Birthe Hansen, Danmarks Lærerforening Ledelsesbaseret coaching Ilulissat den 12. februar 2016.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
LØFT Løsningsfokuseret Tilgang
Advertisements

Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Medarbejderudviklingssamtalen
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Workshop 5.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Det autentiske menneske
Darum skole 4. november 2013.
Kultur i organisationer
Forskelle, der gør en forskel - Tanker om kvinder og top-ledelse. Camilla F. Ellehave Institut for Organisation og Arbejdssociologi.
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
27. Sep 2012 Line Fredens Violinist, kandidat og solistklasse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
- et udviklings- og dialogværktøj
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Personligheden og selvet
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Coaching teorier – fire veje
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Forudsætninger for en god samtale
Den lærende organisation
Per Møller Janniche Mobil
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Inklusion og inkluderende processer
Hvad er coaching? Synergi HRM & Rosenkvist Consult
Lederkonferencen 9. juni 2010
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
SKABELON.
Opsamling på cafeseminaret i går Hvad siger I selv om god velfærdsledelse - i praksis?
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Karl Tomm Ergonomiseminar 2010
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Lav din egen funktionskæde Fokuser først på et væsentligt indsatsområde som du er med til at realisere i dit daglige arbejde Nævn de 3 vigtigste interessenter.
Meningen med dit budskab er det svar som du får. Kommunikation Hvordan har du det Fakta Følelser Behov Hvad vil du gerne have Handling.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Målrettet kommunikation
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Opfølgning på PSYKISK APV
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Rita Buhl 22. september 2018.
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Stresshåndteringsgruppe
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Meningsskabelse som relationskompetence
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Birthe Hansen, Danmarks Lærerforening Ledelsesbaseret coaching Ilulissat den 12. februar 2016

Hvad tager man typisk med sig fra en coachende samtale? Større indsigt i egne ressourcer og handlemuligheder Nye forståelser og perspektiver på sagen Ideer til løsninger og handlinger Afklaring og beslutninger om hvad man vil gøre Energi og virkelyst Læringen omsættes til konkrete resultater eller ændringer i medarbejderens daglige arbejde. I får samtidig den optimale ramme for at få medarbejdernes syn på løsning af problemstillinger etc. En samtaleform der bringer det bedste frem ! Ilulissat

Hvad skal du være opmærksom på: ● Der skal være en tydelig kobling mellem coaching-samtalerne og de arbejdsmæssige mål. ● Coachingen er et middel til at understøtte opgaveløsningen. ● Der skal være kontinuitet mellem de coachende samtaler og de øvrige samtaler, uddelegering, medarbejdersamtaler, og andre situationer. ● Tid til – og aftaler om – coachende samtaler, opfølgning etc. skal indgå i arbejdspladsens struktur og planlægning. ● Der skal være overensstemmelse og troværdighed i brugen af coaching og Jeres ledelses-filosofi og ledelses-stil. Ilulissat

Funktionskædetænkning Funktionskædetænkningen er et rigtig godt værktøj til at opstille en fælles forståelsesramme, hvor leder og medarbejder i fællesskab udforsker den meningsgivende helhed, som funktionskæden udgør. Ilulissat

Funktionskædetænkning Kundebehov. Hvad er medarbejderens kunders primære behov? Opgaver. Hvad er medarbejderens vigtigste opgaver, praksisser og relationer? Kompetencer og mål. Hvad er medarbejderens forståelse af og ambitioner i forhold til hans rolle og kompetenceprofil (styrker og svagheder i forhold til at løfte de primære arbejdsopgaver)? Leder-medarbejderrelationen. En fælles afklaring af hvilke rammer, opgavetyper, samarbejdsformer med kolleger og hvilken ledelseshjælp, her under coaching, som bedst hjælper medarbejderen i dennes opgaveløsning og kompetenceudvikling. Ilulissat

Funktionskædetænkning Når de coachende samtaler sker ud fra funktionskædetænkningen, sættes den aktuelle arbejdsopgave i sammenhæng med de strategiske målsætninger og organisationen som helhed. Er arbejdspladsens mål eksempelvis at forbedre samarbejdet med forældrene markant, bør det have betydning for coachingsamtalerne – og for alle de øvrige samtaler i Jeres ledelse. Ilulissat

Funktionskæde - start med opgaven Ilulissat

Foucault og magt Det genstandsfelt der studeres, kan ikke som udgangspunkt antages at eksistere uafhængigt af magtforhold. Magten i form af f.eks. pædagogik, psykologi, teknikker, teknologier, viden, videnskab, politik, jura – dvs. humanvidenskabelige diskurser – er aldrig neutral og uafhængig af magtforhold. Når et fænomen i verden i talesættes dvs. eksempelvis formuleres, afgrænses, systematiseres og synliggøres via begreber eller teori og introduceres som forklaring eller forståelse er det gennemsyret af magt og dels et udtryk for at det er gjort muligt at studere og dels at det må studeres. Der er således altid en bagvedliggende strategi – bevidst som ubevidst – vis mål er at dominere og påvirke i en bestemt retning i det uundgåelige styrkeforhold, som er magten er et udtryk for. (Søren Lauridsen). Ilulissat

Verdensbilleder og sprog Ilulissat

Kontekst Kontekst = med-tekst For at etablere vellykket kommunikation er det essentielt at kunne arbejde med at sætte og afklare kontekster. Ilulissat

Kontekst Konteksten definerer eller bestemmer, hvilken mening eller betydning en adfærd, hændelse eller et udsagn skal tillægges: Sprog får mening i sin kontekst. Konteksten danner rammen om det vi ser og hører. Vi rammer noget ind, og lukker dermed også noget ude. Konteksten er ikke en entydig størrelse, men afhænger af de valg vi foretager – bevidst eller ubevidst – i forhold til, hvad der lukkes inde og ude. Konteksten er det, der fungerer som kontekst for den enkelte, og er dermed en flertydig størrelse. Ilulissat

Kontekstmarkører Batesons fire kontekstmarkører: STED: Hvis sted er det? Hvad er muligt på dette sted? Hvem sætter reglerne? Hvilke ”ritualer” hører til dette sted? TID: Hvilken tidsramme er sat af? Hvilken ”historisk epoke” udspiller talehandlingen sig inden for; giver den mening ind i? RELATION: Hvilken slags relation er i spil? Formelt set? Uformelt set? Stemningsmæssigt? Tidsmæssigt? INDHOLD: Hvad bliver sagt? Hvordan bliver det responderet? Hvad bliver muligt at respondere herefter (i lyset af sted, tid, relation)? Ilulissat

Gamemaster Der er to roller i sprogspillet: – Gameplayer (fokusperson) og – Gamemaster (coachen) Gamemaster-færdigheder er centrale for coachens måde at være i samtalen med fokuspersonen på. Ilulissat

Niveauer i samtalen Ilulissat

Forstyrrelser ! ● Et system forstyrres. ● Uden forstyrrelser ingen udvikling. ● En forstyrrelse kan være for meget, for lidt eller lige tilpas. ● Hvis forstyrrelsen er lige tilpas kan den få systemet til at ændre sig. ● Et spørgsmål er en forstyrrelse. ● Dine spørgsmål skal være tilpasse forstyrrelser for at medføre refleksion og muligheden for at tænke ”ud af boksen”. Ilulissat

Nøgleord og spejling Opbyggelse af fælles forståelse og tillid. 1. Brug nøgleord. 2. Gentag og spejl. 3. Prøv at sige noget mere om… 4. Fortæl lidt mere om det… 5. Vær gamemaster, tag ansvaret for samtalen og giv den anden plads til at reflektere. 6. Brug flipovers – tegn, skriv ned, lav et mindmap, hold overblikket og giv et overblik. Ilulissat

SUMO Ilulissat

Appreciative inquiry – udforskning Ros Værdsættelse Anerkendelse Ilulissat

Den anerkendende tilgang: Insisterer på, at der altid, i en hvilken som helst situation, er ressourcer til stede; at der altid er noget der fungerer, og at fokus skal rettes mod det. Således er også de spørgsmål, der stilles til fokuspersonen, værdsættende spørgsmål. Ilulissat

Løsningsfokuseret coaching Hvis det fungerer, så lad være med at lave det om. Hvis det har fungeret én gang, så gør det igen. Hvis det ikke fungerer, så hold op med det og gør noget andet. Forandringer er konstante og uundgåelige. Fremtiden forhandles og skabes. Små ændringer kan føre til store forandringer. Der er ikke altid en direkte forbindelse mellem problem og løsning. Intet problem optræder hele tiden. Stil spørgsmål i steder for at komme med forslag til løsninger. ” No nonsense ” tilgang. Ilulissat

5 F - modellen 1.Fokuser! Spidsformuler fokus som noget medarbejderen gerne vil opnå. 2.Forstå! Forstå fortiden, find bedste brugbare erfaringer, unikke undtagelser fra det vanskelige. 3.Forestil! Forestil fremtiden, - skab sammen med medarbejderen et stærkt billede af fremtiden, det ideelle billede. 4.Fastslå! Medarbejder og du vælger og forpligter på det der skal skabes, lav målsætninger, der hvor der er mest energi. 5.Frigør! Frigør handlingerne. Undersøg hvilke handlinger, lav en handlingsplan og aftal første skridt. Bygger på Appreciative Inquiry. Ilulissat