Oplevelsesdesign og læring på museer Bestil en forsker, forår 2015 Dialogisk foredrag Connie Svabo, ph.d. og lektor, forsker, Roskilde Universitet Signe.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Fordybelsesdag med fokus på konflikter
Danehofskolens værdigrundlag
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
ANT og udstilling Connie Svabo, adjunkt ved RUC
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Dialog mellem Stenomuseet og 1c årgang 2011 Egaa Gymnasium
VUE - årsmøde Vejledning i Fællesskaber
Kommunikation Intern Klubuddannelse
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Anerkendende refleksion
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Energi- & Vandværkstedet
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Arbejdspladsudvikling
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Boligforeningernes strategi for samarbejde med biblioteker og medborgercentre ……
Statens Museum for Kunst Præsentation på AUTO seminar d Helene Brøndholt Nielsen, SMK digital Louise Bugge Jacobsen, u.l.k.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Dramatiseret formidling Små tings museumsdramatiseringer Connie Svabo, RUC Adjunkt i oplevelse og rumligt design Ph.d. om besøgendes oplevelser på naturhistorisk.
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
Fællesskaber fastholdelse og personlig udvikling
Dansen omkring handicapbegrebet
Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling Det Humanistiske Fakultet og Teologi Studieprocessamtale.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Institut for Idræt Foreningsliv og kommuner. At agere i en projektkultur Charlotte Østergaard, Studieadjunkt Institut for Idræt, Københavns Universitet.
Eksistentiel og Åndelig omsorg til døende.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Børns behov for samspil på biblioteket?! Thessa Jensen, ph.d. Lektor, Aalborg Universitet.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Tak for invitationen Helle Merete Nordentoft, Århus Universitet Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet.
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
Hvorfor ændre vores nuværende koncept? UVM: Tilbuddet om lektiehjælp og faglig fordybelse skal styrke elevernes faglige niveau ved blandt andet at tilbyde.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Karl Tomm Ergonomiseminar 2010
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.
Museumssafari Spørgsmål til en museumsinspektør v/Hanne Teglhus.
Læring gennem registrering og indberetning
Det gode museumsbesøg gennem aktivitet og undervisning
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
DEN GODE STIL.
DEN GODE STIL.
Inspirationsworkshop med fokus på
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Tværgående vejledermøder Juni 2019
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Oplevelsesdesign og læring på museer Bestil en forsker, forår 2015 Dialogisk foredrag Connie Svabo, ph.d. og lektor, forsker, Roskilde Universitet Signe Lykke Littrup, Museumsinspektør, Nationalmuseet

Program : Oplevelsesdesign på museer - er oplevelser og læring i modsætningsforhold? 10.40: Aktuel case: Fordismefestival i 2013 ca.11: Medieret besøgspraksis - aktiv refleksion og dialog ca : museumsdidaktiske tilgange til læring ca : Afrunding

Outline og forventningsafstemning Et dialogisk foredrag - medtænkning - en igangværende dialog mellem Signe og Connie - og en invitation til jer om at tænke med i fht forholdet mellem oplevelse og læring på museer Afsæt i to elementer: et eksempel fra Nationalmuseet som Signe har arbejdet med perspektiver fra Connie’s forskning Vi befinder os i tankerummet mellem de to - under udvikling -

Nationalmuseet Jo tak til sjov og ballade - men lærer gæsterne egentlig noget?

Forskningsperspektiv Besøgsoplevelse Ph.d.-studie af besøgendes oplevelse på naturhistorisk museum, Naturama. 14 måneders etnografisk feltarbejde. Flere forskellige metoder: observation, interview, video- og lydoptagelser. Besøgsoplevelser - fra den besøgendes perspektiv Besøgsoplevelser - som de udfolder sig i øjeblikket som sociale processer... der udspiller sig i komplekse, fysiske miljøer

Forskningsperspektiv Oplevelse og aktivitet Besøgende involveret i aktivitet - sætte fokus på denne besøgspraksis - hvad er den besøgende engageret i? Hvilke handle- og forståelsespositioner tilbydes den besøgende? Hvilken karakter antager den besøgende og i hvilken form fremtræder oplevelsesstedet? Det handler her om at gå radikalt empirisk til værks - forsøg loyalt at beskrive hvad der foregår - uden forudindtagede holdninger i fht ‘rigtig’ eller ‘forkert’ læring / viden / oplevelse Hvilke handle- og samværsformer opstår i mødet mellem besøgende og museum? Hvordan bliver mennesket til menneske i de formidlingspraksisser museet tilbyder?

Besøgsoplevelse - fra den besøgendes perspektiv Resultat: en skematik Aktivitet, oplevelse og læring OpgavehæfterMobiltelefonerUdklædningsdragter Producerer Den besøgende er… Oplevelsesrum Oplevelse Vidensform / forståelse / læring

Work-in-progress Aktivitet, oplevelse og læring Aktivitet RadiobilerSamlebåndsarbejdeSæbekasseværksted Producerer bilræs, sjov, hygge socialt konkurrence, teamspirit Samarbejde, leg håndværksmæssigt arbejde Stolthed, erfaring Leg når man kører i dem samarbejde Den besøgende er… bilist, bølle, Racerbilist, på social tur fabriksarbejder eller direktør Kollega, systemudvikler mekaniker faglært/ufaglært Arbejder / chauffør / lystbilist Oplevelsesrum legeplads, markedsplads, tivoli, motorcross, bakken Eksperimentarium, fabrik Rollespil, teater en byggeplads, bedstefars garage Trafiklegeplads Gør det selv byggemarked Byggeplads Weekend hos bedsteforældrende Oplevelse fartkonkurrencefabrikation Vidensform / forståelse / læring

Tænk med Analyser selv Drøftelse 2-3 stykker sammen Udvælg en aktivitet / en formidlingsteknologi fra eget museum / formidlingspraksis Tal om denne aktivitet fra den besøgendes perspektiv Hvad får den besøgende mulighed for at udleve / indleve sig i? Hvilken karaktér / persona / stereotyp? Find en metafor for hvad udstillingen bliver til i dette samspil - er det en markedsplads, et bibliotek, et tv-studie etc? Hvis oplevelsen / samspilsformen skal beskrives med ét ord - hvad er det så? Hvad er det for en vidensform / forståelse / læring den besøgende tilbydes? Udfyld skemaet (omdeles)

Fremadrettede perspektiver Design af oplevelse og læring Design for oplevelse Design for læring Hvilke samspilsformer ønsker museet at iværksætte? Hvilke samspilsformer (besøgspraksisser) understøtter museets intention om formidling? Hvilke samspilsformer (besøgspraksisser) spiller godt sammen med besøgende i en social- fritidslivssituation? Hvor er det frugtbare møde mellem disse intentioner? Hvad kan du som museal oplevelses- / lærings- / formidlings-designer tage med / hvilke nye spørgsmål opstår?

Traditionel “transport-absorbtions” model for læring “Tankpasser-modellen” Forbundet med erkendelsesmæssig realisme. Viden / læring er objektivt givet. Læring kan styres og tilrettelægges. Der bygges op. Læring er målbar overvejende formelle læringsmiljøer Museumsdidaktisk tilgang: “Hvilke fakta lærer et individ som konsekvens af sit udstillingsbesøg / sin oplevelse her?”

Den “konstruktivistiske” tilgang til læring “kon Viden/læring afhænger af medfødte betingelser / anlæg; og altid i samspil med omverdenen Forbundet med erkendelsesmæssig “idealisme” / anti-realisme og hermeneutik læring foregår i flere dimensioner læring er unik for det enkelte individ grænsen mellem formel og uformel læringsarena nedbrydes Museumsdidaktisk tilgang: “På hvilken måde bidrager denne udstilling / oplevelse til det, et individ tror, føler og kan?”

Læring anskuet som Maze versus Web Har start og slutning Mange mulige veje Rigtige løsninger Ingen veje givet på forhånd Mange gale veje Kan ikke gå forkert Mange mulige og konklusioner

Den museale “værens-reduktion” “Sagerne udstilles for at beskues og forstås. Som musikken efter sit væsen er bestemt til at høres, således er museet bestemt til at ses. Det er dernæst til for alle. Herpå er anordning og opstilling beregnet i hovedtrækkene og i enkelthederne. Den størst mulige tilgængelighed, den letteste oversigt, den klareste fremstilling, og det således at både den hastige beskuer og den specielle forsker kan finde, hvad han behøver… Hensigten med samlingerne er at de skal tjene videnskab og almen oplysning. Herfor virkes der tillige ved etiketter, trykte vejledninger, mundtlig anvisning og foredrag”. Sophus Müller i “Tilskueren” Tænk hvis museer kan stimulere andre former for erkendelse: kropslige, æstetiske, følelsesmæssige, taktile, ordløse, ikke målbare.. og oplevelser, som ikke er decideret erkendelse, men som skaber gode relationer, skærper sanserne, udvidder referencerammerne, nedbryder normer for hvem museer er for og hvad der kan ske på et museum?

Hvordan måles udbyttet af et museumsbesøg? Popularitet måles fx. på: -den tid gæsterne bruger -om de kommer igen Hvordan måles læring? 1.videnstest: før- efter 2.personal meaning-mapping (Falk) 3.Stimulated recall (optagelse af gæstens interaktivitet og efterfølgende interview) 4.audio-optagelser (svarer gæsternes artikuleringer til det intenderede?)

Videre perspektiver Berleant: Aesthetics of engagement - fra det filosofiske felt: environmental aesthetics. Fx: Berleant, A. (1992): The Aesthetics of Environment, Temple University Press Svabo, C. (2014): Medierede og forhandlede oplevelsesrum, MoOZ - Mobile Oplevelseszoner. Mobile medier, mobile brugere, mobile oplevelser. red./ J.F. Jensen; S. Smed; C. Østergaard. Aalborg Universitetsforlag, s ExCite-serien; nr. 8 Svabo, C. (2011): Børns medierede museumsbesøg, i tidsskriftet Unge Pædagoger, Vol 2011, Nr. 1, s Mortensen, M. & Quistgaard, N. (2011): Hvordan kan man evaluere udbyttet af museumsbesøg; i Unge Pædagoger nr , s Littrup, S.L.: Teater, Samlebånd og Sæbekassebiler - Fordisme-festival i Brede 2013, Nationalmuseets Arbejdsmark 2014s