Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
StudieretningsOpgaven
Munkensdam Gymnasium Vinter 2017 StudieretningsOpgaven
2
At belyse en faglig problemstilling
Opgaven: 2. trin i en tretrinsraket med indbygget progression. Sommer 2016: En opgave i en faglig problemstilling fra dansk eller historie eller begge fag. Vinter 2017: Studieretningsopgave (SRO). Efterår 2017: Studieretningsprojekt (SRP).
3
Studieretningsopgaven
Generalprøve til studieretningsprojektet (SRP). Til forskel fra SRP er fagene givet på forhånd. Skrives i to studieretningsfag. Lærerne udleverer opgaveformulering.
4
Tidsplan og frister 5.1: Introduktion til opgaven. 12.1: Lærerne udleverer opgaveformulering. Uge 3-7: Vejlednings- og skrivefasen. Her vil du i løbet af to lektioner have mulighed for at få hjælp af dine vejledere til f.eks. at søge materiale, gennemføre forsøg samt modtage vejledning og respons på din opgave. 7.2: 1 skrivedag. Uge 8: 1 skrive- og responstime. 2.3: Opgaven afleveres.
5
Dette skal du kunne efter opgaveskrivningen (Kompetencemål)
Besvare en opgaveformulering ved hjælp af fagets/fagenes metoder. Disponere en opgave ud fra opgaveformuleringen. Beherske opgavens tredeling (indledning, hoveddel og konklusion). Sørge for der er sammenhæng i opgaven. Arbejde tværfagligt med de to deltagende fag. Arbejde på forskellige taksonomiske niveauer. Finde materiale og vurdere dets brugbarhed. Bruge dokumentation (citater, indsamlede data og andre kildehenvisninger). Skrive et engelsk abstract. Beherske formalia, opgavetekniske krav. Overholde tidsplan og frister i en vejledningsproces. Spille en aktiv rolle i vejledningsprocessen.
6
Taksonomiske Niveauer
7
Solo taksonomi 5 4 3 2 1 Udvidet abstrakt Præstrukturel Unistrukturel
Multistrukturel Relationel
8
opgaveformulering Indskriv evt. opgaveformulering her
9
Opgavens opbygning Forside (fag, opgaveformulering, navn, klasse, vejleder/e, årstal) Abstract (et fokuseret resumé af opgavens problemstilling, metoder og konklusioner på engelsk) Indholdsfortegnelse (angiv hoved- og underafsnit samt sidetal for hele opgaven) Indledning (skrives bedst til sidst, skal kunne læses i direkte sammenhæng med konklusionen) Opgavens hovedafsnit Konklusion (skal kunne læses som svar på indledningens problemstilling) Noter Litteraturliste Eventuelle bilag
10
Claus Jensen, Faaborg Gymnasium
11
Claus Jensen, Faaborg Gymnasium
12
Claus Jensen, Faaborg Gymnasium
13
Opgavens omfang og layout
Max. 10 sider Elevtid: 15 timer Skriftstørrelse 12, Times New Roman 1½ linjeafstand Margin 2-3 cm Ikke indeholdt i siderne: indholdsfortegnelse, illustrationer, litteraturliste, noter, evt. bilag
14
Topmargin (3 cm) Toptekst på alle sider med navn, klasse og fag Venstremargin (3 cm) Højremargin (2 cm) Kapiteloverskrift fed Brødtekst (12 pkt.) Afsnit adskilt med tom linje Fodnote Sidetal Claus Jensen, Faaborg Gymnasium Bundmargin (3 cm)
15
Citat indrykket fra begge sider mindre skrifttype mindre linjeafstand Claus Jensen, Faaborg Gymnasium
16
Litteraturliste Forfatterens navn (efternavn, fornavn, mellem- navn)
Opstilles alfabetisk efter forfatternes efternavne Forfatterens navn (efternavn, fornavn, mellem navn) Titel på bog eller artikel Udgave af bog (hvis det ikke er den første) Forlag eller udgivelsessted Årstal for udgivelse Internetadresser, forsynet med overskrift og dato for materialehentning. Amalienborg Slot: Ruslands skatte – kejserlige gaver . København, 2002. Christiansborg Slot: Kejserinde Dagmar, Maria Fjodorovna. København, 1997. Clausen, H.C.: Kejserinde Dagmar. Poul Kristensens Forlag, 1991. Jensen, Bent: Zarmoder blandt zarmordere. Gyldendal, 1997. Tisdall, E.E.P.: Kejserinde Dagmar. Sesam, 2004. Ulstrup, Preben: Kejserinde Dagmars fangenskab på Krim. Gyldendal, 2005. Kejserinde Dagmars genbegravelse KejserindeDagmar/ (Download d. 1/3 2009)
17
Det gælder alle opgavens niveauer: Resuméer. Redegørelser. Analyser.
Dokumentation Ved hjælp af henvisninger og citater skal du undervejs i opgaven orientere læseren om, hvor du har din viden fra. Det gælder alle opgavens niveauer: Resuméer. Redegørelser. Analyser. Perspektiveringer. Det at henvise til sine kilder er et vigtigt element i videnskabelig metode
18
Kildehenvisninger Gennem opgaven gives ved hjælp af fodnoter henvisninger til den benyttede litteratur, som optræder i litteraturlisten. En fodnotes nummer anbringes efter det relevante afsnit og i fodnoten angives det benyttede værk (i forkortet form) samt sidetal, f.eks. Møller, 1927, 135. Dette gælder også ved citater.
19
Afsluttende Korrektur og revision af opgaven
Besvarer jeg opgaveformuleringen? Har jeg anvendt passende faglige analyser og arbejdsmetoder i besvarelsen? Arbejder de to fag sammen? Er fagene vægtet i passende grad? Er alle oplysninger, facts, tal osv. korrekte? Dokumenterer jeg i forhold til opgaveformuleringen? Har jeg en klar og sammenhængende struktur? Er afsnitsinddelingen meningsfuld, og er der sammenhæng mellem mine afsnit? Er indledning, delkonklusioner og endelig konklusion klar? Har jeg husket abstract? Skriver jeg klart og sammenhængende? Er sproget korrekt? (Husk at bruge stavekontrol) Er mine kildehenvisninger i overensstemmelse med de akademiske normer? Er opgavens layout i orden? Stray Jørgensen & Rienecker: Studiehåndbogen (2009) Eva Heltberg: Skriv løs – slet og ret (2009)
20
Husk det skal være dit eget arbejde
21
Litteraturliste Heltberg, Eva: Skriv løs – slet og ret. Dansklærerforeningens Forlag, 2009 Jensen, Claus: Studieforberedende skriftlighed, EMU. (hentet ). Rienecker, Lotte og Stray Jørgensen, Peter: Studiehåndbogen, Samfundslitteratur 2009. Om dokumentation og kildehenvisninger (hentet ).
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.