Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

TOUR d’AMU Fra ukendt til velkendt SOSU - Greve, Holbæk og Nykøbing F.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "TOUR d’AMU Fra ukendt til velkendt SOSU - Greve, Holbæk og Nykøbing F."— Præsentationens transcript:

1 TOUR d’AMU Fra ukendt til velkendt SOSU - Greve, Holbæk og Nykøbing F.

2 At få mere viden om barrierer for anvendelse af AMU: At se på udvalgte uddannelser, som har meget ringe tilslutning og undersøge hvilke barrierer der er for at søge disse uddannelser At arbejde med metoder til motivering af ”ikke-brugere” Primært ved at øge kendskabet til mulighederne i AMU for udvalgte ”ikke-brugere” At afprøve om specielle målrettede tiltag kan højne interessen for udvalgte uddannelser ( – og AMU mere generelt) SOSU - Greve, Holbæk og Nykøbing F. Formål med projektet

3 SOSU - Greve, Holbæk og Nykøbing F. Projektets faser Opstartsseminar - hypoteser Interviewfase (input fra arbejdspladserne) Design af informationsinitiativer Gennemførelse/afprøvning af målrettede tiltag Måling/evaluering af effekt Opsamling på resultater og erfaringer fra projektet

4 Perspektiver på motivation - Det har stor betydning at AMU er gratis - Betaling ville betyde en reduktion i aktiviteten - Lederne mener, at efteruddannelse kan være med til at fastholde medarbejdere (men der er ikke stor opmærksomhed på mulighederne for at bruge tilbud om efteruddannelse, som en aktiv rekrutterings-strategi) Flere ledere blev inspireret til at tænke i disse baner i forlængelse af interviewet! - Mere end halvdelen af lederne stiller krav om deltagelse i efteruddannelse - Der er opmærksomhed på betydningen og anvendeligheden af efteruddannelse 28 ud af 32 ledere oplever at medarbejderne anvender den erhvervede viden i deres praktiske arbejde - Mere end halvdelen af de interviewede ledere giver løn løft ved længerevarende VEU SOSU - Greve, Holbæk og Nykøbing F.

5 Medarbejdernes motivation for uddannelse ’Prioriteret’ liste: - For at vedligeholde min viden og kunnen - For at kunne varetage nye opgaver - For at udvikle mig personligt - For at blive bedre til mit arbejde (sosuerne anfører mere end pæd..) - For at få bedre jobmuligheder i fremtiden Generelt: Mulighed for at anvende ny viden i praksis Nye funktioner og problemstillinger skaber opmærksomhed på behovet for efteruddannelse. MUS som god anledning til at sætte uddannelse på dagsordenen. SOSU - Greve, Holbæk og Nykøbing F.

6 Medarbejdernes motivation for uddannelse - fortsat - Kurser indenfor arbejdstid (sluttidspunkt kl. 14.30 – frem til 16 tid ”til forberedelse”) - Fordel at komme ud af huset - Godt at være flere medarbejdere afsted sammen! – lettere at slå igennem med nye tiltag og fastholdelse af læring - Split-kurser – men lidt afhængig af kursusindhold - Tænke i moduler – eks. 5 af en uges varighed – gerne indenfor et år. - Undervisning om eftermiddagen vil ikke fungere SOSU - Greve, Holbæk og Nykøbing F.

7 AMU er kendt som tilbud, men med ukendt muligheder Markedsf ø ring gennem flere kanaler: - Konfrontationsbes ø g (interview sp ø rgsm å l fra TUP kan inspirere) - Plakater - Card – bogm æ rker - Kursuskatalog (billedrigt) - Nyhedsmail – direkte mail - Artikel til fagblade (info til lederne) - Annoncer i FOA lokalblade - LLU dr ø ftelse: udvikling af markedsf ø rings matr. til udvalgte kurser - EPOS matr. - fornyelse - Central billeddatabase – hos EPOS - Fyraftensm ø de for FOA medlemmer - Efteruddannelses PC p å arbejdspladserne SOSU - Greve, Holbæk og Nykøbing F. Markedsf ø ringstiltag – august 2008

8 Tung administrationsgang VEU skemaer - forenkling (brev til EPOS, efter å rets AMU-markedsf ø ringskonf) Tilmeldingsprocedure lettes ved ikke at bruge ans ø gningsskema SOSU - Greve, Holbæk og Nykøbing F. Markedsf ø ringstiltag – august 2008 fortsat VIDAR – Danmarks bedst bevarede hemmelighed Information til kursusudbydere om VIDAR m å lgruppe Information til kundegruppen om VIDAR, via markedsf ø ringstiltag – link til VIDAR Sprogbrug i AMU – rammer ikke altid m å lgruppen Sprog i markedsf ø rings matr. – tilpasset kursisten/lex tal Omformulering af kursustitler – henvendelse/ans ø gning til UVM (via EPOS samt efter å rets AMU-markedsf ø ringskonf.)

9 Efteruddannelses aftaler, bliver ikke f ø rt ud i livet Forbedring af MUS v æ rkt ø j – aftale ark (s å indg å et aftaler bliver realiseret) SOSU - Greve, Holbæk og Nykøbing F. Markedsf ø ringstiltag – august 2008 fortsat Spredt og enkeltst å ende kompetencel ø ft - Samlet efteruddannelsestilbud - Emblemer eller under samme paraply - Tag en kollega med, giv bolden videre, den gode historie, billedfort æ lling med engangskamera - Orientering til Kr æ ftens bek æ mpelse (omsorgsprogram til æ ldre) - Orientering til Center for selvmordsforskning – henvendelse vedr. Kommunepakke ” Selvmordsforebyggelse blandt æ ldre ”

10 Skole barrierer for at kunne udbyde s æ rlige kurser - Regionssamarbejde - mulighed for at udveksle - /opkvalificere undervisere - EPOS - opkvalificering af undervisere SOSU - Greve, Holbæk og Nykøbing F. Markedsf ø ringstiltag – august 2008 fortsat


Download ppt "TOUR d’AMU Fra ukendt til velkendt SOSU - Greve, Holbæk og Nykøbing F."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google