Trivsel i hverdagen. Redskaber til positive samspil Børnestyret leg Coaching Ros Belønning Problemløsning Klare beskeder Rutiner Regler Ignorering Afledning.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Information om forældrevejlednings- programmerne De Utrolige År
Advertisements

Er mit barn klar til skolestart ?
Jeg støtter barnet ved:
Relationer – Omgangstone
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Hva er god klasseledelse ?
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
EVALUERING AF LÆREPLANER SOLSTRÅLEN Sprog.
Skoleforhold og Læring. Barnet som social aktør Barnets deltagelse i sociale sammenhænge Barnets sociale kompetencer Kontekstens betydning for trivsel.
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
ET SPORTSPSYKOLOGISK PERSPEKTIV BEDST NÅR DET GÆLDER…
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Dorthe Holm HVASKO.dk Pædagogisk vejledning Dorthe Holm.
LIVSPARAT. LIVSPARAT har 3 hovedformål NR 1 At give eleverne redskaber og læring, der hjælper dem i deres personlige udvikling, så det smitter positivt.
Hold balancen med et stærkt og velfungerende familieliv Workshop Balancekonference, Region Syddanmark, August 2010 Lisbeth Fruensgaard.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Generelle udfordringer og perspektiver i vores arbejde med kvalitet, effektivitet og styring KL, Middelfart 4. december 2007 Klaus Majgaard.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Randers Kommune Forelskelse Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
EVALUERING AF LÆREPLANER SKRUPSAKKERNE Barnets alsidige personlige udvikling.
Forældremøde om motorik og sprog. PROGRAM Velkommen Sammenhængen mellem motorik og sprog Cafésamtaler Fælles afrunding.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Tomms spørgsmålstyper - Du får svar som du spørger!
Få fat i det kreative samspil - en overset ressource Pædagogiske inspirationsdage Benedikte Achen 13. august 2013.
Lav din egen funktionskæde Fokuser først på et væsentligt indsatsområde som du er med til at realisere i dit daglige arbejde Nævn de 3 vigtigste interessenter.
Patientundervisning 3. Session Unipolar depression Håndtering af nedsat lyst, energi og træthed.
Undervisning for pårørende Unipolar depression Hvordan påvirkes familien?
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
Randers Kommune Jalousi Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Foreningen af Speciallægers visioner for KVIS v/Mikkel Holmelund, næstformand i FAPS Fredag den 29. januar 2010.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Kommunikationskursus
ADHD..
Modul 6: Personlig salgscoaching
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Relationer på arbejdet.
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
INTENSIV GRUPPEVEJLEDNING - et kursus på 8 dage
Systematisk energieffektivisering af tekniske installationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Velkommen Robusthed basiskursus
Velkommen Robusthed basiskursus
Lektion 5 Afslutningsmødet
ROBUSTHED.DK Værktøjer til livet.
Anerkendende pædagogik
personlig robusthed arbejdsevne tilbagevenden
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Til Ikast Nordre Skole og SFO
Velkommen til en times god trivsel med oplæg og samtale
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Kommunikation - trykstil
Er græsset også grønt om natten.
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Dagsorden Udviklingspsykologiske vilkår
Kursus for personer med demens og pårørende
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Personaletræf Brogården 2018
B-BOX ELEVHÆFTE til udvikling af nye aktivitetskort til B-boxen
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Hvad finder vi vigtigt for vores elever?
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
for sociale tilbud på psykiatri- og misbrugsområdet 13. maj 2019
Hvordan motiverer vi de unge?
Præsentationens transcript:

Trivsel i hverdagen

Redskaber til positive samspil Børnestyret leg Coaching Ros Belønning Problemløsning Klare beskeder Rutiner Regler Ignorering Afledning Time out Konsekvenser

Rammen for i aften Pædagogiske redskaber Børnestyret leg Ros og positive modstykker Formen Prøve, drøfte, lytte

Børnestyret leg Rollespil: Sæt jer sammen 2 og 2. Den ene leger barn og den anden voksen. 1.Runde: Den voksne styrer og korrigerer legen. 2.Runde: Barnet styrer legen. Den voksne skal undgå at stille spørgsmål.

Fordele ved børnestyret leg Giver barnet mere lyst til at følge den voksnes anvisninger Styrker barnets sociale kompetencer Opbygger barnets ordforråd Fremmer barnets evne til at give udtryk for følelser Styrker barnets evne til at blive ved en aktivitet Forbedrer barnets kreativitet, fantasi og problemløsningskompetencer Opbygger barnets selvværd Legen som træningsbane eller øvelokale

10 minutters børnestyret leg hver dag fremmer familiens trivsel

Opmærksomhed som dynamo for forandring Giv opmærksomhed til den adfærd, du vil se mere af!

Positive modstykker: Øvelse med udgangspunkt i opmærksomhedsprincippet

Undersøgelser om ros og positiv feed back Når forholdet mellem positiv og negativ feed back kommer over 3:1, så begynder trivsel at opstå. I familie og skole er 5:1 et passende forhold Ros og positiv feedback er en afgørende faktor for opbygningen af positive institutioner og skoler.

Effektiv specifik ros Ros de små skridt på vejen Vær nøjagtig i rosen Hold rosen ren Vis, at du mener din ros

Selektiv ros

Naboros

Selvros

At anerkende og rose Hvilken adfærd vil du gerne ændre derhjemme? Hvordan vil du bruge ros til at ændre den?

Tak for i aften