Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Strategier og værktøjer i sprogundervisningen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Strategier og værktøjer i sprogundervisningen"— Præsentationens transcript:

1 Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
Kristine Stokholm Kompetencecenter for Læsning Januar 2017

2 Udfordringer

3 Dysleksi Carsten Elbro:
"Ordblindhed, dysleksi, markante vanskeligheder ved at lære at læse og skrive, som beror på langsom og upræcis omsætning af bogstaver og bogstavfølger til sproglyde. Ordblinde har særlig svært ved ord, som de ikke har set før”… …”Det gælder for både de karakteristiske vanskeligheder ved læsning og skrivning og for usikkerheden i forbindelse med isolering af sproglyde i sammenhængende tale”.

4 Konsolidering Elisabeth Arnbak: ”Hvordan kan vi bedst støtte ordblinde børns fremmedsprogsindlæring?” En grundig og velstruktureret undervisning i det nye sprogs lyde En grundig instruktion i bogstav/lydforbindelser på det nye sprog Computerstøttet undervisning Tilegnelse af færdighed (indlæring) Konsolidering Dannelse af langtidshukommelse

5 Fremmedsprogundervisningen
I klassen: It-værktøjer Organisering Individuelt/ Målstyret

6 Mulige veje

7 Sprogfagenes kompetenceområder
Nye forenklede mål: Kompetenceområder: Mundtlig kommunikation (tale/lytte/præsentere) Skriftlig kommunikation (læse/skrive) Kultur og samfund På KCL: Værktøjer og strategier til at præstere i kompetenceområderne

8 IT-værktøjer Cd-Ord (oplæsning og ordforslag) Engelsk: stemmen Claire
Tysk: stemmen Felix Læs lidt ad gangen og med lav hastighed Ordbogen.com Til enkeltord – kræver introduktion til ordbogsbetegnelser Google Oversæt Primært til sammenhængende tekst Også til oversættelse af hel tekst til forforståelse Tale til tekst, f.eks. i Docs Say Hi/Google Oversæt (på mobil/Ipad) Oversættelse af tale/tekst Kompetencecenter for Læsning

9 Strategier Læsestrategier - før, under og efter læsning
Før: f.eks. forforståelse ved oversættelse i Google, tekst læst hjemmefra (lektier forud), billeder og overskrifter, fælles aktivering af ordforråd til emne, ordbank mv. Under: Sproglige kendetegn, f.eks. navneord med stort på tysk, ordbogsopslag, læs mindre afsnit ad gangen og ved tilpas lav hastighed: Stop – tænk – læs videre Efter: konsolidering – ofte skriftligt eller mundtligt Skrivestrategier Før: Planlægning, ideer (mindmap), evt. læse tekst til emnet - inspiration til gloser og formuleringer. Under: Tale-til-tekst knyttet til brug af Cd-Ords Ordforslag (lav evt. en skriveprofil), omformulering af spørgsmål til svar, grammatiske opslag (grammatisk oversigt – skal eleverne kende til FP) og ordbogsopslag (f.eks. Ordbogen.com) Efter: Lyt teksten igennem – punktum til punktum og lav hastighed. Er der fejl, der skal rettes? Grammatiske opslag, ordbogsopslag og tegnsætning. Strategier til mundtlighed Lyt til oplæsning af tekst/besvarelse og gentag (evt. simultant - kræver in-ears og træning) Omformulering, hjælpesætninger, kropssprog Kompetencecenter for Læsning

10 Øvrig organisering Lektier forud (forforståelse, med i tid) Tid til at lytte eller forberede sig ved mundtligt arbejde Lyttestrategier ved paropgaver (A+B) Målstyret læring Instruktion også på dansk Spil, lege mv. også i elektronisk version Træningsopgaver (zone for nærmeste udvikling/målstyret)

11 Eksempel: Individuelt arbejde

12 Bilag

13 It-værktøjer og strategier til FP9


Download ppt "Strategier og værktøjer i sprogundervisningen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google