ASF-bekendtgørelsen ASF har to elementer: sproglig bevidsthed sproglig analysefær- dighed ASF- forløbet er: sammenhængende et samarbejde mellem dansk og fremmed- sprog, herunder latin
Faglige mål - eleverne skal kunne: Sprogets kategorier Præcis terminologi Syntaktisk analyse Belyse forskelle mellem sprog Anvende viden om latin og sproghistorie (orddannelse og ordforråd) Sprog og kultur Sproglige genrer og sproghandlinger Sprognormer Strategier til indlæring af fremmedsprog
Kernestof Tale og skrift Udtryks- og indholdssiden Sproghistorie Grammatisk terminologi Analysefærdighed Sociolingvistik Læringsstrategier
Latindelen – skal vise konkrete grundlæggende sproglige fænomener Kasus og ledstilling Morfologi Analytisk-syntetisk sprog Orddannelse i sproghist. sammenhæng Græsk i latin og latin i moderne sprog Sprog og kultur Dette på basis af korte, lette tilrettelagte tekster på latin
Arbejdsformerne Diskussionsoplæg i plenum – præsentation af problem (ppt) Language awareness – opgaver It-øvelser (i datarum) – herunder også virtuel grammatik Lærebog Selvstudium (herunder it-studier) og hjemmeopgaver
Evaluering Initialtest*) (screening) En til to tests under forløbet Finaltest *) *) testningen skal kontrollere både analyse- og bevidsthedsdelen