgte pensum. Teksterne skal hjælpe eleven. Lav en udstilling af bøger fra skolen og PC / CFU: PS Praktisk Sprog Du bist dran Ach So! Super Alles klappt Schau Am besten Sprechen Gamle lytteøvelser og ekstemporaltekster
16
Det selvvalgte pensum Internettet er en guldgruppe: www.pspraktisksprog.dk www.pspraktisksprog.dk www.elevunivers.dk www.elevunivers.dk www.e-stories.de www.e-stories.de www.blinde-kuh.de www.blinde-kuh.de www.juma.de www.juma.de http://jetzt.sueddeutsche.de http://jetzt.sueddeutsche.de www.seitenstark.de www.seitenstark.de www.sin-net.de/sin- net/Empfelungen/empfelungen/inter net/Kinder.htm www.sin-net.de/sin- net/Empfelungen/empfelungen/inter net/Kinder.htm www.kakadu.de www.kakadu.de www.goethe.de www.goethe.de Lav søgeopgaver i løbet af året. EMU Skolekom
17
Holder dispositionen? Lad eleverne fremlægge dele af eller hele disposition for kammeraterne. Du fanger fejl og mangler. Du ved, hvad de vil sige og kan bedre hjælpe dem til prøven. Eleverne får inspiration fra de andre elever. De får afprøvet prøven.
18
Afleveringen God ide at sætte afleveringsdatoen ”før tid”. Tjek, at dispositionen lever op til kravene. Det vigtigt at både lærer og elev skriver under. Du er garant for, at dispositionen ”holder” / er ”rigtig”. Hvad nu hvis eleven ikke afleverer?
19
Prøve på prøven Afsæt et par lektioner. Lav en eller flere prøve(r) på afgangsprøven. Brug nogle spørgsmål, der IKKE bliver brugt til prøven. Det afmystificerer processen. Gå i detaljer og lær dem gambits – helt fra ”du kommer ind, og …”
20
Den store dag Det skal være en god dag! Husk vand! Hjælp dem på vej med smil og nik. Du kender indholdet – og kan hjælpe dem på vej. Stil gerne spørgsmål som kan hjælpe dem videre. Giv en god og fyldestgørende forklaring på karakteren.
21
Viel Glück! Und viel Spass!
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.