Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvordan ruster man bedst sine elever til prøven? Jacob Ragnvid Chammon Alinea 29. september 2009.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvordan ruster man bedst sine elever til prøven? Jacob Ragnvid Chammon Alinea 29. september 2009."— Præsentationens transcript:

1 Hvordan ruster man bedst sine elever til prøven? Jacob Ragnvid Chammon Alinea 29. september 2009

2 Ved årets begyndelse  Hvordan foregår en afgangsprøve i tysk?  Vis evalueringssedlen – Se hvor let det er!  Brainstorm over mulige temaer.  Hvor mange temaer vælges?  Fortæl hvad en pensumliste er, og hvordan den ser ud.  Vis eksempel på en disposition.  Vælg med eleverne de temaer der skal arbejdes med i løbet af året.

3 Mulige temaer  Freundschaft  Familie  Anders sein  Jugendgruppen und –kulturen  Sport  Freizeit  D für Deutschland  Reisen / Urlaub  Liebe  Die Deutsche Geschichte  Zukunft  Berlin  Identität  Austausch  Schule  Musik  Märchen  Abhängig

4 Mange tilgange til et tema  Tekster  Film  Musik  Billeder  Genstande  Mundtligt  Skriftligt  Individuelt  Par  Grupper

5 Hvordan arbejder jeg med et tema?  Optakt: Lav brainstorm.  Hvilke tanker og ideer får I?  Opbygge ordforråd undervejs  Lave ordkort, gloselister, ord- alfabeter.  Lave korte resuméer af de læste tekster.  Lave små dialoger, hvor temaet eller problemstillinger diskuteres.  Afslutning: Lad eleverne brainstorme igen og stille spørgsmål til temaet.

6 Træn de forskellige dele af prøven  Redegørelsen  Huske et lært stof  Ikke bære præg af oplæsning Ideer: ”Casting für FernsehsprecherIn” Øv gambits (also / nee / naja / Oh das war eine gute Frage / … ) 4-Minuten-Rede / Show and tell Anmeld tv-program Mundtlige fremlæggelser (med fx audacity)

7 Træn de forskellige dele af prøven  Samtale om spørgsmål  Vide noget om alle emner  Kunne relatere til pensum  Fremsætte synspunkter Ideer: Start hver time med et provokerende udsagn. Træn gambits: auf der einen Seite, auf der anderen Seite. Lav dialoger med forskellige ”Redemittel”. Beskriv et billede der relaterer til temaet – lav dialog eller interview med personerne.

8 Små provokationer

9 Træn de forskellige dele af prøven Theme-race med mobiltelefon. Skype dine klassekammerater. Optag dem på video eller diktafon – gem i portfolio. Dan sætninger ud fra ord. Mit der Stoppuhr sprechen. Øve spørgeord. Speed-dating.

10 Gode ideer fra ”Am besten Sprechen” So macht man eine ZusammenfassungLesetipps für einen Text

11 Cooperative Learning  Mange af strategierne til CL kan bruges til at træne samtalen:  Dobbeltcirkler  Quiz og byt  Flashcards (ordforråd)  Bordet rundt  Mix – par – svar  Flipover-stafet  Tre til te  Værdilinje

12 Arbejdet med dispositionen  I foråret når vi har været alle emner igennem skal eleverne vælge tema  To måder at vælge på:  Vælg et tema fra pensumlisten og find et interessant undertema  Lad eleverne skrive disposition om LIGE det, de vil. Hvis temaerne er brede nok, kan alt presses ind.  Giver dispositioner, som eleverne reelt gerne vil tale om.  Deres engagement er i fokus!

13 Arbejdet med synopsen  Vis eleverne et eksempel på en disposition– de kan bruge den som modeltekst.  Dispositions-uge  Skriveprocessen:  Lav punkter på dansk.  Oversæt til tysk.  Skriv fuld tekst.  Kort ned – lav stikord.  Lad eleverne arbejde i grupper  Inspirerer hinanden.  Hjælper med at afgrænse undertemaet.  De kan hjælpe hinanden med at finde tekster.

14 Pensum sammensættes  I foråret samler jeg op på temaer og alle tekster, der er læst.  Vis eleverne en samlet oversigt.  30-40 NS er ikke meget!  Pensum skal sammensættes af forskellige teksttyper:  Episke tekster  Fagtekster  Digte / Sange  Film  Billeder  Lad eleverne være med til at vælge, hvilke tekster, der skal opgives.

15 Det selvvalgte pensum  Det kan være en stor udfordring at finde tekster til det selvvalgte pensum.  Teksterne skal hjælpe eleven.  Lav en udstilling af bøger fra skolen og PC / CFU:  PS Praktisk Sprog  Du bist dran  Ach So!  Super  Alles klappt  Schau  Am besten Sprechen  Gamle lytteøvelser og ekstemporaltekster

16 Det selvvalgte pensum  Internettet er en guldgruppe:  www.pspraktisksprog.dk www.pspraktisksprog.dk  www.elevunivers.dk www.elevunivers.dk  www.e-stories.de www.e-stories.de  www.blinde-kuh.de www.blinde-kuh.de  www.juma.de www.juma.de  http://jetzt.sueddeutsche.de http://jetzt.sueddeutsche.de  www.seitenstark.de www.seitenstark.de  www.sin-net.de/sin- net/Empfelungen/empfelungen/inter net/Kinder.htm www.sin-net.de/sin- net/Empfelungen/empfelungen/inter net/Kinder.htm  www.kakadu.de www.kakadu.de  www.goethe.de www.goethe.de  Lav søgeopgaver i løbet af året.  EMU  Skolekom

17 Holder dispositionen?  Lad eleverne fremlægge dele af eller hele disposition for kammeraterne.  Du fanger fejl og mangler.  Du ved, hvad de vil sige og kan bedre hjælpe dem til prøven.  Eleverne får inspiration fra de andre elever.  De får afprøvet prøven.

18 Afleveringen  God ide at sætte afleveringsdatoen ”før tid”.  Tjek, at dispositionen lever op til kravene.  Det vigtigt at både lærer og elev skriver under.  Du er garant for, at dispositionen ”holder” / er ”rigtig”.  Hvad nu hvis eleven ikke afleverer?

19 Prøve på prøven  Afsæt et par lektioner.  Lav en eller flere prøve(r) på afgangsprøven.  Brug nogle spørgsmål, der IKKE bliver brugt til prøven.  Det afmystificerer processen.  Gå i detaljer og lær dem gambits – helt fra ”du kommer ind, og …”

20 Den store dag  Det skal være en god dag!  Husk vand!  Hjælp dem på vej med smil og nik.  Du kender indholdet – og kan hjælpe dem på vej.  Stil gerne spørgsmål som kan hjælpe dem videre.  Giv en god og fyldestgørende forklaring på karakteren.

21 Viel Glück! Und viel Spass!


Download ppt "Hvordan ruster man bedst sine elever til prøven? Jacob Ragnvid Chammon Alinea 29. september 2009."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google