LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Medarbejderudviklingssamtalen
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
NUVÆRENDE PRAKSIS PÅ UCV: - Anvendelse af almindelige vejledningsmetoder. - Sporadisk intensiveret vejledning (iværksat på baggrund af akut behov). -
Læringsmiljø – og pædagogisk analyse
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
AT TRÆDE I DE BEDSTE FODSPOR – FRA PRODUKTIONSSKOLE TIL ERHVERVSUDDANNELSE Under programmet ”Bedre overgang til og fastholdelse i erhvervsuddannelserne”
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Ledelsesakademiet, Erhvervsakademi Aarhus
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Roller og afgrænsninger
Midtvejsstatus for pilotprojektet LP-modellen i det kommunale dagtilbud Octavia, Roskilde 14.september 2010 kl Pia Guttorm & Ole Hansen.
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
LP-tovholder på Antvorskov Skole på 4. år
Velkommen til Absalonskolen i Holbæk
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
LP-modellens Landskonference 2014 i Horsens
Favrskov - Tovholder 3 3. juni 2014 Lena Lund Pedersen
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Implementering af inkludering af børn i vanskeligheder indenfor adfærd, kontakt og trivsel på skolerne i Horsens Kommune.
Øget fokus på differen- tierede CL struktureres anvendelighed i forhold til en generel kønsspecifik indlæringsproblematik Nye arbejdsmetoder/nyt værktøj.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Projekt Læringsmiljøer i Arbejdstilsynet
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Hvad er LP-modellen? LP-modellen er udviklet af professor Thomas Nordahl 3-årigt forskningsbaseret projekt En model til pædagogisk analyse og handleplaner.
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Medborger- skab og uformel læring Overgang og samarbejde mellem skole og klub Inklusion og rummelighed i klubberne Opsøgende og forebyggende arbejde Samarbejde.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Elevtrivselsundersøgelsen 2012 Århus Akademi Svarprocent: 80% (661 besvarelser ud af 829 mulige)
Målstyret læringsreform
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Læring i praksis Tirsdag den 22. maj 2012.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
LP-analysemodellen i vejlederperspektiv 2. April 2014
1 Kortlægning i program for læringsledelse 2 Kortlægning Kortlægningen i Program for læringsledelse er udformet som netbaserede, elektroniske spørgeskemaer.
A) Professionens arbejdsområder og opgavefelt Hvad, hvorfor og hvordan: Hvad: Vi forventer den studerende får indblik i misbruger/ socialt udsatte, og.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
LP på CPH WEST Læringsmiljø – og pædagogisk analyse Symposium for forskere og fagfolk Fastholdelseskaravanen Der er blandt undervisere på erhvervsskoler.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Præsentation af Praktikvejlederuddannelsen. Praktikvejlederuddannelsen En basisuddannelse med muligheder!
Læringsmiljø og pædagogisk analyse LP-modellen.dk Forskningsbaseret viden-vi gør det, der virker L LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER Høgskolen.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Vidensbaseret praksis i botilbud
AP-Møller projekt: Øget læring og inklusion gennem synlige mål og kvalificering af praksis i skolen – Læring, der ses Pia Gelardi og Julie Aarø-Hansen.
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
PUK Et team af pædagogiske udviklingskoordinatorer i VVK C
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER læringsmiljø og pædagogisk analyse LP-modellen.dk Forskningsbaseret viden-vi gør det, der virker L Implementering af LP-modellen, LP-uddannelsen Uddannelseskonsulent Lena Lund Pedersen Høgskolen i Hedmark uge 14 2014 LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER LP-modellen i praksis Et udviklingsprojekt, der involverer alle pædagogiske medarbejdere En forskningsbaseret analysemodel til den pædagogisk praksis Et ledelsesværktøj til organisatorisk udvikling og læring gennem kortlægning og analyse af det pædagogiske læringsmiljø Kræver implementering og uddannelse LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

Implementeringen af LP- erhvervsskoler fem uddannelsesforløb Implemen-tering af LP-modellen LP-gruppe Tov-holder Vejleder Uddan-nelses-leder Top-ledelse LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

LP-uddannelsen 3 moduler med mellemliggende hjemmeopgaver. Introduktion til LP-modellens systemteoretiske grundlag Problembeskrivelse og målformulering Indhentning af information Modul 2: De tre perspektiver i modellens systemteoretiske grundlag Analyse af opretholdende faktorer Iværksættelse af tiltag Modul 3: Tiltag og evidens Evaluering af tiltagenes effekt Gruppeprocesser og metakommunikation LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

Tovholderuddannelse - 6 moduler Introduktion til tovholderrollen Udfordringer i.f.t. mødeledelse Analysemodellen i et tovholderperspektiv Modul 3 – 6 (tager udgangspunkt i tovholdernes erfaringer og udfordringer.) Temaer på modulerne kan fx være: At arbejde med modstand Den vanskelige samtale Mødekultur Kommunikation Domæneteori Spørgeteknik Systemteori Kollegavejledning LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER Vejlederuddannelse Høgskolen i Hedmark uge 14 2014 LP-modellens systemteoretiske og empiriske grundlag Modellens analysemetoder Vejlederperspektivet Strategier for implementeringen af modellen Kommunikation i grupper Vejlederens konkrete opgaver og rolle. Som opfølgning afholdes 2 temadage med fokus på vejledernes aktuelle udfordringer LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

Lederuddannelse for uddannelsesledere 8 dages lederforløb Modul 1 - Forstå LP Modul 2 - Pædagogisk intervention Modul 3 - Uddannelseslederen som coach Modul 4 - Effekt og læring 3 dages LP-uddannelse (sammen med lærerne) 2 fælles ledelsestemadage Snitflader mellem de forskellige roller og de forskellige ledelseslag i LP-projektet Kortlægningsresultaterne Action learning Coaching som garant for fremdrift og målopfyldelse LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

Lederuddannelse for topledelsen 4 dages lederforløb (2 moduler á 2 dages internat) Modul 1 – målsætninger i organisationen Systemisk teoriforståelse Forståelse af roller i LP LP som forandringsagent/driver Organisatoriske målsætninger Mine målsætninger som chef Modul 2 – chefen som driver Chefen som rollemodel i LP Egen kommunikation og Relationer til medarbejdere 2 fælles ledelsestemadage Snitflader mellem de forskellige roller og de forskellige ledelseslag i LP-projektet Kortlægningsresultaterne LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

Refleksion over vejlederrollen Individuel tavs refleksion Hvordan ser du din vejlederfunktion i forhold til din nuværende viden om LP-modellen? Hvad er din vigtigste opgave? Fælles drøftelse… LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER Vejledernes opgave: være ”superbruger” på LP-modellen hjælpe og vejlede LP-gruppen til at holde sig på LP-sporet, at følge modellens systematik og progression bidrage til integritet i brugen af analysemodellen og til gruppens forpligtelse overfor de fælles aftaler være det forstyrrende udefrakommende blik, der kan åbne op for nye perspektiver og tilgange til den valgte udfordring LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER Vejledernes opgave: stille undrende, nysgerrige, uærbødige spørgsmål, bede om faglig argumentation og komme med alternative forslag og dermed bidrage til at højne kvaliteten af gruppens LP-arbejde samarbejde med uddannelseslederne om implementeringen og institutionaliseringen af LP-modellen, herunder at give ledelsen sparring i forhold til afdelingsomfattende tiltag i forbindelse med LP-arbejdet tilbyde hver LP-gruppe 4 årlige vejledninger (2 pr halve år) – herunder at tage kontakt LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER Vejledernes opgave: stille undrende, nysgerrige, uærbødige spørgsmål, bede om faglig argumentation og komme med alternative forslag og dermed bidrage til at højne kvaliteten af gruppens LP-arbejde samarbejde med uddannelseslederne om implementeringen og institutionaliseringen af LP-modellen, herunder at give ledelsen sparring i forhold til afdelingsomfattende tiltag i forbindelse med LP-arbejdet tilbyde hver LP-gruppe 4 årlige vejledninger (2 pr halve år) – herunder at tage kontakt deltage i halvårlige interne tovholder/vejledernetværksmøder LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER Kortlægningsundersøgelsen Elevernes fokusområder: Undervisningens indhold og arbejdsmetoder Undervisningens relevans Læringsmiljø Relationer mellem elev og lærer Elevrelationer Trivsel Arbejde på skolen Fysisk miljø Adfærd på skolen Sociale kompetencer Indstilling til skole og læring Mig selv LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER Kortlægningsundersøgelsen Lærernes fokusområder: Organisering af grupper/hold Differentiering Arbejdsmåder Struktur Skolens kultur og klima Skolens elevsyn Feedback Relationer mellem elev og lærer Elevernes motivation og arbejdsindsats Elevadfærd Frafald og fravær LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER Kortlægningsundersøgelsen Ledernes fokusområder: Skolens kultur og klima Jeg arbejder aktivt for at alle lærere indgår i udviklende faglige fællesskaber Jeg arbejder aktivt for at lærerne tilrettelægger, gennemfører og evaluerer undervisningen i team Relationer mellem lærer og ledelse Jeg bruger meget tid på at afsøge den enkelte medarbejders potentiale Jeg laver uddannelses/udviklingsplaner sammen med den enkelte medarbejder LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER Kortlægningsundersøgelsen Eksempel LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER Kortlægningsundersøgelsen Eksempel LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER