De nye prøver i dansk Velkommen Eftermiddagens program –Prøven i retskrivning (fb) –Prøven i læsning –Prøven i skriftlig fremstilling, herunder vurdering.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Progression i de større skriftlige opgaver:
Advertisements

Læsning og retskrivning Skriftlig fremstilling Den mundtlige prøve a+b
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Prøveform B Prøven i læsning
Byhøjskolens orientering om folkeskolens afsluttende prøver
Det Internationale Område Studieområde 3/
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Grundlæggende IT, niveau G
Februar 2007 Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Folkeskolens Afgangsprøve
HISTORIE Den mundtlige prøve
Matematik afgangsprøve 2013
SPROGFAG – DIDAKTIK OG METODE
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Kommunale censorer Aalborg Kommune 2008
Synopsis VIP3/2012.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Den gode synopse oplæg i demokratiugen 2013
Bliv opdateret - inden af årets prøver i dansk
Baggrunden for at indføre en ny karakterskala
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Program for mødet Filosofien bag den nye 7-trins-skala Pause
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
Folkeskolens afgangsprøve
FSA dansk mundtlig Lodtrækning.
Folkeskolens afgangsprøve
7-trinsskalaen Det Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakultet, marts 2007 De nye karakterbekendtgørelser.
Info-møde INS-fak marts Oplæggets temaer Overblik Karakterbekendtgørelse Vurderingskriterier Målbeskrivelser Skabelon.
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
KØBENHAVNS KOMMUNE Forvaltning Afdeling / kontor Byhøjskolens orientering om folkeskolens afsluttende prøver 19. september 2016.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
C PRØVEN I FYSIK/KEMI 2016 Prøveform A. Formalia om prøven Eleverne kan gå op enkeltvis eller i grupper på 2-3 elever (2 er mest hensigtsmæssigt) Inden.
Program: Oplæg Censorer på Pædagoguddannelsen 2015 Principperne i karakterbekendtgørelsen Læringsmål som udgangspunkt for bedømmelsen Hvad er kompetencer?
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
Evaluering.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Erfaringer med brug af 7-trins-skalaen, DPU 27. august 2007
Beskrivelse af krav og procedure ved mundtlig eksamen
KNÆK KODEN.
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Ny karakterskala – nye mål?
SSO - Større skriftlig opgave
Naturfag.
SSO - Større skriftlig opgave
Studieretningsprojektet
LU Madkundskab 18. og 19. april Kl. 15:15 – 17:15
Hvorfor dansk på GF1?.
Infomøde om synteseopgaven
Dansk på GF2.
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
SRO 2018 hHx.
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Præsentationens transcript:

De nye prøver i dansk Velkommen Eftermiddagens program –Prøven i retskrivning (fb) –Prøven i læsning –Prøven i skriftlig fremstilling, herunder vurdering af to opgaver (kt) –De mundtlige prøver A-prøven (fb) B-prøven (kt) Der er også kaffepause

De nye prøver i dansk 2007 Skriftlig fremstilling Dansk fsa Velkommen

Prøver og undervisning Fælles Mål Slutmål (trinmål) genfindes i prøvekrav Planlægning og evaluering – den røde tråd Skærpet fokus på sprog og læsning Oplæsning Bevidst arbejde med skriftlighed - sprog- og genrearbejde, respons Tekster og andre udtryksformer – genrearbejde – fordybelse – perspektivering Evaluering – refleksion – anvende faglighed.

Dansk skriftlig fremstilling Prøve i skriftlig fremstilling 3½ time Individuelt Ingen samtalerunde Skrivning på computer eller i hånden Kommunalt censorkorps og beskikket censur Bekendtgørelse nr. 728 af Besvarelsen i skriftlig fremstilling kan udfærdiges i hånden eller ved skrivning på computer. Ved brug af computer må der anvendes tekstbehandling med grammatik- og stavekontrol samt elektroniske ordbøger.

Hvad skal undervisningen lede frem til i dansk skriftlig fremstilling? Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at skrive forståeligt, klart og varieret i en form, der passer til situationen udtrykke fantasi, følelser, tanker, erfaringer og viden i en sammenhængende og disponeret form styre skriveprocessen fra ide til færdig tekst anvende og forholde sig til korrekt sprog, retstavning og tegnsætning i egne og andres tekster anvende layout, så tekst og billeder understøtter kommunikationen skrive en læselig, personlig, rytmisk håndskrift med passende hastighed og skrive på computer med hensigtsmæssig skriveteknik indgå i dialog om egne og andres skriftlige fremstillinger fastholde det væsentlige af det, de læser, hører og ser.

Dansk skriftlig fremstilling Bekendtgørelse nr. 728 af Der prøves i at - skrive forståeligt, klart og varieret i en form, der passer til situationen, - kunne udtrykke fantasi, følelser, tanker, erfaringer og viden med anvendelse af genrebevidsthed, viden om fremstillingsformer og sproglige virkemidler, - anvende korrekt sprog, herunder retstavning og tegnsætning, - styre skriveprocessen fra ide til færdig tekst, - anvende layout så tekst og eventuelle illustrationer understøtter kommunikationen, - forholde sig åbent og analytisk til tekster fra forskellige medier, - anvende forskellige genrer, fremstillingsformer, fortælleteknikker og virkemidler i en form, der passer til situationen, - anvende kundskaber om samspillet mellem sprog, indhold, genre og situation Der gives én karakter for besvarelsen og én karakter for orden.

Dansk skriftlig fremstilling Vurderingskriterier - folkeskolens afgangsprøve For at en besvarelse kan vurderes til en karakter i middelområdet (7-9) skal besvarelsen som helhed være forståelig og klar besvarelsen være nogenlunde dækkende i forhold til opgaveformuleringen – både hvad angår indhold og form sproget være forståeligt og nogenlunde klart og varieret retskrivning og tegnsætning være nogenlunde sikker indholdet være forholdsvis fyldigt besvarelsen være rimeligt disponeret.

fsa 2006

Kast dig ud i verden

Et indlæg til UNG Tag stilling til Timm Vladimirs synspunkter Din lyst og dine forventninger til ”at kaste dig ud i verden” Hvad skal du: Kommentere, læse og finde nogle markante synspunkter (globen, opskriften på en god ferie, gribe dagen, tage de chancer der byder sig, en obligatorisk ung-rejse, 3 gloser på det fremmede sprog, et smil) Skrive et indlæg til et blad Inddrage dine egne forventninger

Når terror bliver nær

Skriv et resumé Skriv hvordan terror påvirker os Vælg selv genre (hvilken og hvordan vælger de genre?) Tegningerne?

På balkonen

Skriv en historie.. –Krav til fortællingen er, at du er en af personerne på balkonen, og at det I ser fra balkonen skal spille en væsentlig rolle i din historie –Fiktion –Disposition –indholdselementer

Vodka, fart og adrenalin

Et læserbrev –Artiklen skal kommenteres –Statistikkerne skal kommenteres –Din holdning skal fremgå –Form!

En krimi

Skriv en novelle Du kan selv vælge overskrift - fiktion - genre!!!

Forældre

Essay Hvad skal digtet? Det kan være disposition, de indholdselementer, essayet skal bygges op over

Tekster om prøver Mail-adresse: BEK nr. 728 af 26/06/2006 (tidl. 737) Fælles Mål mv. (Folkeskolens afgangsprøve, bundne prøvefag, prøvefag til udtræk og frivillige prøvefag) BEK nr. 752 af 30/06/2006 (tidl. 351) Bekendtgørelse om prøver og eksamen i folkeskolen og i de almene og studieforberedende ungdoms- og voksenuddannelser INFO 1 / , INFO 2 / Retningslinjer om praktiske og proceduremæssige forhold Vejledning om fravigelse af bestemmelser ved folkeskolens afsluttende prøver Fælles Mål i dansk Vejledning til prøverne i dansk (

Prøve i mundtlig dansk A eller B Valg mellem A og B foretages for en hel klasse / et helt hold Foretages i starten af skoleåret – skolelederens afgørelse Registreres på skolen Meddeles censor.

Opgivelser Fælles eller individuelle Skal dække stof, der har været genstand for undervisning Fra 8. og 9. klasse Normalsider, genrer, større fiktive værker, kilder Opbevares på skolen, sendes til censor, uddeles til elever. Kan indkaldes af UVM Sammenhæng mellem opgivelser og prøveoplæg/fordybelsesområder – dybde og bredde.

OPLÆSNING Fokus på læsning Mundtlighed Fortolkningsmulighed Gode erfaringer fra forsøg *** A: Eleven udvælger i tekstoplæg Læreren vedlægger ved andre udtryksformer B: Eleven vælger oplæsningsstykke

Prøve i mundtlig dansk – prøveform B Forløbet af prøven Tilrettelæggelse af fordybelsesområder ud fra opgivelserne Lodtrækning mellem fordybelsesområder Fordybelsesperiode (10 lektioner), hvor eleven undersøger og udvælger prøvestof og fordyber sig i sit valgte prøveoplæg Læreren er vejleder og godkender prøveoplæg Udformning og aflevering af synopse for den mundtlige prøve Mundtlig prøve og karaktergivning.

Prøve i mundtlig dansk – prøveform B Synopsen skal være kort og i oversigtsform. Den bør normalt indeholde: En forside med: Elevens navn og prøveniveau Titel på fordybelsesområde Præsentation af prøveoplægget og begrundelse for valget af dette En side 2 med: Disposition for den mundtlige prøve Præsentation af analyse og fortolkningspunkter Præsentation af perspektiveringsområder Kildefortegnelse over læste tekster og andre oplysninger, der er anvendt i fordybelsesarbejdet.

Prøve mundtlig dansk – prøveform B For at kunne vurderes som en præstation i middelområdet med hensyn til tekstarbejde skal præstationen vise indsigt i hovedindholdet og dets væsentlige elementer analyse og fortolkning vise en nogenlunde indsigt i sammenhængen mellem sprog, indhold og genre analyse og fortolkning være begrundede ud fra iagttagelser i oplæggets indhold og form præstationen indeholde en begrundet vurdering af oplægget perspektiveringen til danskfaglige områder fra opgivelserne og til andre tekster og udtryksformer begrundes med faglige argumenter

7-trinsskalaen Karak- ter BetegnelseBeskrivelse 12ADen fremragende præstation Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål, med ingen eller kun få uvæsentlige mangler 10BDen fortrinlige præstation Karakteren 10 gives for den fortrinlige præstation, der demonstrerer omfattende opfyldelse af fagets mål, med nogle mindre væsentlige mangler 7CDen gode præstationKarakteren 7 gives for den gode præstation, der demonstrerer opfyldelse af fagets mål, med en del mangler 4DDen jævne præstationKarakteren 4 gives for den jævne præstation, der demonstrerer en mindre grad af opfyldelse af fagets mål, med adskillige væsentlige mangler 02EDen tilstrækkelige præstation Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets mål. 00FxDen utilstrækkelige præstation Karakteren 00 gives for den utilstrækkelige præstation, der ikke demonstrerer en acceptabel grad af opfyldelse af fagets mål. -3FDen ringe præstationKarakteren -3 gives for den helt uacceptable præstation.