Mærsk Nielsen HR Konference om udvikling af AMU-målgruppens læse- og skrivekompetencer - inspiration til øget samarbejde mellem skoler og arbejdspladser.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Advertisements

 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Den pædagogiske assistentuddannelse En uddannelse til fremtiden Oplæg v. Vibeke Nielsen Den 23. juni 2009.
SPOT på dansk v/ Uddannelsesleder Helle Rasmussen Sundhed og Omsorg – Aarhus Kommune.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Profil-værktøj til unge på uddannelseshjælp Kursus April 2014.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
En indsats for indskolingselever 0.-3.kl.? Hvornår sættes der ind? Hvordan sættes der ind? Eksempler på it-støttede indsatser Eksempler på forældresamarbejde.
Mærsk Nielsen HR EPOS konference Styrket indsats overfor deltagere med læse- og skrivevanskeligheder EPOS formidlingskonference Mandag d. 25.
TOUR d’AMU Fra ukendt til velkendt SOSU - Greve, Holbæk og Nykøbing F.
”Nye veje til at motivere og aktivere de unge på arbejds- markedet”
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Webinar 1 i fase 2 Tema: Differentiering – med særligt fokus på kortlægning af elevernes forudsætninger Indhold: 1)Hvad er et webinar? 2)Forud for selve.
Skaleringer Progressionsmåling og dialogredskab. Skaleringer som dialogværktøj
Mærsk Nielsen HR IKT i arbejdsmarkedsuddannelserne - Resultater af en analyse Workshop-seminar 19. september 2012 Lizzie Mærsk Nielsen.
S perleder Sammen om sport Et 3-årigt projekt støttet af Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold ʊ.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
Forebyggelse og tidlig opsporing af overgreb mod børn og unge i dagtilbud, på skoler og anbringelsessteder NFBO konferencen, Nuuk, august 2014 Merete Bonde.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats Indsatsen består af Ekspertrådgivning og inspiration Forskningsprojekt på de regionale arbejdspladser.
Koncept for åbent værksted, materialebank og kompetence- pakke Tilbud om kursus for ledere i virksomheder om deres rolle i medarbejdernes uddannelse og.
Mærsk Nielsen HR EPOS konference AMU Hjælpemiddelservice EPOS formidlingskonference Mandag d. 25. februar Mette Nørholm og Lizzie Mærsk Nielsen.
Rent bord med FVU START Kunsten at rette op på fortidens synder.
Dias om psykisk arbejdsmiljø
Modul 6: Personlig salgscoaching
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
//Niveau 3-ledere Uge 50-5/Pakke 3 Lederpakke 3.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Instruktion til mødeledere
DUBU Superbrugerrollen
Din kreative online praksis!
OSO opgaven på Midtjysk
Oplæg om metoder Vejle 14. Januar 2010.
Arbejdsmiljørundering /tjeklister
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Bilag 1. Forandringsteori for projekt FVU fra A til Z
Elevernes evaluering af grundforløbet
Adjunkt Hanne-Lene Hvid Dreesen
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Inklusion i Folkeskolen
Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
MASTER I MUSIKPÆDAGOGISK PRAKSIS
Bilag 1a: Organisering Jobcenteret Regionen
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Netværksmøder - Drejebog
En god start på lægelivet
Lasersvejsning.
Introduktion til kurset
Tendenser i forældresamarbejdet
WORKSHOP 5A – KURSER FOR FAGLÆRERE I LÆSEVEJLEDNING
Sådan bruger du præsentationen
Ledelsesevaluering.
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
MUNDTLIG FREMSTILLING
Innovation i humanistiske fag
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Kompetencespillet Dialog om behovet for udvikling af kompetencer til fremtidens digitale arbejdsliv Velkommen til……. Fortæl hvem der er kommet med ideen.
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
Socialtilsyn Nord - Årsrapport 2018.
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Undervisningsplanlægning
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Præsentationens transcript:

Mærsk Nielsen HR Konference om udvikling af AMU-målgruppens læse- og skrivekompetencer - inspiration til øget samarbejde mellem skoler og arbejdspladser Konference 27. maj 2010

Mærsk Nielsen HR Modeller for samarbejde mellem skoler og arbejdspladser - præsentation af analysens resultater samt udviklede modeller Lizzie Mærsk Nielsen Lene Wendelboe Johannsen

Mærsk Nielsen HR Metode og datagrundlag Spørgeskemaer til alle udbydere af EPOS’ uddannelser Uddybende interview med udbyderne Telefoninterview med 16 udbydere Telefoninterview med 21 undervisere, ledere og konsulenter Deltagelse i seminar med SOSU Uddannelser Sjælland Interview med arbejdspladser Telefoninterview med 16 arbejdspladser Deltagelse i et temamøde for dagplejeledere fra tre kommuner på VIA University College

Mærsk Nielsen HR Krav til medarbejdernes læse- og skrivefærdigheder Medarbejderne skal f.eks. kunne: Læse og skrive i aftalebogen, hjemmejournaler etc. Læse forskrifter, instruktioner etc. Læse og skrive i forhold til intern kommunikation Læse og skrive sms-beskeder fra/til forældre i dagplejen eller beskeder fra/til pårørende Skrive på PDA Udarbejde læreplaner, handleplaner etc. Læse og skrive s

Mærsk Nielsen HR Hvad siger de ude på arbejdspladserne? Kvalifikationskravene stiger til medarbejderne Det er nødvendigt, at medarbejderne deltager i kompetenceudvikling Medarbejderne skal blive bedre til at læse og skrive Medarbejderne skal deltage i en vurdering af deres læsefærdigheder Medarbejdere med store læse- og skrivevanskeligheder skal deltage i FVU eller ordblindeundervisning

Mærsk Nielsen HR Hvorfor sætte fokus på udvikling af læse- og skrivekompetencer? Fordi medarbejderne: Bliver bedre og hurtigere til at dokumentere Bliver bedre og hurtigere til at læse instruktioner og informationer på arbejdspladsen Får større arbejdsglæde Får styrket deres motivation til uddannelse Får et større udbytte af den faglige kompetenceudvikling, de deltager i Får øget selvværd på sigt

Mærsk Nielsen HR Dialog med arbejdspladserne om udvikling af læse- og skrivekompetencer Hvorfor dialog? Læse- og skrivevanskeligheder er ofte skjulte og tabubelagte… men tabuer kan brydes Skolerne kan være med til at sætte udfordringerne på dagsordenen på arbejdspladserne Arbejdspladserne kan bidrage til, at skolerne tager højde for medarbejdernes læse- og skrivevanskeligheder ved faglig kompetenceudvikling

Mærsk Nielsen HR Dialog og partnerskab

Mærsk Nielsen HR

Gevinster ved dialog Dagplejerne fik mere selvværd ved at deltage i forløbet. De blev bedre rustet til at varetage deres arbejde – bl.a. til at arbejde med læreplaner. De kan nu læse informationsskrivelser fra kommunen, og de har eksempelvis bedre muligheder for at hjælpe deres børn med at læse og skrive. Det har været en saltvandsindsprøjtning for dem, der har deltaget. De har fået mere selvtillid og tør nu f.eks. at sige til andre, at ’Det kan jeg ikke skrive’. Det ville de aldrig have fortalt før. De har også fået mere mod på at sige deres mening og blande sig i dialogen, når de mødes med andre dagplejere for at drøfte tilpasninger af læreplaner. … Starten på en god uddannelsesspiral

Fase 1: Information Fase 2: Tilmelding Fase 3: Vejledende læsetest for voksne Fase 4: Vurdering Fase 5: Vejledningssamtale På arbejdspladsen: -Via partnerskabsaftaler -Via dialog med ledelse og tillidsrepræsentanter -Via dialog med faglige organisationer og tillidsrepræsentanter -Ved anden kursusaktivitet På AMU-kursus (eller på IKV-forløb) - Hjemmeside - Kursuskatalog - Ved indkaldelse til kursus - Ved kursusstart – læreren informerer - Kollektivt fra arbejdsplads - Før kursus - Ved kursusstart - I forbindelse med IKV - Kan foregå på arbejdspladsen eller på skolen - Løsning af testopgaver på pc eller papir - Varer ca. 30 min. - Læreren vurderer resultatet - Indkalder til vejledningssamtale - Formidler relevante oplysninger til kollegaer -Kan foregå på arbejdspladsen -Kan foregå i forbindelse med AMU-kursus -Kan foregå som del af den afsluttende samtale ved IKV i AMU Fasemodel for vurdering af læsefærdigheder

Mærsk Nielsen HR Undervisningsmuligheder Forberedende Voksenundervisning Ordblindeundervisning Sprogundervisning i dansk Almen voksenuddannelse, HF i dansk, kursus i øget læsehastighed etc.

Mærsk Nielsen HR

Kvalificering af AMU-lærere Viden om Vejledende Læsetest for Voksne Viden om hvordan resultaterne skal vurderes Viden om den vejledningssamtale, der skal gennemføres med deltageren Viden om relevante undervisningstilbud Viden om muligheder for støtte i forbindelse med deltagelse i AMU, f.eks. ord- og regneværksted Viden om tekniske hjælpemidler til læsning og skrivning Didaktiske og pædagogiske opmærksomhedspunkter

Mærsk Nielsen HR Læse- og skriveundervisning Forberedende Voksenundervisning - FVU Kombinerede AMU-FVU-forløb Faglig læsning og skrivning

Mærsk Nielsen HR

FVU i dialog med arbejdspladser Tema ved dialog med arbejdspladser … sammen med dialog om vurderinger af læsefærdigheder Informationsmøder og temamøder FVU øger motivationen til anden uddannelse Økonomiske konsekvenser, 15 min. = 2 ugers løn Understøtte en god dokumentationskultur Små FVU-hold på arbejdspladsen Brug for hjælp og idéer til ’intern’ markedsføring Styrket viden om FVU på skolen

Mærsk Nielsen HR Kombinerede AMU-FVU-forløb Mindst ét FVU-trin og mindst ét AMU-kursus FVU-delen før, parallelt med eller efter AMU- kursus AMU-delen skal udbydes, så alle har adgang til at deltage, selvom de ikke deltager i FVU

Mærsk Nielsen HR Modulmodel: FVU efterfølges af AMU-kursus

Mærsk Nielsen HR Parallelmodellen: FVU kombineres løbende med AMU-kursus Parallelmodellen som splitkursus: FVU kombineres løbende med AMU-kursus fordelt over flere kursusdage

Mærsk Nielsen HR Organisering af AMU-FVU-forløb FVU – ved AMU eller anden FVU-udbyder Vigtigt med tæt samspil – sammenhæng og progression … styrker kobling til arbejdspraksis - inddrage eksempler fra arbejdsliv, styrker motivation … bedre implementering efterfølgende … Nye læringsforløb – proceslæring Også udbytte for skolen

Mærsk Nielsen HR Samspil mellem FVU-trin og AMU-undervisning på kombinerede AMU-FVU forløb AMU FVU hold 1 f.eks. med deltagere med FVU-behov svarende til FVU trin 1 FVU hold 2 f.eks. med deltagere med FVU-behov svarende til FVU trin 2 og 3

Mærsk Nielsen HR AMU-FVU med dialog Får den opkvalificering, som der er brug for - kompetenceudvikling med et længere sigte Særlige udfordringer ift. dokumentation Medarbejdere som ikke kan dokumentere – her er en mulighed for at gøre noget ved det! Arbejdspladserne kender ikke til mulighederne AMU- og FVU-udbydere ud sammen

Mærsk Nielsen HR AMU-FVU uden dialog Få forløb uden dialog med arbejdspladser Idéer: FVU kombineret med AMU, hvor der er stor efterspørgsel – eks. dokumentation Markedsføring: - Hjemmeside – den gode historie, kontaktperson - Fagblade og lokale medier - Inddrage FOA eller HR fra kommune – beskrive målgruppes faglige behov og ønsker

Mærsk Nielsen HR Faglig læsning og skrivning Et AMU-kursus som andre AMU-kurser Mål: Bidrage til, at deltagerne øger deres udbytte af faglig læsning Og øger deres forudsætninger for at kommunikere skriftligt i relevante jobfunktioner Og ifm. deltagelse i AMU-kurser Læsestrategier, notatteknik og informationssøgning

Mærsk Nielsen HR Faglig læsning og skrivning Som et enkeltstående kursus Eller i kombination med andre AMU-kurser Praktikvejledning af PAU- og sosuelever Dokumentation og evaluering af pæd./sosuarbejde Implementering af handleplaner ifølge serviceloven

Mærsk Nielsen HR Tekniske hjælpemidler Adgangforalle.dk er et gratis program, der gør det muligt at få læst en tekst på en computer højt. Det er der oplæser denne tekst. Det kræver adgang til Internettet at få læst en tekst højt. CD-ORD er et læse- og skriveværktøj, der enten kan købes eller lejes. Hvis man har svært ved at skrive, hjælper CD-ORD med at foreslå nogle ord, der passer ind i sammenhængen

Mærsk Nielsen HR Dictus Dictus er det første danske program, der giver mulighed for at skrive breve og s bare ved at tale til computeren. Det kræver lidt øvelse at tale roligt med korrekt og tydelig udtale. Men herefter skrives teksten ved hjælp af talegenkendelse. For mange er det en kærkommen mulighed for skrive flere – og længere – dokumenter eller s. Og så går det stærkt, fordi de fleste af os taler hurtigere, end vi skriver.

Mærsk Nielsen HR AMU Hjælpemiddelservice Hjælper AMU-udbyderne med at afdække AMU-deltagernes behov for hjælpemidler Stiller hjælpemidler til rådighed for AMU- deltagere, der har læse- og skrivevanskeligheder, f.eks. en it-rygsæk med en computer med læse- og skriveprogrammer Leverer og opstiller udstyret og hjælpemidlerne Instruerer AMU-deltageren i brugen af hjælpemidlerne Kontaktes på tlf

Mærsk Nielsen HR

Spørgsmål?