Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Igangsætter Landsforeningen af Væresteder Medarbejderuddannelse 10. februar 2010 Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Igangsætter Landsforeningen af Væresteder Medarbejderuddannelse 10. februar 2010 Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling."— Præsentationens transcript:

1 Igangsætter Landsforeningen af Væresteder Medarbejderuddannelse 10. februar 2010 Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling

2 Hvad er en igangsætter Man skal have noget power og gåpåmod, sådan “derudad”. Man skal kunne tåle modgang og være selvmotiverende, for man er jo typisk alene. Man skal også have en vis portion frækhed, være karakterstærk og initiativrig. Og så skal man turde bede andre om hjælp. Det er, når man bygger noget op fra 0. Noget, der bygger på ens egne ideer. Ens egen indsats og ideudvikling. En iværksætter er en skide skør kugle. Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling

3 Hvad er en igangsætter Ifølge wikipedia er en igangsætter: En iværksætter er en person, der sætter nye initiativer i gang. Det kan måske sammenlignes med en ildsjæl. Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling

4 Hvad er en igangsætter En ildsjæl er en person som, ofte ulønnet, arbejder begejstret og ivrigt for en sag, eller sagt med andre ord en person der brænder for en sag. Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling

5 Igangsætter Eks på igangsætter: »Martin Thorborg »Klaus Riskær »Lars Kolind Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling

6 Igangsætter I gang = at være i aktivitet, begynde Sætte noget i gang Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling

7 Igangsætter Innovation Innovation ses ofte defineret som opfindelser og ideer,der er omsat til produkter eller tjenester, der er bragt til markedet. Innovation er altså processen fra ide til faktura. Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling

8 Igangsætter Hvordan får vi skabt eller udviklet en kultur, hvor udvikling er i fokus: Fejl skal være tilladt: Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling

9 Igangsætter Hvordan får vi skabt eller udviklet en kultur, hvor udvikling er i fokus: Gode processer »Ideskabelse »Selektion »Gennemførelse Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling

10 Igangsætter Hvordan får vi skabt eller udviklet en kultur, hvor udvikling er i fokus: Ansvar Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling

11 Igangsætter Tjek af innovationskultur: Vore medarbejdere har en klar ide om, hvordan innovation kan hjælpe os med at nå vores mål Vi har en stærk dedikation til at udvikle vores medarbejdere Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling

12 Igangsætter Tjek af innovationskultur: Vores innovationsstrategi er klart formuleret og kommunikeret, så alle ved, hvor vi gerne vil blive bedre Vores udviklingsprojekter er normalt færdige indenfor de afsatte tids- og ressourcerammer Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling

13 Igangsætter Tjek af innovationskultur: Medarbejderne er gode til at arbejde på tværs af organisationen Vi har en god fælles forståelse af hvad der er organisationens kernekompetence Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling

14 Igangsætter Tjek af innovationskultur: Medarbejderne er alle involveret i at komme med gode forslag og ideer Vi lærer af vores fejl Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling

15 Igangsætter Tjek af innovationskultur: Vores belønningssystem understøtter innovation Vi er gode til at arbejde i team Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling

16 Igangsætter Tjek af innovationskultur: Vore medarbejdere har en klar ide om, hvordan innovation kan hjælpe os med at nå vores mål Vi har en stærk dedikation til at udvikle vores medarbejdere Vore medarbejdere har en klar ide om, hvordan innovation kan hjælpe os med at nå vores mål Vi har en stærk dedikation til at udvikle vores medarbejdere Vores innovationsstrategi er klart formuleret og kommunikeret, så alle ved, hvor vi gerne vil blive bedre Vores udviklingsprojekter er normalt færdige indenfor de afsatte tids- og ressourcerammer Medarbejderne er gode til at arbejde på tværs af organisationen Vi har en god fælles forståelse af hvad der er organisationens kernekompetence Medarbejderne er alle involveret i at komme med gode forslag og ideer Vi lærer af vores fejl Vores belønningssystem understøtter innovation Vi er gode til at arbejde i team Vore medarbejdere har en klar ide om, hvordan innovation kan hjælpe os med at nå vores mål Vi har en stærk dedikation til at udvikle vores medarbejdere Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling

17 Igangsætter Adizes test Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling

18 Igangsætter 4 roller, som der ideelt set skal være tilstede: P - producenten A - administratoren E - entreprenøren I - integratoren Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling

19 Igangsætter Kreativitet og kreative ideer Kreativ tænkning kræver træning Associationer kan udfordre kreativiteten Ideer opstår ofte i et krydsfelt Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling

20 Igangsætter Tænkeredskaber: Byt noget ud Kombiner ideen med noget andet Tilføj noget til ideen Modificer eller forstør ideen Giv ideen en anden anvendelse Elminere noget ved ideen Lav en ny struktur eller byt om på rækkefølgen Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling

21 Igangsætter Øvelse Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling

22 Igangsætter SWOT Er et redskab til at give overblik over en virksomheds status på et givet tidspunkt. Strenghts = styrke Weakness = svaghed Opportunities = muligheder Threats = trusler Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling

23 Igangsætter Styrker: Noget værestedet er god til. Nogen karakteristika, som giver det slagkraft. Eks: Personlige egenskaber Viden på kerneområdet Godt navn Lokaler God økonomi Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling

24 Igangsætter Svagheder: Noget værestedet ikke har, gør dårligt i forhold til konkurrenter eller en situation, der sætter værestedet i en dårlig situation. Eks: Personlige egenskaber Manglende viden på kerneområder Samarbejdspartner Skjulte lokaler Dårlig økonomi Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling

25 Igangsætter Muligheder: Mulighederne på markedet kan være mange eller få. Eks: Puljer Organisatorisk Mange brugere Nye trends Netværk Ny lovgivning Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling

26 Igangsætter Trusler: Trusler er faktorer fra omgivelserne, der truer værestedet. Eks: Manglende brugere Nye konkurrenter Nye trends Netværk, som smuldrer Manglende tilskud/støtte Ny lovgivning Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling

27 Igangsætter Hvad er et væresteds kerneydelse? Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling

28 Igangsætter Øvelse Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling

29 Igangsætter Opsamling på SWOT analyse Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling

30 Igangsætter Tidscirkel: Hvordan bruger jeg min tid? Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling

31 Igangsætter Øvelse Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling


Download ppt "Igangsætter Landsforeningen af Væresteder Medarbejderuddannelse 10. februar 2010 Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google