Learning Museum Linjefaget historie, UCL, Møntergården og Den Fynske Landsby.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

Køge Handelsskole Thomas Nielsen og Anders Klosterman
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Egå Gymnasium Dialog mellem fagene og erhvervslivet Startkonference 5. September 2011.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Dialog mellem Stenomuseet og 1c årgang 2011 Egaa Gymnasium
Innovation - viden i spilved Kirsten Lauta og Dorte Fensteen
Et teamprojekt Uddannelsesteam C
Design på Sdr. Vang Skole
Energi- & Vandværkstedet
Lederudvikling.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Miljøråd på Læreruddannelsen Zahle (Kommissorium) Der oprettes et miljøråd på Læreruddannelsen Zahle i forbindelse med deltagelse i projektet Grønt Flag.
Lærerprofessionen.
Den nationale faggruppe
Målet med projekt Entreprenørskab på kryds & tværs er:
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Grønt Flag Grøn Læreruddannelse GFGL. 27/08/10 Det Grønne Flag er hejst på Zahle Ved en flaghejsningsceremoni fredag den 27. august overrakte Børne- og.
Fremtidens skole Gruppe 5.
Velkommen til workshoppen ”Fornyelse af aftenskolen”
Statens Museum for Kunst Præsentation på AUTO seminar d Helene Brøndholt Nielsen, SMK digital Louise Bugge Jacobsen, u.l.k.
Fagets formål, fokus og fagmål
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Arbejde i grupper med KIE-modellen
Klasseledelse og cooperativ learning
Hvor der er fokus på klimaet.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Internationalisering i og udenfor Danmark: Udover studieretningsfagene samfundsfag, matematik og psykologi inddrages andre fag, så oplagte tværfaglige.
Fagdidaktisk kursus i religion
Deltagerstyret undervisning
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
Videoundervisning i klinisk mikrobiologi
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Set fra to studerende Lene Delf Nielsen og Tine Abildgaard Poulsen Studerende fra UCL, Odense.
Mølholm Skole Baggrund & optakt til skolebestyrelsens arbejde med skolen i bevægelse.  Processen vedr. fremtidens skole blev præsenteret, og igangsat.
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
PROJEKT DIN GODE UDSKRIVNING
Skolen og den sociale arv
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT Ny læreruddannelse og Learning Museum Niels Grønbæk Nielsen.
ER-diagrammer Hvad er det? Og hvad bruges det til?
Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense,
Ledelse på vej Gentofte Kommunes uddannelse af ledelsestalenter Personalepolitisk Messe Bella Center, 12. januar 2010.
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Opstartsmøde på museet, mindst 2 fra hvert partnerskab.
ET SAMARBEJDSPROJEKT MELLEM GAMMEL ESTRUP – HERREGÅRDMUSEET, PADERUP GYMNASIUM, MUSEET PÅ SØNDERSKOV OG VEJEN GYMNASIUM Partnerfællesskaber på tværs.
To AT-forløb Verdensbilleder En iscenesættelse af atombomben.
Skriv hver især jeres tanker på post it… Hvad tænker du om Innovation? I har 5 min.
Museumssafari Spørgsmål til en museumsinspektør v/Hanne Teglhus.
Museer, børnehaver og pædagoguddannelsen
Masterplan for Uddannelse og Job
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
Formidling i børnehøjde– et anderledes museumsbesøg
Det handler om eleverne
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Historielærerforeningen
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Learning Museum Linjefaget historie, UCL, Møntergården og Den Fynske Landsby

Projektets mål  At kvalificere læreres brug af museerne  At skabe bro mellem læring på museet og i klasseværelset – herunder styrke lærerens rolle i museumsbesøget  At inddrage lokalområde, genstande og museumsdidaktik i linjefaget historie  At udvikle forløb til klasser der besøger museerne på egen hånd

Struktur  2-3 linjefagshold besøgte i sep museerne med en bunden opgave  Opgaven var bestemt efter museernes behov og linjefagets mål og indhold  Arbejdet i grupperne foregik over et par måneder  Grupperne fremlagde og fik respons af underviser og museumsfolk  Enkelte grupper blev tilbudt at arbejde videre med deres produkt, som museet herefter har færdigudviklet og publiceret  Processen blev evalueret, videreudviklet og gentaget i september 2012

Proces – og alt det utilsigtede  Entreprenørskab, innovation og partnerskaber  Nye muligheder for tværfaglighed  Tydeliggørelse af paralleller mellem historiedidaktik og museumsdidaktik  Det meningsgivende for de studerende  “….Det er fedt, at vi ikke bare besøger et museum, men at vi virkelig bruger det når vi er der ude.. (…) Det er også super at få de der opgaver... Og at vi hele tiden bruger begreberne og at vi får dem afprøvet I praksis på museet”

Learning Museum efter Learning Museum…  Idebank med allerede udarbejdede forslag fra de ca. 150 studerende, som har deltaget  Vi vil få nogle af disse ideer lagt i relevante andre idebanker, f.eks. hos læreruddannelsen  Overvejelser over lærer til lærerportal  Evt. mere formaliseret kontakt til engagerede lærere fremover, f.eks. via facebook  Muligheder i LÆU13: praksistilknytning, BA, flerfaglige moduler, specialiseringsmoduler?

Drabet på Knud

En historisk vandring

Drabet på Knud  En anden måde at tænke på.  Kobler by med museum.  Billedanalyse.  Bruger udstillingen, selvom der ikke er mange genstande om Knud.  Taler lærersprog.