Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afFrida Hansen Redigeret for ca. et år siden
1
Mærsk Nielsen HR EPOS konference 25.02.08 Styrket indsats overfor deltagere med læse- og skrivevanskeligheder EPOS formidlingskonference Mandag d. 25. februar Mette Nørholm og Lizzie Mærsk Nielsen
2
Mærsk Nielsen HR EPOS konference 25.02.08 Projektets formål At analysere hvordan AMU udbyderne indenfor EPOS’s område tilgodeser deltagere med læse-, skrive- og regnevanskeligheder At give eksempler på god praksis til inspiration til udbyderne og andre interessenter At belyse muligheder og barrierer for at tilgodese de ovennævnte uddannelsesdeltagere
3
Mærsk Nielsen HR EPOS konference 25.02.08 Baggrund for projektet VEU-analysen viste en klar sammenhæng mellem voksnes læsefærdigheder og deres deltagelse i VEU Øgede krav til medarbejdernes almene færdigheder på arbejdspladserne Det er blevet sværere at rekruttere medarbejdere – især til social- og sundhedsområdet – og mange potentielle og nuværende medarbejdere har læse-, skrive- og/eller regnevanskeligheder Et tidligere udviklingsprojekt har vist, at f.eks. screening og anvendelse af hjælpemidler kan støtte AMU-deltagere
4
Mærsk Nielsen HR EPOS konference 25.02.08 Kort om projektet Projektperiode maj-december 2007 Gennemført i 6 faser: 1. Deskstudy 2. Spørgeskemaundersøgelse 3. Interview med udbyderne 4. Interview med udbydere af FVU (VUC, FOF m.fl.) 5. Udarbejdelse af rapport 6. Afholdelse af formidlingsmøde Projektet er blevet understøttet af tre følgegruppemøder
5
Mærsk Nielsen HR EPOS konference 25.02.08 Deskstudy Opsamling af erfaringer fra forskellig udviklingsprojekter, f.eks. TUP- projekterne, med fokus på AMU-deltagere med læse-, skrive- og/eller regnevanskeligheder Rapporter og artikler Interview med ressourcepersoner VUS Kontakt København (FVU-team Storkøbenhavn) Netværkslokomotivet Københavns Sundhedsakademi (Sundheds- og Omsorgsforvaltningen i Københavns Kommune) Susanne Lemvig, Undervisningsministeriet
6
Mærsk Nielsen HR EPOS konference 25.02.08 Spørgeskemaundersøgelse Skemaet blev udsendt til 29 udbydere sidst i juni måned 2007 Skemaet indeholdt 11 spørgsmål Skriftlig besvarelse af spørgsmålene Endelig svarstatus: 17 udbydere returnerede spørgeskemaet – svarende til ca. 60%
7
Mærsk Nielsen HR EPOS konference 25.02.08 Opfølgende interview med AMU udbydere - og andre udbydere af FVU 16 udbydere deltog i uddybende interviews Desuden har 9 udbydere af FVU og almen kvalificering deltaget i interviews Endelig er der gennemført interviews med enkelte virksomheder
8
Mærsk Nielsen HR EPOS konference 25.02.08 Temaer i de opfølgende interviews og besøg Dialog og information om læse-, skrive- og regnevanskeligheder Vurdering af basale færdigheder Tilrettelæggelse af undervisningen Hjælpemidler Erfaringer med FVU og kombiforløb Dialog med virksomheder Samarbejde med andre uddannelsesinstitutioner
9
Mærsk Nielsen HR EPOS konference 25.02.08 Dialog og information til kursisterne Kursisternes regnevanskeligheder er ikke på udbydernes dagsorden – det betragtes kun som relevant i forhold til ganske få AMU-mål Udbyderne kan blive meget bedre til at informere potentielle kursister om muligheden for at deltage i AMU på trods af læse- eller skrivevanskeligheder Få kursister informerer uopfordret om deres eventuelle læse- eller skrivevanskeligheder Kravet om at skulle tilbyde vurdering af kursisternes basale færdigheder har skabt et stærkt øget fokus på kursister med læse- og skrivevanskeligheder
10
Mærsk Nielsen HR EPOS konference 25.02.08 Vurdering af basale færdigheder (screening) Ca. 30 % af udbyderne har i spørgeskemaet svaret, at de arbejder med screeninger – men primært på grunduddannelserne Screeninger på AMU gennemføres primært i forbindelse med større projekter, hvor der både indgår AMU og almen kvalificering Usikkerhed omkring, hvordan vurdering af AMU-kursisternes basale færdigheder kan gennemføres Nogle er begyndt at gennemføre test, men endnu kun få konkrete erfaringer Nogle udbydere går i samarbejde med VUC Nogle informerer konsekvent via foldere og på holdene
11
Mærsk Nielsen HR EPOS konference 25.02.08 Tilrettelæggelse af undervisningen (1) Udbyderne har generelt stor opmærksomhed på kursisternes forskellige forudsætninger Undervisningsdifferentiering er helt centralt De pædagogiske og didaktiske overvejelser har et erfaringsbaseret udgangspunkt Stort set alle har fokus på læringsmiljø og kursisternes forskellige læringsstile Langt færre har specifikt fokus på kursister med læse- og skrivevanskeligheder
12
Mærsk Nielsen HR EPOS konference 25.02.08 Tilrettelæggelse af undervisningen (2) Fokus på deltagere med læse- og/eller skrivevanskeligheder: Sammensætning af grupperne, så kursisterne støtter hinanden Grundig gennemgang af tekster – for at sikre forståelse og refleksion Elektronisk kompendium Prioritering af læsestof, uddrag af tekster samt læsevejledning Udlevering af støtte- og noteark med disposition til teksten samt centrale pointer fra teksten Tavledisposition: Orden, korte noter/stikord – sikre overblik Fremlæggelse: Video, billede, tegning, båndoptager
13
Mærsk Nielsen HR EPOS konference 25.02.08 Hjælpemidler Flere udbydere har IT-hjælpemidler til rådighed, f.eks. højtlæsningsprogrammer og staveprogrammer Nogle udbydere informerer AMU-kursisterne om muligheder for at benytte sig af hjælpemidlerne – men få udbydere arbejder systematisk med IT-hjælpemidler Barrierer for anvendelse: Hverken kursister eller lærere på AMU har et godt kendskab til programmerne Lærerne har svært ved at afsætte tid, og mange synes heller ikke at behovet er overvældende, da de fleste forløb ikke kræver meget læsning og skrivning Meget få bruger AMU Hjælpemiddelservice – manglende kendskab
14
Mærsk Nielsen HR EPOS konference 25.02.08 Kombinerede forløb: Erfaringer med FVU Der gennemføres meget få kombinerede AMU-FVU forløb Primært erfaringer fra grunduddannelserne, hvor få uddannelsesinstitutioner vælger at give tilbud om test af samtlige deltagere forud for opstart Kombiforløb er primært gennemført i forbindelse med forløb for ledige og kontanthjælpsmodtagere Forløbene er primært gennemført i samarbejde med andre uddannelsesudbydere (f.eks. VUC og FOF) Nogle udbydere er blevet FVU-udbydere i løbet af efteråret 2007, og de er ved at gøre sig de første erfaringer
15
Mærsk Nielsen HR EPOS konference 25.02.08 Kombinerende forløb: Faglig læsning og skrivning AMU-kurset ’Faglig læsning og skrivning’ bliver brugt – men kan bruges meget mere! Nogle udbydere har erfaringer med forløb gennemført med en kombination mellem ’faglige’ AMU-kurser og ’Faglig læsning og skrivning’ Der er gode erfaringer fra forløbene – både undervisere og kursister har været glade for forløbene Virksomhederne er lidt forbeholdne pga. den forlængede uddannelsestid
16
Mærsk Nielsen HR EPOS konference 25.02.08 Kombinerede forløb: Hvorfor ikke? Udbyderne kender for lidt til mulighederne for at gennemføre kombinerede forløb Flere steder er fleksible afholdelsesformer et indsatsområde – men ikke med fokus på kombinerede forløb Virksomhederne efterspørger ikke de kombinerede forløb – og de synes, at de har svært ved at undvære medarbejderen Udbyderne er ikke gode nok til at ”sælge” de kombinerede forløb til virksomhederne Udbyderne kan blive bedre til at hjælpe virksomhederne til at overvinde barriererne
17
Mærsk Nielsen HR EPOS konference 25.02.08 Dialog med virksomhederne Udbyderne skal selv tro på budskabet! Nogle forsøger at sætte læse- og skriveudfordringerne på dagsordenen overfor virksomheder Mange oplever, at det er svært at overtale arbejdsgiverne Andre arbejdsgivere er enige i udfordringerne, men der er langt fra tale til handling Mangel på ”de gode argumenter” og de gode erfaringer Nogle udbydere mangler viden om regler og økonomi i forhold til f.eks. FVU Udbyderne af EPOS uddannelser kan have glæde af at samarbejde med udbydere af FVU
18
Mærsk Nielsen HR EPOS konference 25.02.08 Samarbejde med udbydere af FVU Krav/tilbud om vurdering af basale færdigheder har skabt et øget fokus på samarbejde Hidtil primært samarbejde i forhold til elever på grundforløbene Enkelte AMU udbydere samarbejder med udbydere af FVU om fælles markedsføring rettet mod arbejdspladserne Forudsætninger og barrierer: De personlige relationer er indgangen til et godt samarbejde Begge parter skal have noget ud af samarbejdet Manglende fokus på kursisternes basale færdigheder som primær barriere En anden barriere er udbydernes oplevelse af ”kan og vil selv!”
19
Mærsk Nielsen HR EPOS konference 25.02.08 Nye krav til lærernes kvalifikationer og kompetencer? Særlige behov for opkvalificering i forhold til: Kendskab til lovgivning og bekendtgørelse Testmuligheder og tolkning af test Tilrettelæggelse af undervisningen for kursister med særlige vanskeligheder Vejledning til andre tilbud for kursister, der har behov for det (FVU, AVU, sprogcentre osv.) Dialog med virksomheder – og andre uddannelsesudbydere Alt i alt: Udvidelse af faglærernes fokus Èt opmærksomhedspunkt fra analysen:
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.