Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

StudieRetningsOpgaven

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "StudieRetningsOpgaven"— Præsentationens transcript:

1 StudieRetningsOpgaven
Munkensdam Gymnasium Vinteren 2016

2 De større skriftlige opgaver
Opgaven er 2. trin i en tretrinsraket med indbygget progression. Sommer 2015 DHO En opgave med en faglig problemstilling i dansk, historie eller dansk-historie Vinter 2016 SRP Studieretningsopgaven Efterår 2016 SRP Studieretningsprojektet

3 Studieretningsopgaven
Videre arbejde med erfaringerne fra DHO Generalprøve til studieretningsprojektet (SRP) Til forskel fra SRP er fagene givet på forhånd Skrive i to studieretningsfag Lærerne leverer en opgaveformulering via Lectio

4 Tidsplan og frister Dato 2015 Indhold 7/1 Introduktion til opgaven
14/1 Opgaveformuleringen kan ses i Lectio Uge 3-7 Vejlednings- og skrivefase. To lektioner med vejledere til at søge materiale gennemføre forsøg modtage vejledning modtage respons på din opgave. 10/2 Skrivedag Uge 8 En skrive og responstime 2/3 Opgaven afleveres elektronisk i Lectio

5 Dette skal du kunne efter SRO (Kompetencemål)
Besvare en opgaveformulering ved hjælp af fagets/fagenes metoder. Disponere en opgave ud fra opgaveformuleringen. Beherske opgavens tredeling (indledning, hoveddel og konklusion). Sørge for der er sammenhæng i opgaven. Arbejde tværfagligt med de to deltagende fag. Arbejde på forskellige taksonomiske niveauer. Finde materiale og vurdere dets brugbarhed. Bruge dokumentation (citater, indsamlede data og andre kildehenvisninger). Skrive et engelsk abstract. Beherske formalia, opgavetekniske krav. Overholde tidsplan og frister i en vejledningsproces. Spille en aktiv rolle i vejledningsprocessen

6 Taksonomiske niveauer

7 Solo taksonomi

8 Opgaveformulering Opgaveformuleringen er tilgængelig som en pdf for den enkelte elev via forsiden på Lectio.

9 Opgavens opbygning Forside (fag, opgaveformulering, navn, klasse, vejleder/e, årstal) OBS: Genereres automatisk af Lectio! Abstract (et fokuseret resumé af opgavens problemstilling, metoder og konklusioner på engelsk). Indholdsfortegnelse (angiv hoved- og underafsnit samt sidetal for hele opgaven). Indledning (skrives bedst til sidst, skal kunne læses i direkte sammenhæng med konklusionen). Opgavens hovedafsnit. Konklusion (skal kunne læses som svar på indledningens problemstilling). Noter. Litteraturliste. Eventuelle bilag.

10 Sammenhæng i opgaven Indledning og konklusion er markeret med rødt.
De gule afsnit er opgavens hovedafsnit.

11 Sammenhæng i opgaven Indledning og konklusion er markeret med rødt.
De gule afsnit er opgavens hovedafsnit. Indledningens problemstilling skal behandles og kunne aflæses i opgavens hovedafsnit.

12 Sammenhæng mellem problemformulering og konklusion
Indledning og konklusion er markeret med rødt. De gule afsnit er opgavens hovedafsnit. Konklusionen skal kunne læses som et svar på indledningens problemformulering. Indledningen skrives derfor bedst til sidst. Husk den røde tråd hele vejen gennem opgaven.

13 Opgavens omfang og layout
Max. 10 sider. 15 timers elevtid. Skriftstørrelse 12, Times New Roman. 1½ linjeafstand. Margin 2-3 cm. Ikke indeholdt i siderne: Indholdsfortegnelse. Illustrationer. Litteraturliste. Noter. Eventuelle bilag.

14

15 Citat indrykket fra begge sider mindre skrifttype mindre linjeafstand

16 Litteraturliste Forfatterens navn (efternavn, fornavn, mellem- navn).
Opstilles alfabetisk efter forfatternes efternavne Forfatterens navn (efternavn, fornavn, mellem navn). Titel på bog eller artikel Udgave af bog (hvis det ikke er den første). Forlag eller udgivelsessted. Årstal for udgivelse. Internetadresser, forsynet med overskrift og dato for materialehentning. EKSEMPEL Amalienborg Slot: Ruslands skatte – kejserlige gaver . København, 2002. Christiansborg Slot: Kejserinde Dagmar, Maria Fjodorovna. København, 1997. Clausen, H.C.: Kejserinde Dagmar. Poul Kristensens Forlag, 1991. Jensen, Bent: Zarmoder blandt zarmordere. Gyldendal, 1997. Tisdall, E.E.P.: Kejserinde Dagmar. Sesam, 2004. Ulstrup, Preben: Kejserinde Dagmars fangenskab på Krim. Gyldendal, 2005. Kejserinde Dagmars genbegravelse KejserindeDagmar/ (Download d. 1/3 2009)

17 Dokumentation Ved hjælp af henvisninger og citater skal du undervejs i opgaven orientere læseren om, hvor du har din viden fra. Det gælder alle opgavens niveauer: Resuméer. Redegørelser. Analyser. Perspektiveringer. Det at henvise til sine kilder er et vigtigt element i videnskabelig metode

18 Kildehenvisninger Gennem opgaven gives ved hjælp af fodnoter henvisninger til den benyttede litteratur, som optræder i litteraturlisten. En fodnotes nummer anbringes efter det relevante afsnit og i fodnoten angives det benyttede værk (i forkortet form) samt sidetal, f.eks. Møller, 1927, 135. Dette gælder også ved citater.

19 Afsluttende korrektur og revision af opgaven
Besvarer jeg opgaveformuleringen? Har jeg anvendt passende faglige analyser og arbejdsmetoder i besvarelsen? Arbejder de to fag sammen? Er fagene vægtet i passende grad? Er alle oplysninger, facts, tal osv. korrekte? Dokumenterer jeg i forhold til opgaveformuleringen? Har jeg en klar og sammenhængende struktur? Er afsnitsinddelingen meningsfuld, og er der sammenhæng mellem mine afsnit? Er indledning, delkonklusioner og endelig konklusion klare? Har jeg husket abstract? Skriver jeg klart og sammenhængende? Er sproget korrekt? (Husk at bruge stavekontrol) Er mine kildehenvisninger i overensstemmelse med de akademiske normer? Er opgavens layout i orden? Stray Jørgensen & Rienecker: Studiehåndbogen (2009) Eva Heltberg: Skriv løs – slet og ret (2009)

20 HUSK: Det skal være dit eget arbejde

21 Litteraturliste Heltberg, Eva: Skriv løs – slet og ret. Dansklærerforeningens Forlag, 2009 Jensen, Claus: Studieforberedende skriftlighed, EMU. (hentet ). Rienecker, Lotte og Stray Jørgensen, Peter: Studiehåndbogen, Samfundslitteratur 2009. Om dokumentation og kildehenvisninger (hentet ).


Download ppt "StudieRetningsOpgaven"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google