Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
StØrre skriftlige opgave hf
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Progression i de større skriftlige opgaver:
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Almen studieforberedelse
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Studieretningsprojekt
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. Opgaven i studieretningsfagene.
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd.
3g Studie Retnings Projekt
Synopsis VIP3/2012.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Større Skriftlig opgave
Skriftlighed er bundet til arbejdet med: Genrer Formidling Læsning
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
Værkstedsundervisning
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd - Pjecen.
- En vigtig eksamen - Valg af fag - Valg af problem - Blanket - Pjece.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
STØRRE SKRIFTLIGE OPGAVE HF EFTERÅRET 2015 SS. Formål  SSO giver dig mulighed for:  At arbejde med et selvvalgt emne og med fag, der har din interesse.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget.
Munkensdam Gymnasium efterår Opgaven: 1. trin i en tretrinsraket med indbygget progression  Efterår 2012: En opgave i en faglig problemstilling.
Den faglige opgave Mini-srp. Hvad er mini-srp? Formålet med mini-SRP er at træne det at skrive en tværfaglig, argumenterende opgave. Der er i dette.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Historieopgaven på FHF Hvad du skal huske på til SSO.
STUDIERETNINGSPROJEKTET 2016 Marselisborg Gymnasium.
Danskopgaven Struktur. Opgavens struktur (Forside(r) Indholdsfortegnelse) Indledning – hoveddel – Konklusion (Fodnoter Litteraturliste evt. bilag) 5-7.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
DHO DHO 2017 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Sso SKRIV!.
Større skriftlig opgave i 2.hf
StudieretningsOpgaven
Udkast til justering af KS
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Studieretningsopgaven i 2.g 2017
Studieretningsprojektet!
StudieRetningsOpgaven
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
Vejledning til historieopgaven
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Studieretningsopgaven i 2.g 2018
Studieretningsprojektet
StudieRetningsOpgaven
StudieRetningsOpgaven
SRO SKRIV!.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
DHO DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket.
Dansk-historieopgaven
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet Historieopgaven 1.t og 1.r 2011 Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet

Processen bliver skudt i gang i førstkommende historietime Formålet: Vi har fornøjelsen af at kunne invitere til opgaveskrivning i historie de næste par uger. Processen bliver skudt i gang i førstkommende historietime Formålet: a) introduktion til opgaveskrivning som forberedelse til næste års SSO/Stor Skriftlig Opgave. b) arbejde med og fordybe sig i historiske problemstillinger

Planlægning: Betragt øvelsen som et tilbud, du skal på de planlagte skrivedage: Skrivedag 1. april fra kl. 12.15 -16.00 Skrivedag 7. april kl. 12.15 -16.00 Afleveres 12. april kl. 14.00(i print)

Hvad får du? Du får en opgaveformulering Du får materiale, der skal inddrages Begge dele finder du på Lectio under dokumenter

Hvad skal du? Du skal selv finde en tekst, et billede, en statistik el. anden form for relevant materiale (se opgaveformuleringen) Du skal præstere et skriftligt produkt på 5-8 sider (1½linjeafstand)(Opgaven skrives individuelt!!) Værre er det ikke!

Opgaveformulering: Udarbejdet ud fra det fællesfaglige område Det gennemgåede stof Det udleverede materiale

Spiller kurderproblematikken en rolle i forbindelse med Tyrkiets optagelse i EU og i så fald hvordan? Giv en kort redegørelse for Tyrkiets historiske forhold i perioden 1870-1938, herunder også forholdet til Europa. Undersøg nærmere kurderproblematikkens udgangspunkt og analyser kurderproblemets rolle i forbindelse med Tyrkiets eventuelle optagelse i EU.(Inddrag vedlagte tekster) Diskutér hvilke andre holdninger til Tyrkiets eventuelle optagelse i EU, som har været berørt af de senere års udvikling i og omkring Tyrkiet.(Inddragelse af selvfunden tekst)

Hvordan kommer du i gang med opgaven? Læs teksterne godt igennem og diskuter dem i en lille gruppe med henblik på at finde: Genre Afsender Modtager Budskab Argumenter for budskabet/dokumentation

Udarbejd en disposition: f. eks. således: 1. Indledning 2. Osmannerrigets historie 3. Atatürks Tyrkiet 4. Forholdet til Europa 5. Sevrestraktaten 6. De udleverede tekster 7. Diskussion og egen tekst 8. Konklusion 9. Litteraturliste 10. evt. bilag

Opgavens bedømmelse vil tage udgangspunkt i følgende: Sagligt og forståeligt sprog Anvendelse af faglig terminologi fra gerne alle 3 fag (historie, religion og samfundsfag) Dokumentation – hvordan bidrager materialet til besvarelsen af opgaveformuleringen!

Formalia til historieopgave og SSO: Forside: navn, skole, år, emne, lærer Indholdsfortegnelse: 1. Indledning 2. 0: Osmannerriget 2.1: Osmannerrigets forhold til Europa 3.0: Atatürk osv, osv, osv, Sidetal Overskrifter (som vist ovenfor) Litteraturliste: Fenger- Grøndahl, Malene: Tyrkiet en del af Europa. Informations forlag 2007 Jeppesen, Lene m.fl.: Mellem øst og vest. Munksgaard 1998.

Opgaven skal have noter: Formalia fortsat. Dokumentation, når det omhandler, hvor har jeg min viden fra og det angiver jeg i mine noter: Opgaven skal have noter: (rent praktisk ved at gå ind i referencer og opret fodnoter) som viser hvorfra ens oplysninger kommer generelt f.eks.: Mellem øst og vest s. 63 2. som forklarer ord/begreber som er anvendt i opgaven f.eks.: kemalisme 3. efter årstal, tal f.eks.: 20.000 kurdere dræbt i perioden 1920 til 2011

Fortsat: 4. efter citat f.eks.: ”Osmannerne kaldte ikke sig selv tyrkere” 5. efter påstande eller problematiske udtalelser f.eks.: kurderne hader tyrkerne 6. efter personer, navne, folk, partier m.m. f.eks.: Suleyman I, AKP,

Vejledning: Du får løbende vejledning under arbejdet med historieopgaven. Du får opgaven tilbage inden sidste undervisningsdag rettet og kommenteret! Jeres altid hengivne historielærer!