Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse"— Præsentationens transcript:

1 Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse

2 Arbejdet med flygtningebørn, -unge og deres familier

3 Traumer som en del af det samlede billede
Eksilstress Socioøkonomisk stress Set i et ungeperspektiv

4 Tænk på en ung i mistrivsel, som har brug for hjælp.
Snak 5 min. med jeres sidemand om hvad barnets symptomer på mistrivsel er 3. Plenum

5 Hvad har de med sig? Svære oplevelser, der har belastet nervesystemet, og som har skabt en ulige alder for den unge Ønske og håb om bedre fremtid og rigtig mange ressourcer – ellers var de aldrig nået frem

6 Symptomer Søvnproblemer Kropslig smerte (ondt i maven, ondt i hovedet)
Tristhed Eksistentiel ensomhed – identitet Gøre skade på sig selv og andre Uro og hyperaktivitet Koncentrations og indlæringsbesvær Lavt selvværd og nedsat tillid til andre Svært ved at indgå i sociale relationer Trækker sig fra aktiviteter, eller fra andre mennesker generelt

7 Hvad skal vi ruste de unge til?
Demokratiske tilgange Have tillid og være i følelsesmæssig balance Sprog Tillid til at kunne samarbejde med systemet Ungdomskultur – være teenager Indgå i sociale sammenhænge uden at falde udenfor Forholde sig til regler som et ”adgangskort” til muligheder i Danmark

8 STROF -EN SVENSK MODEL FOR DET PÆDAGOGISKE ARBEJDE MED TRAUMATISEREDE BØRN OG DERES FAMILIER
S – STRUKTUR T – TALE OG TID R – RITUALER O – ORGANISATION F – FORÆLDRESAMARBEJDE (BARN I KRIG AF LARS GUSTAFSSON, RADDA BARNEN)

9 Flygtningebørns behov
Flygtningebarnets behov Forældre der kan give tryghed Forældre-skab i en dansk kontekst Gen-skabelse af det at være barn Fastholde modersmål Andre at kunne spejle sig i Terapeutisk forløb

10 Følg jeres intuition, vær ikke bange for at tale om barnet som I ser det (undgå ekstra hensynstagen)
Vær oprigtigt nysgerrig. Hvad kan mistrivslen handle om? Vær tydelig og konkret Hvis nødvendigt, så brug altid tolk

11 Afslutning Tænk kort over hvad du tager med herfra i forhold til det flygtningebarn du tænkte på i starten Del dine tanker med din sidemand – Hvad tager I hver især med herfra i forhold til det konkrete flygtningebarn I tænkte på i starten? Et par refleksioner fra plenum ud

12 Flygtningeforældrenes perspektiv
MindSpring – en inddragende metode med psykosociale gruppeforløb til nyankomne flygtningeforældre og unge Se først filmen om MindSpring på:

13 Oplæg fra MindSpring træner for forældre
Hvad har nyankomne flygtningeforældre brug for? Hvor opleves de største udfordringer? Hvad ønsker forældrene sig af de professionelle de møder i skolen, daginstitutionen, forvaltningen? Hvad har inddragelsen og metoderne i MindSpring givet?

14 Hvad er MindSpring MindSpring er en gruppemetode, som er udviklet i Holland for asylansøgere og flygtninge til forebyggelse af psykiske og familiemæssige problemer. En ny begyndelse. Et metodeudviklingsprojekt siden 2010 i DFH med formål at tilpasse, afprøve og forankre metoden i Danmark for både forældre og unge Et kort gruppeforløb over 8 gange 2 timer – 8 til 10 deltagere Gruppeforløbet følger en manual med faste temaer og øvelser Gruppen ledes af en frivillig, der selv er flygtning og har samme baggrund som deltagerne: MindSpring-træneren; sammen med en professionel medtræner, der har en tolk til rådighed

15 En gruppemetode for og med flygtninge
for forældrene med fokus på forældreskab og opdragelse for de unge fokus på identitet, udvikling og forandring, ensomhed og fællesskab for begge fokus på de særlige problemstillinger, der følger et liv i eksil, når man samtidigt har en fortid med krig og flugt særlige forløb med fokus på social kontrol afviklet for både forældre og unge MindSpring-træneren har gennemgået et forudgående kursusforløb i metoden og bliver efter det første gruppeforløb evalueret og certificeret Udgangspunktet er deltagernes egne erfaringer og ressourcer. Metoden sikrer plads til refleksion og at ny viden og bevidsthed kan opstå og empowerment Foregår på modersmål Samarbejde mellem MindSpring-træner og medtræner om gruppeforløbet

16 Erfaringer Metoden kan med fordel anvendes i en dansk kontekst og det er bemærkelsesværdigt at samtlige informanter, der har indgået i evalueringen vurderer, at metoden har været udbytterigt for både deltagere og trænere. Særligt fremhæves metodens peer to peer tilgang og kombinationen med professionelle medtrænere Deltagerne har fået forbedrede forældrekompetencer og ændret syn på egne muligheder i en positiv retning Evalueringsrapport fra Als Research vedr. forældregruppemetoden

17 Ris og ros Fik DU noget med hjem?
Er der noget, der kunne have været mere af? Var der noget, der gav særlig mening for DIG?


Download ppt "Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google