Motivation Landsforeningen af Væresteder Landsmøde 10.november 2009

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Motivation Motivationsspørgsmålet er det mest grundlæggende spørgsmål i arbejdet med mennesker. Hvad skal vi forstå ved motivation? Tre hovedtyper indenfor.
Helhedssyn i socialt arbejde
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) STYRKE OG MOD Irene Oestrich Irene Oestrich, chefpsykolog, ph.d. adj. professor SKOLEN FOR KOGNITIV.
Anerkendende refleksion
John.M.Nielsen Metode & Co.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Idræt - også for sindslidende
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
Arbejdspladsudvikling
Børn, bevægelse og motivation
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Chris Argyris f
Det autentiske menneske
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Vestegnsprojektet Forebyggelsespuljens temadag 4. oktober 2012
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Læringsrum for implementering af akkrediteringsstandarder
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Herzbergs Motivationsfaktorer Hygiejnefaktorer Trivsel Vantrivsel
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Empowerment og sundhed
Arbejdsmarkedsperspektivet i en behandlingsmæssig kontekst Succes i intensiv behandling KABS Viden, døgnkonference 3. november 2009 Marika Sabroe Vejle.
Alle børn er alles ansvar
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Læring i et vejledningsperspektiv
Gennem RESPEKT ENGAGEMENT FÆLLESSKAB skaber vi tryghed og trivsel, så vi alle kan opnå høj faglighed.
Den strategiske forretningsplan – hvordan
Igangsætter Landsforeningen af Væresteder Medarbejderuddannelse 10. februar 2010 Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling.
- et udviklings- og dialogværktøj
Men hvad med motivationen?
STUDIETEKNIK EUX - REBSLAGERVEJ.
Tirsdag den 18. september 2007 Freddie Rieper-Holm
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Motiver, motivation og barrierer.
Recovery - At komme sig Aulum d. 10. oktober 2010
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Inspireret af 4 F’er: Foretagsomhed, Fusk, Fordybelse, Finjustering Et projekt om selvstudieaktivitet af: Mia Andersen og Eva Thestrup Overvad, VIA Viborg/Midt-vest.
Inspireret af 4 F’er: Foretagsomhed, Fusk, Fordybelse, Finjustering
Mennesket og virksomheden
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
DE-L Årsmøde, Workshop: ”De voksnes vej ind i de erhvervsrettede uddannelser ” Kirsten Holmgaard, direktør Mercantec Tirsdag den 29. april.
Styrk robustheden - forebyg stress Hvorfor og hvordan? Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse. Syd Nynne Lykke Christensen Chefkonsulent Yngre Læger.
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Retspsykiatri Middelfart Rehabiliteringsafsnit P5.
Sundhedspædagogik og kommunikation
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Hvordan motiverer man en ”umotiveret” ung? Aut. Cand. psyk. Silas Charlotte Houlberg Tlf.:
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
…………Skal blive så dygtige som de kan
At motivere til forandring
Personlig stof- og alkoholpolitik
Behov, motivation og mestring
Troen KAN flytte bjerge Flid har dobbelt så stor betydning for læring end intelligens.
Drivkraften og Motivation
Tag snakken – bryd vanerne
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Præsentationens transcript:

Motivation Landsforeningen af Væresteder Landsmøde 10.november 2009 Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling

Hvad er motivation For at forstå, hvordan man kan motivere, er det hensigtsmæssigt at få klarlagt nogle overordnede begreber og teorier indenfor emnet. Ordet motivation stammer fra det latinske ”movere”, som betyder bevæge eller flytte. At motivere er en proces, som skaber og fastholder en målrettet adfærd, der i sidste ende skal resultere i, at en person præsterer noget bestemt. Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling

Mange teorier omkring motivation Anerkende tilgang (AI) Per Revstedt Herzbergs tofaktor teori Maslows behovspyramide Maturana McClellands behovsteori Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling

Hvad motivation? Motivation er de psykiske processer afledt af indre behov eller organiske motiver eller af de ydre incitamenter og strukturer, der driver, aktiverer eller motiverer handlingerne. Motivationen er drivkraften bag handlingerne. Den drivkraft, der sikrer at målene nåes. Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling

Hvad motivation? At motivere er en proces, hvor du kan skabe og fastholde en målrettet adfærd, så fokuspersonen præsterer noget bestemt. Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling

Motivation Motiv = grund Der skal være et motiv eller en grund Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling

Honneths teori Anerkendelsesteori: Den retslige sfære (selvagtelse, samfundsborger med rettigheder) Privatsfæren (kærlighed, selvtillid) Den solidariske sfære (solidaritet, selvværd) Til de 3 former for anerkendelse er der tilsvarende 3 former for disrespekt, Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling

Anerkendende tilgang 4 grundlæggende færdigheder: At opstille positive forventninger At lede efter gode erfaringer At hjælpe personen til at skabe visioner At mestre det værdsættende sprog Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling

Empowerment Forøget kontrol over eget liv, og de samfundsfaktorer som påvirker det Politisk indflydelse Forbedret livskvalitet Social retfærdighed Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling

Forudsætninger for forandring Inspireret af Maturana - Forstyrrelse - Kærlighed - Tid Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling

Egne erfaringer Opslag er ikke hjælpsomme Direkte kontakt Personbestemt Jeg skal selv tro på ideen Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling

Refleksion Hvad er grunden til at vi skal motivere? Dilemmaer: Er det vores behov? Er det en hjælp for brugerne? Er det til besvær eller gavn? En forventning til at de skal forandre sig Kan det gå over gevind? Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling