Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Mærsk Nielsen HR EPOS konference 25.02.08 Styrket indsats overfor deltagere med læse- og skrivevanskeligheder EPOS formidlingskonference Mandag d. 25.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Mærsk Nielsen HR EPOS konference 25.02.08 Styrket indsats overfor deltagere med læse- og skrivevanskeligheder EPOS formidlingskonference Mandag d. 25."— Præsentationens transcript:

1 Mærsk Nielsen HR EPOS konference 25.02.08 Styrket indsats overfor deltagere med læse- og skrivevanskeligheder EPOS formidlingskonference Mandag d. 25. februar Mette Nørholm og Lizzie Mærsk Nielsen

2 Mærsk Nielsen HR EPOS konference 25.02.08 Projektets formål  At analysere hvordan AMU udbyderne indenfor EPOS’s område tilgodeser deltagere med læse-, skrive- og regnevanskeligheder  At give eksempler på god praksis til inspiration til udbyderne og andre interessenter  At belyse muligheder og barrierer for at tilgodese de ovennævnte uddannelsesdeltagere

3 Mærsk Nielsen HR EPOS konference 25.02.08 Baggrund for projektet  VEU-analysen viste en klar sammenhæng mellem voksnes læsefærdigheder og deres deltagelse i VEU  Øgede krav til medarbejdernes almene færdigheder på arbejdspladserne  Det er blevet sværere at rekruttere medarbejdere – især til social- og sundhedsområdet – og mange potentielle og nuværende medarbejdere har læse-, skrive- og/eller regnevanskeligheder  Et tidligere udviklingsprojekt har vist, at f.eks. screening og anvendelse af hjælpemidler kan støtte AMU-deltagere

4 Mærsk Nielsen HR EPOS konference 25.02.08 Kort om projektet  Projektperiode maj-december 2007  Gennemført i 6 faser:  1. Deskstudy  2. Spørgeskemaundersøgelse  3. Interview med udbyderne  4. Interview med udbydere af FVU (VUC, FOF m.fl.)  5. Udarbejdelse af rapport  6. Afholdelse af formidlingsmøde  Projektet er blevet understøttet af tre følgegruppemøder

5 Mærsk Nielsen HR EPOS konference 25.02.08 Deskstudy  Opsamling af erfaringer fra forskellig udviklingsprojekter, f.eks. TUP- projekterne, med fokus på AMU-deltagere med læse-, skrive- og/eller regnevanskeligheder  Rapporter og artikler  Interview med ressourcepersoner  VUS Kontakt København (FVU-team Storkøbenhavn)  Netværkslokomotivet  Københavns Sundhedsakademi (Sundheds- og Omsorgsforvaltningen i Københavns Kommune)  Susanne Lemvig, Undervisningsministeriet

6 Mærsk Nielsen HR EPOS konference 25.02.08 Spørgeskemaundersøgelse  Skemaet blev udsendt til 29 udbydere sidst i juni måned 2007  Skemaet indeholdt 11 spørgsmål  Skriftlig besvarelse af spørgsmålene  Endelig svarstatus: 17 udbydere returnerede spørgeskemaet – svarende til ca. 60%

7 Mærsk Nielsen HR EPOS konference 25.02.08 Opfølgende interview med AMU udbydere - og andre udbydere af FVU  16 udbydere deltog i uddybende interviews  Desuden har 9 udbydere af FVU og almen kvalificering deltaget i interviews  Endelig er der gennemført interviews med enkelte virksomheder

8 Mærsk Nielsen HR EPOS konference 25.02.08 Temaer i de opfølgende interviews og besøg  Dialog og information om læse-, skrive- og regnevanskeligheder  Vurdering af basale færdigheder  Tilrettelæggelse af undervisningen  Hjælpemidler  Erfaringer med FVU og kombiforløb  Dialog med virksomheder  Samarbejde med andre uddannelsesinstitutioner

9 Mærsk Nielsen HR EPOS konference 25.02.08 Dialog og information til kursisterne  Kursisternes regnevanskeligheder er ikke på udbydernes dagsorden – det betragtes kun som relevant i forhold til ganske få AMU-mål  Udbyderne kan blive meget bedre til at informere potentielle kursister om muligheden for at deltage i AMU på trods af læse- eller skrivevanskeligheder  Få kursister informerer uopfordret om deres eventuelle læse- eller skrivevanskeligheder  Kravet om at skulle tilbyde vurdering af kursisternes basale færdigheder har skabt et stærkt øget fokus på kursister med læse- og skrivevanskeligheder

10 Mærsk Nielsen HR EPOS konference 25.02.08 Vurdering af basale færdigheder (screening)  Ca. 30 % af udbyderne har i spørgeskemaet svaret, at de arbejder med screeninger – men primært på grunduddannelserne  Screeninger på AMU gennemføres primært i forbindelse med større projekter, hvor der både indgår AMU og almen kvalificering  Usikkerhed omkring, hvordan vurdering af AMU-kursisternes basale færdigheder kan gennemføres  Nogle er begyndt at gennemføre test, men endnu kun få konkrete erfaringer  Nogle udbydere går i samarbejde med VUC  Nogle informerer konsekvent via foldere og på holdene

11 Mærsk Nielsen HR EPOS konference 25.02.08 Tilrettelæggelse af undervisningen (1)  Udbyderne har generelt stor opmærksomhed på kursisternes forskellige forudsætninger  Undervisningsdifferentiering er helt centralt  De pædagogiske og didaktiske overvejelser har et erfaringsbaseret udgangspunkt  Stort set alle har fokus på læringsmiljø og kursisternes forskellige læringsstile  Langt færre har specifikt fokus på kursister med læse- og skrivevanskeligheder

12 Mærsk Nielsen HR EPOS konference 25.02.08 Tilrettelæggelse af undervisningen (2) Fokus på deltagere med læse- og/eller skrivevanskeligheder:  Sammensætning af grupperne, så kursisterne støtter hinanden  Grundig gennemgang af tekster – for at sikre forståelse og refleksion  Elektronisk kompendium  Prioritering af læsestof, uddrag af tekster samt læsevejledning  Udlevering af støtte- og noteark med disposition til teksten samt centrale pointer fra teksten  Tavledisposition: Orden, korte noter/stikord – sikre overblik  Fremlæggelse: Video, billede, tegning, båndoptager

13 Mærsk Nielsen HR EPOS konference 25.02.08 Hjælpemidler  Flere udbydere har IT-hjælpemidler til rådighed, f.eks. højtlæsningsprogrammer og staveprogrammer  Nogle udbydere informerer AMU-kursisterne om muligheder for at benytte sig af hjælpemidlerne – men få udbydere arbejder systematisk med IT-hjælpemidler  Barrierer for anvendelse:  Hverken kursister eller lærere på AMU har et godt kendskab til programmerne  Lærerne har svært ved at afsætte tid, og mange synes heller ikke at behovet er overvældende, da de fleste forløb ikke kræver meget læsning og skrivning  Meget få bruger AMU Hjælpemiddelservice – manglende kendskab

14 Mærsk Nielsen HR EPOS konference 25.02.08 Kombinerede forløb: Erfaringer med FVU  Der gennemføres meget få kombinerede AMU-FVU forløb  Primært erfaringer fra grunduddannelserne, hvor få uddannelsesinstitutioner vælger at give tilbud om test af samtlige deltagere forud for opstart  Kombiforløb er primært gennemført i forbindelse med forløb for ledige og kontanthjælpsmodtagere  Forløbene er primært gennemført i samarbejde med andre uddannelsesudbydere (f.eks. VUC og FOF)  Nogle udbydere er blevet FVU-udbydere i løbet af efteråret 2007, og de er ved at gøre sig de første erfaringer

15 Mærsk Nielsen HR EPOS konference 25.02.08 Kombinerende forløb: Faglig læsning og skrivning  AMU-kurset ’Faglig læsning og skrivning’ bliver brugt – men kan bruges meget mere!  Nogle udbydere har erfaringer med forløb gennemført med en kombination mellem ’faglige’ AMU-kurser og ’Faglig læsning og skrivning’  Der er gode erfaringer fra forløbene – både undervisere og kursister har været glade for forløbene  Virksomhederne er lidt forbeholdne pga. den forlængede uddannelsestid

16 Mærsk Nielsen HR EPOS konference 25.02.08 Kombinerede forløb: Hvorfor ikke?  Udbyderne kender for lidt til mulighederne for at gennemføre kombinerede forløb  Flere steder er fleksible afholdelsesformer et indsatsområde – men ikke med fokus på kombinerede forløb  Virksomhederne efterspørger ikke de kombinerede forløb – og de synes, at de har svært ved at undvære medarbejderen  Udbyderne er ikke gode nok til at ”sælge” de kombinerede forløb til virksomhederne  Udbyderne kan blive bedre til at hjælpe virksomhederne til at overvinde barriererne

17 Mærsk Nielsen HR EPOS konference 25.02.08 Dialog med virksomhederne  Udbyderne skal selv tro på budskabet!  Nogle forsøger at sætte læse- og skriveudfordringerne på dagsordenen overfor virksomheder  Mange oplever, at det er svært at overtale arbejdsgiverne  Andre arbejdsgivere er enige i udfordringerne, men der er langt fra tale til handling  Mangel på ”de gode argumenter” og de gode erfaringer  Nogle udbydere mangler viden om regler og økonomi i forhold til f.eks. FVU  Udbyderne af EPOS uddannelser kan have glæde af at samarbejde med udbydere af FVU

18 Mærsk Nielsen HR EPOS konference 25.02.08 Samarbejde med udbydere af FVU  Krav/tilbud om vurdering af basale færdigheder har skabt et øget fokus på samarbejde  Hidtil primært samarbejde i forhold til elever på grundforløbene  Enkelte AMU udbydere samarbejder med udbydere af FVU om fælles markedsføring rettet mod arbejdspladserne Forudsætninger og barrierer:  De personlige relationer er indgangen til et godt samarbejde  Begge parter skal have noget ud af samarbejdet  Manglende fokus på kursisternes basale færdigheder som primær barriere  En anden barriere er udbydernes oplevelse af ”kan og vil selv!”

19 Mærsk Nielsen HR EPOS konference 25.02.08 Nye krav til lærernes kvalifikationer og kompetencer? Særlige behov for opkvalificering i forhold til:  Kendskab til lovgivning og bekendtgørelse  Testmuligheder og tolkning af test  Tilrettelæggelse af undervisningen for kursister med særlige vanskeligheder  Vejledning til andre tilbud for kursister, der har behov for det (FVU, AVU, sprogcentre osv.)  Dialog med virksomheder – og andre uddannelsesudbydere Alt i alt: Udvidelse af faglærernes fokus Èt opmærksomhedspunkt fra analysen:


Download ppt "Mærsk Nielsen HR EPOS konference 25.02.08 Styrket indsats overfor deltagere med læse- og skrivevanskeligheder EPOS formidlingskonference Mandag d. 25."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google