Download præsentationen
Offentliggjort afTilde Dideriksen Redigeret for ca. et år siden
1
Ledelsesakademiet, Erhvervsakademi Aarhus
Lokalprojekt: TRANSFER Koordinator: LÆRERKVALIFICERING
2
Metode
3
Ledelsesakademiets pædagogiske platform
4
Eksempler på metoder Faste netværksgrupper
Selvindsigt og forventningsafstemning - Psykologiske kontrakter, profiler og biografimetoden Tid til dialog – internalisering gennem fælles dialog og perspektivbytte Læring og transfer – logbog, processpørgsmål og hjemmeopgaver Action Learning Projekt – værdi for ledelse, kultur og forretning
5
Den røde tråd Lederen og omgivelserne Lederen og organisationen
Lederen og medarbejdere Lederen
6
TRANSFER – Lokalt projekt
MBA Dol AU i Ledelse AMU Lederuddannelse
7
TRANSFER Før handlede undervisning om TILEGNELSE
Nu handler det om ANVENDELSE 3 faktorer der påvirker transfer De personlige (vaner og selvopfattelse) Undervisningen (løsrevet fra anvendelsessituation) Anvendelseskontekst (mangler ofte tidsmæssig match)
8
De personlige (35 %) Behov for læring – kan skabes
Målsætning og målforpligtelse - selv har sat Tiltro til egne evner - stor effekt
9
Undervisningen (20 %) Identiske elementer – deltager skal selv generere eksempler Træning med transfer – øvelser, opgaver etc. Underviserens power – psykologisk back-up
10
Anvendelseskontekst (45 %)
Organisering af arbejdssituationer – udvikle metoder hertil Understøttende miljø – drøfte anvendelse med en anden Systematisk opfølgning – udvikle metoder hertil
11
Hvad vil vi opnå med projektet?
Dette projekt bidrager konkret med udvikling af en pallette af metoder til at skabe transfer og facilitere organisatorisk læring i offentlige kontekster. Vi forudser, at metoderne vil være kontekstafhængige, og derfor arbejder vi med en pallette. Dette projekt kortlægger også de kvalifikationskrav, det stiller til underviserne. Endelig er det også vores ambition, at gennemføre et undervisningsforløb i ledelse på AU og AMU-niveau med henblik på at afprøve, dokumentere og evaluere effekten af de nye metoder og lærerkvalifikationer, som udvikles i både dette projekt og de øvrige.
12
Hvordan vil vi nå målene?
Dec Nov Okt Sept Aug Juli Juni Maj April Marts Feb Jan Undersøgelses-fasen Udviklings fasen Implementerings-fasen Dialogworkshop Efterbearbejdning Dialogmøder Lederudviklings-forløb på AU og AMU-niveauer Fokusgruppe-interviews Casestudier Dybdegående interviews Databehandling og analyse Etablering af udviklingsgruppe Idéudviklingsseminar Metodeudvikling Lærerkvalificering Færdigudvikling
13
Målgrupper – et andet blik
Har brug for at opbygge studiekompetencer Ønsker mindre tid til forberedelse, mere tid til praktiske problemstillinger Indblik i, hvad en lederuddannelse kræver af mig DOL virker for krævende Har studiekompetence, men mangler praktisk træning Ønsker ”den hurtigste vej” til læring om ledelse Har en praktisk tilgang til læring
14
Målgrupper Koordinatorer Projektledere
Ældreområdet – ledere i ældreplejen med sosubaggrund. Socialpædagogiske institutioner – ledere inden for handicap- samt børn og unge-området. Det grønne område – typisk ledere inden for vej og park. Idræt – fx halinspektører og ledere af idrætsanlæg og svømmehaller. Pedel og rengøring – bl.a. ledende rådhusmedarbejdere, teknisk service-ledere på skoler samt rengøringsledere.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.