Mærsk Nielsen HR Konference om udvikling af AMU-målgruppens læse- og skrivekompetencer - inspiration til øget samarbejde mellem skoler og arbejdspladser Konference 27. maj 2010
Mærsk Nielsen HR Modeller for samarbejde mellem skoler og arbejdspladser - præsentation af analysens resultater samt udviklede modeller Lizzie Mærsk Nielsen Lene Wendelboe Johannsen
Mærsk Nielsen HR Metode og datagrundlag Spørgeskemaer til alle udbydere af EPOS’ uddannelser Uddybende interview med udbyderne Telefoninterview med 16 udbydere Telefoninterview med 21 undervisere, ledere og konsulenter Deltagelse i seminar med SOSU Uddannelser Sjælland Interview med arbejdspladser Telefoninterview med 16 arbejdspladser Deltagelse i et temamøde for dagplejeledere fra tre kommuner på VIA University College
Mærsk Nielsen HR Krav til medarbejdernes læse- og skrivefærdigheder Medarbejderne skal f.eks. kunne: Læse og skrive i aftalebogen, hjemmejournaler etc. Læse forskrifter, instruktioner etc. Læse og skrive i forhold til intern kommunikation Læse og skrive sms-beskeder fra/til forældre i dagplejen eller beskeder fra/til pårørende Skrive på PDA Udarbejde læreplaner, handleplaner etc. Læse og skrive s
Mærsk Nielsen HR Hvad siger de ude på arbejdspladserne? Kvalifikationskravene stiger til medarbejderne Det er nødvendigt, at medarbejderne deltager i kompetenceudvikling Medarbejderne skal blive bedre til at læse og skrive Medarbejderne skal deltage i en vurdering af deres læsefærdigheder Medarbejdere med store læse- og skrivevanskeligheder skal deltage i FVU eller ordblindeundervisning
Mærsk Nielsen HR Hvorfor sætte fokus på udvikling af læse- og skrivekompetencer? Fordi medarbejderne: Bliver bedre og hurtigere til at dokumentere Bliver bedre og hurtigere til at læse instruktioner og informationer på arbejdspladsen Får større arbejdsglæde Får styrket deres motivation til uddannelse Får et større udbytte af den faglige kompetenceudvikling, de deltager i Får øget selvværd på sigt
Mærsk Nielsen HR Dialog med arbejdspladserne om udvikling af læse- og skrivekompetencer Hvorfor dialog? Læse- og skrivevanskeligheder er ofte skjulte og tabubelagte… men tabuer kan brydes Skolerne kan være med til at sætte udfordringerne på dagsordenen på arbejdspladserne Arbejdspladserne kan bidrage til, at skolerne tager højde for medarbejdernes læse- og skrivevanskeligheder ved faglig kompetenceudvikling
Mærsk Nielsen HR Dialog og partnerskab
Mærsk Nielsen HR
Gevinster ved dialog Dagplejerne fik mere selvværd ved at deltage i forløbet. De blev bedre rustet til at varetage deres arbejde – bl.a. til at arbejde med læreplaner. De kan nu læse informationsskrivelser fra kommunen, og de har eksempelvis bedre muligheder for at hjælpe deres børn med at læse og skrive. Det har været en saltvandsindsprøjtning for dem, der har deltaget. De har fået mere selvtillid og tør nu f.eks. at sige til andre, at ’Det kan jeg ikke skrive’. Det ville de aldrig have fortalt før. De har også fået mere mod på at sige deres mening og blande sig i dialogen, når de mødes med andre dagplejere for at drøfte tilpasninger af læreplaner. … Starten på en god uddannelsesspiral
Fase 1: Information Fase 2: Tilmelding Fase 3: Vejledende læsetest for voksne Fase 4: Vurdering Fase 5: Vejledningssamtale På arbejdspladsen: -Via partnerskabsaftaler -Via dialog med ledelse og tillidsrepræsentanter -Via dialog med faglige organisationer og tillidsrepræsentanter -Ved anden kursusaktivitet På AMU-kursus (eller på IKV-forløb) - Hjemmeside - Kursuskatalog - Ved indkaldelse til kursus - Ved kursusstart – læreren informerer - Kollektivt fra arbejdsplads - Før kursus - Ved kursusstart - I forbindelse med IKV - Kan foregå på arbejdspladsen eller på skolen - Løsning af testopgaver på pc eller papir - Varer ca. 30 min. - Læreren vurderer resultatet - Indkalder til vejledningssamtale - Formidler relevante oplysninger til kollegaer -Kan foregå på arbejdspladsen -Kan foregå i forbindelse med AMU-kursus -Kan foregå som del af den afsluttende samtale ved IKV i AMU Fasemodel for vurdering af læsefærdigheder
Mærsk Nielsen HR Undervisningsmuligheder Forberedende Voksenundervisning Ordblindeundervisning Sprogundervisning i dansk Almen voksenuddannelse, HF i dansk, kursus i øget læsehastighed etc.
Mærsk Nielsen HR
Kvalificering af AMU-lærere Viden om Vejledende Læsetest for Voksne Viden om hvordan resultaterne skal vurderes Viden om den vejledningssamtale, der skal gennemføres med deltageren Viden om relevante undervisningstilbud Viden om muligheder for støtte i forbindelse med deltagelse i AMU, f.eks. ord- og regneværksted Viden om tekniske hjælpemidler til læsning og skrivning Didaktiske og pædagogiske opmærksomhedspunkter
Mærsk Nielsen HR Læse- og skriveundervisning Forberedende Voksenundervisning - FVU Kombinerede AMU-FVU-forløb Faglig læsning og skrivning
Mærsk Nielsen HR
FVU i dialog med arbejdspladser Tema ved dialog med arbejdspladser … sammen med dialog om vurderinger af læsefærdigheder Informationsmøder og temamøder FVU øger motivationen til anden uddannelse Økonomiske konsekvenser, 15 min. = 2 ugers løn Understøtte en god dokumentationskultur Små FVU-hold på arbejdspladsen Brug for hjælp og idéer til ’intern’ markedsføring Styrket viden om FVU på skolen
Mærsk Nielsen HR Kombinerede AMU-FVU-forløb Mindst ét FVU-trin og mindst ét AMU-kursus FVU-delen før, parallelt med eller efter AMU- kursus AMU-delen skal udbydes, så alle har adgang til at deltage, selvom de ikke deltager i FVU
Mærsk Nielsen HR Modulmodel: FVU efterfølges af AMU-kursus
Mærsk Nielsen HR Parallelmodellen: FVU kombineres løbende med AMU-kursus Parallelmodellen som splitkursus: FVU kombineres løbende med AMU-kursus fordelt over flere kursusdage
Mærsk Nielsen HR Organisering af AMU-FVU-forløb FVU – ved AMU eller anden FVU-udbyder Vigtigt med tæt samspil – sammenhæng og progression … styrker kobling til arbejdspraksis - inddrage eksempler fra arbejdsliv, styrker motivation … bedre implementering efterfølgende … Nye læringsforløb – proceslæring Også udbytte for skolen
Mærsk Nielsen HR Samspil mellem FVU-trin og AMU-undervisning på kombinerede AMU-FVU forløb AMU FVU hold 1 f.eks. med deltagere med FVU-behov svarende til FVU trin 1 FVU hold 2 f.eks. med deltagere med FVU-behov svarende til FVU trin 2 og 3
Mærsk Nielsen HR AMU-FVU med dialog Får den opkvalificering, som der er brug for - kompetenceudvikling med et længere sigte Særlige udfordringer ift. dokumentation Medarbejdere som ikke kan dokumentere – her er en mulighed for at gøre noget ved det! Arbejdspladserne kender ikke til mulighederne AMU- og FVU-udbydere ud sammen
Mærsk Nielsen HR AMU-FVU uden dialog Få forløb uden dialog med arbejdspladser Idéer: FVU kombineret med AMU, hvor der er stor efterspørgsel – eks. dokumentation Markedsføring: - Hjemmeside – den gode historie, kontaktperson - Fagblade og lokale medier - Inddrage FOA eller HR fra kommune – beskrive målgruppes faglige behov og ønsker
Mærsk Nielsen HR Faglig læsning og skrivning Et AMU-kursus som andre AMU-kurser Mål: Bidrage til, at deltagerne øger deres udbytte af faglig læsning Og øger deres forudsætninger for at kommunikere skriftligt i relevante jobfunktioner Og ifm. deltagelse i AMU-kurser Læsestrategier, notatteknik og informationssøgning
Mærsk Nielsen HR Faglig læsning og skrivning Som et enkeltstående kursus Eller i kombination med andre AMU-kurser Praktikvejledning af PAU- og sosuelever Dokumentation og evaluering af pæd./sosuarbejde Implementering af handleplaner ifølge serviceloven
Mærsk Nielsen HR Tekniske hjælpemidler Adgangforalle.dk er et gratis program, der gør det muligt at få læst en tekst på en computer højt. Det er der oplæser denne tekst. Det kræver adgang til Internettet at få læst en tekst højt. CD-ORD er et læse- og skriveværktøj, der enten kan købes eller lejes. Hvis man har svært ved at skrive, hjælper CD-ORD med at foreslå nogle ord, der passer ind i sammenhængen
Mærsk Nielsen HR Dictus Dictus er det første danske program, der giver mulighed for at skrive breve og s bare ved at tale til computeren. Det kræver lidt øvelse at tale roligt med korrekt og tydelig udtale. Men herefter skrives teksten ved hjælp af talegenkendelse. For mange er det en kærkommen mulighed for skrive flere – og længere – dokumenter eller s. Og så går det stærkt, fordi de fleste af os taler hurtigere, end vi skriver.
Mærsk Nielsen HR AMU Hjælpemiddelservice Hjælper AMU-udbyderne med at afdække AMU-deltagernes behov for hjælpemidler Stiller hjælpemidler til rådighed for AMU- deltagere, der har læse- og skrivevanskeligheder, f.eks. en it-rygsæk med en computer med læse- og skriveprogrammer Leverer og opstiller udstyret og hjælpemidlerne Instruerer AMU-deltageren i brugen af hjælpemidlerne Kontaktes på tlf
Mærsk Nielsen HR
Spørgsmål?