ASF-bekendtgørelsen ASF har to elementer: sproglig bevidsthed sproglig analysefær- dighed ASF- forløbet er: sammenhængende et samarbejde mellem dansk og.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvordan kan islændingene komme til at lyde mere danske
Advertisements

Progression i de større skriftlige opgaver:
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Velkommen til orienteringsmøde Odense Katedralskole.
Fra formel til funktionel undervisning
1. HF Introduktionsforløb Langkær Gymnasium og HF
Studieteknik i studievejledningen Ved Katrine Berke, decentral studievejleder på Det Samfundsvidenskabelige Basisår.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Grundlæggende IT, niveau G
Velkommen til Handelsgymnasiet hhx
Inspirationseftermiddag ”Fra årsplan til elevplan”
Klassisk studieretning sprog og kulturhistorie hvis du vil være supergod til sprog og forstå grundlaget for europæisk kultur og tankegang.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Grammatik hvorfor og hvordan?
Religion og Oldtidskundskab
LEARNING ENGLISH AT HRS 2KOK1041/42. WHY?  Verdenssprog  Globalisering  Engelsk talende kolleger  Mobilitet.
Fra undervisningsevaluering til skolens kvalitetsarbejde
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Strategier Kommunikationsstrategier Forståelsesstrategier
UNI-spansk - forårssemestret 2011
SPROGFAG – DIDAKTIK OG METODE
Spansk Hvad skal eleverne lære? Faglige mål Eleverne skal kunne: – forstå et tydeligt talt spansk – tale et klart og nogenlunde flydende spansk,
En kompleks opgave for dansklæreren
Regional strategi og kompetenceudvikling
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Bjarne Christensen Ribe Seminarium
Motivation for at indgå i VISL ud fra et seminarieperspektiv Undervisningsbaseret interesse (ikke forskningsbaseret) Studerende, som har for lidt – interesse.
Tysk i felten Fokus på udvikling af Interkulturel kompetence.
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
Kommunikativ sprogfærdighed
VISL – begrænsninger og styrker
Grammatik i sprogundervisning
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Thomas Bjørnkilde, Manager, PLS RAMBØLL Management
Sproghandlinger, genrer, stilleje
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Sproglig teori og metode (I)
Modersmålsgruppen Klassematch A, B og C Tværgående temaer Almendidaktiske vurderinger.
Den sproglige læreplan
Almen sprogforståelse Hvordan er det så gået? Lidt statistik på baggrund af de deltagende skolers indberetninger.
Fastholdelse i HF Strategier og erfaringer. 95%-målsætningen og HF HF-kurserne har forskellig forudsætninger HF-eleverne har forskellige forudsætninger.
1 Skriftlighed på nye måder efter reformen Pædagogiske udfordringer: Bedre studiekompetence – større progression Mere fordybelse – bedre individuel vejledning.
3) Sprog og diskursfællesskab
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
Engelsk i grundskolen Condidact, mandag d. 7. jan v/ Signe S. Rye,
Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed. Forudsætninger for at lære sprog Input - en forudsætning for at kunne finde mønstre og for at have noget.
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
Danish Teenage Entrepreneur Temadag om grundfag - Fremmedsprog/engelsk - Steen Rørvang.
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Grønlandske elever på efterskole Hvad betyder det at lære dansk som andetsprog? v/pædagogisk konsulent Kitte Søndergård Kristensen VIA Efter- og Videreuddannelse.
Skriftlighed i tyskfagets praksis Teoretisk pædagogikum.
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
Formidling i Madkundskab Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg.
DE KLASSISKE SPROG SOM BASIS FOR ANVENDELSESORIENTERET SPROGINDLÆRING.
TEMA 3 Problemløsning: Lav en prototype
Programmering 1 Java/C#
Erfaringer med brug af 7-trins-skalaen, DPU 27. august 2007
TPACK-modellen Teknologisk viden Pædagogisk viden Fagfaglig viden
Louise Berg, Elise Burmeister, Stina Christensen og Ken Farø
1587 Server - Blandet miljø Datatekniker – Infra & Prog
Fagdidaktisk kursus i biologi
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Dialogmøde Engelsk B, HTX – vejledende opgavesæt
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
Præsentationens transcript:

ASF-bekendtgørelsen ASF har to elementer: sproglig bevidsthed sproglig analysefær- dighed ASF- forløbet er: sammenhængende et samarbejde mellem dansk og fremmed- sprog, herunder latin

Faglige mål - eleverne skal kunne: Sprogets kategorier Præcis terminologi Syntaktisk analyse Belyse forskelle mellem sprog Anvende viden om latin og sproghistorie (orddannelse og ordforråd) Sprog og kultur Sproglige genrer og sproghandlinger Sprognormer Strategier til indlæring af fremmedsprog

Kernestof Tale og skrift Udtryks- og indholdssiden Sproghistorie Grammatisk terminologi Analysefærdighed Sociolingvistik Læringsstrategier

Latindelen – skal vise konkrete grundlæggende sproglige fænomener Kasus og ledstilling Morfologi Analytisk-syntetisk sprog Orddannelse i sproghist. sammenhæng Græsk i latin og latin i moderne sprog Sprog og kultur Dette på basis af korte, lette tilrettelagte tekster på latin

Arbejdsformerne Diskussionsoplæg i plenum – præsentation af problem (ppt) Language awareness – opgaver It-øvelser (i datarum) – herunder også virtuel grammatik Lærebog Selvstudium (herunder it-studier) og hjemmeopgaver

Evaluering Initialtest*) (screening) En til to tests under forløbet Finaltest *) *) testningen skal kontrollere både analyse- og bevidsthedsdelen