Driftsøkonomi Kapitel 1 – 4 Indledning
Disposition for Kapitel 1 - 4 Introduktion til driftsøkonomi Virksomhedstyper Virksomhedens målstruktur Konkretisering af målene
Disposition for Kapitel 1 Virksomhedens placering i samfundet Interessent-modellen Det økonomiske princip Om modeller Forholdet mellem teori og praksis
1.1 Placeringen i samfundet Det driftsøkonomiske fagområde: Erhvervsøkonomi / Driftsøkonomi / Virksomhedsøkonomi Erhvervs- og samfundsbeskrivelse Erhvervs- / økonomisk historie Virksomheden (eller foretagendet) er en økonomisk og juridisk enhed kan bestå af flere tekniske enheder (også kaldet bedrifter)
Placering i samfundet Virksom- heder Stat, regioner og Hushold- B2B, B2C, C2B, B2A, A2B – kom med eksempler herpå! Skeln mellem hvad økonomer kalder husholdninger (forbrugsenhed) og statistikker kalder husstande (boligenhed)! Stat, regioner og kommuner Hushold- ninger
1.2 Virksomhedens interessenter ”En model til forståelse af, hvorledes virksomheden virker som et socialt system” Positionsanalyse Væsentlighed Indflydelse Udbytte / bidrag Hvilke aktiviteter? Inddragelse - Info Konflikt eller koalition? Evt. opdeling på interne og eksterne interessenter. Interessent analyse kan udarbejdes generelt eller specifikt f.eks. i forbindelse med et projekt!
Virksomheden og dens omverden Virksomheden er i samspil med sin omverden Økonomisk omverden Teknologisk omverden Kulturel omverden Økologisk omverden PEST(EL)-analyse Political , Economical, Social, Technological, (Environmental, Legal) Rammebetingelserne PEST-analyse: Nævn BERI (Business Environment Risk Inelligence / Index) for vurdering af investeringsklimaet i et land!
PEST-analyse - BERI
Ændrede rammebetingelser Den hurtige teknologiske udvikling Den tiltagende globalisering af produkter, markeder og virksomheder Dynamisk ændrede konkurrencevilkår Hurtige og uforudsigelige politiske ændringer Time-to-market! Time-to-volume! Tænk på EU: Fra Frihandelsområde -> Toldunion -> Fællesmarked -> Økonomisk Union Politisk Union???
1.3 Økonomi – ”at holde hus med” Effektiv forvaltning af knappe ressourcer Økonomisk problem: Et problem vedrørende optimal allokering af knappe ressourcer Det økonomiske princip: Output-maksimering Input- minimering Det optimale forhold mellem input og output afstemmes efter opstillet målsætning (effektivitèt)
Produktivitèt og effektivitet Laver vi tingene rigtigt? Forholdet mellem input og output Eks.: Antal fremstillet pr. løntime Effektivitèt Er det de rigtige ting vi laver? Indsats af ressourcer i forhold til de opstillede mål! Økonomiske nøgletal Rentabilitèt, Kapacitèt, Likviditèt, Soliditèt
1.4 Modeller og teori Modeller er forenklinger af virkeligheden Fokus på specifikt / afgrænset problem Systematisk afklaring af et problem Deskriptive modeller (hvordan det er) Beskrivende modeller, der hjælper med at forstå et problemområde. Normative modeller (hvordan det bør være) Bidrager i beslutningsprocessen Bygger på målsætninger Driftsøkonomien er primært normativ
Stokastiske og deterministiske modeller Løn Stokastisk model Uddannelses- længde Løn Deterministisk model Uddannelses- længde
Kapitel 2 Virksomhedstyper Driftsøkonomi Kapitel 2 Virksomhedstyper
Disposition for Kapitel 2 Juridisk organisationsform Ejerkredsen Størrelse Produktionens art Produktionsform Produktionens tilrettelæggelse Motiver og målsætninger bag start og drift af egen virksomhed
2.1 Juridisk organisering Personligt ejede Enkeltmandsvirksomheder Interessentskaber Selskabsformer med begrænset hæftelse Anpartsselskaber (ApS) Aktieselskaber (A/S) Andelsselskaber (Amba) Kommanditselskaber Selvejende institutioner Foreninger og fonde Franchising
2.2 Ejerkreds Privatejede virksomheder Offentlige virksomheder Kommuner Regioner Stat EU Halvoffentlige virksomheder Koncessionerede selskaber Kooperative virksomheder
2.4 – 2.5 Inddeling efter produktion Produktionens art Landbrug, fiskeri (primære erhverv) Håndværk, industri (sekundære erhverv) Servicevirksomheder (tertiære erhverv) Produktionsform Lønintensive Kapitalintensive Materialeintensive
2.6 Produktionens tilrettelæggelse Enkeltordreproducerende virksomhed Ordreproducerende virksomhed Serieproducerende virksomhed Masseproducerende virksomheder
Kapitel 3 Målsætninger / målstruktur Driftsøkonomi Kapitel 3 Målsætninger / målstruktur
Disposition for Kapitel 3 Fra idè-grundlag til handlingsplaner Det strategiske, taktiske og operative styringsniveau Elementerne i en økonomisk analyse
3. Overordnede mål Målsætning: Gevinstmaksimering på langt sigt Målsætningen er at opnå den maksimale gevinst fra nu af og frem til udløbet af interessehorisonten. Anvendes primært ved valg mellem handlingsalternativer Andre maksimeringsprincipper Maksimal vækst Maksimal markedsandel Maksimering af egenkapitalens forrentning Maksimering af virksomhedens værdi Politiske mål og beslutningsmodeller
Fra idègrundlag til handlingsplaner Idegrundlag (hvilket behov opfyldes) Målsætning Strategier (langt sigt) Politikker Handlingsplaner
Idègrundlag, mission, vision og værdier Idè-grundlag og eksistensberettigelse Mission Den værdi virksomheden giver sine kunder Virksomhedens forretningsgrundlag og vigtigste kendetegn Vision Hvor er virksomheden om 5-10 år? Ledestjernen Værdier / kulturen Hvordan måler vi ”kulturen” / virksomhedens værdier og udviklingen i dem? Se Berg-Marketings definition/beskrivelser heraf!!
3.2 Styringsniveauer Styringsniveauer Tidsperspektivet Det strategiske Det taktiske Det operative Tidsperspektivet Detaljeringsgraden Sammenhæng til organisationen
3.3 Økonomisk analyse Et mål / sæt af mål (Problemformulering) Opstilling og udvælgelse af alternativer En model (afgrænset / fokuseret og specifik) Vurdering af fordele og ulemper vedr. alternativerne Valgkriterium
Kapitel 4 Konkretisering af målene Driftsøkonomi Kapitel 4 Konkretisering af målene
Disposition for Kapitel 4 Virksomhedens regnskab Proces- og resultatmål Business Excellence modellen Balanced Scorecard modellen (Præstationsmål) Benchmarking Virksomhedens værdikæde
4.1 Virksomhedens regnskab Resultatopgørelse Opgørelse over årets indtægter og omkostninger Balance Opgørelse over aktiver og passiver på statustidspunktet
Resultatopgørelse Omsætning Variable omkostninger =Dækningsbidrag Markedsføringsomkostninger = Markedsføringsbidrag Faste omkostninger (kapacitetsomkosninger) = Indtjeningsbidrag
Balance Aktiver Passiver Anlægsaktiver Omsætningsaktiver Bygninger Maskiner Omsætningsaktiver Varelagre Debitorer Likvide midler Passiver Egenkapital Fremmedkapital Langfristet gæld Prioritetsgæld Kortfristet gæld Leverandørgæld Kassekredit
4.2 Proces- og resultatmål Hvad vil vi nå? Proces-mål Hvordan vil vi nå resultat-målene? Strategiske mål Virksomheds- mål Kunde- Samfundsrelaterede mål Processen Medarbejdertilfredshed Intern servicekvalitet Produktivitet Ansattes dygtighed og vilje til fortsat udvikling Loyalitet Produktkvalitet Servicekvalitet Levering til tiden Miljøhensyn Brug af ressourcer Sociale støttesystemer Resultatet Det økonomiske driftsresultat Økonomiske nøgletal Markedsandel Markedsværdi-vækst Kundetilfredshed Kundeloyalitet Etisk regnskab Miljøregnskab Holistiske resultatopgørelser
4.3 Business Excellence Hvad kendetegner succesrige virksomheder? Der skal opnås fremragende forretningsresul-tater indenfor Medarbejdertilfredshed Kundetilfredshed Samfundseffekt Sammenhængen mellem Indsats og Resultater Helhedsforståelse mod Business Excellence Litteratur: Peters & Watermann: In search of Excelence, Watermann: Fornyelsens element og Rosabeth Moss Kanter: The Change Masters
4.3 Business Excellence model Processer Medarbejder-tilfredshed Kunde-tilfredshed Samfunds-effekt Indsats Resultater Lederskab Personale- ledelse Politik og strategi Ressourcer Forretnings-resultater
4.4 Balanced Scorecard Objectives Measures Targets Initiatives Økonomiske og finansielle resultater Kunderelationer / -loyalitet Interne nøglekompetencer Kompetence og udviklingsevne
Finansielle fokusområder Indtjeningens udvikling og fordeling på produkter og segmenter Omkostningsstyring / produktivitetsforbedring Kapacitetsudnyttelse / investeringsstrategi
Kundefokusområder Markedsandel / kundeandel Genkøbstilbøjelighed Akkvisition (tiltrækning af nye kunder) Ambassadøreffekt Kundetilfredshed Kundelønsomhed
Procesfokusområder Gennemløbstid Ressourceforbrug Kvalitet (fx defektrater, spildprocent m.v.) Tilpasnings-/omstillingshastighed
Fokusområder inden for kompetence og udviklingsevne Medarbejderloyalitet Medarbejdertilfredshed Medarbejderproduktivitet (fx indtjening pr. medarbejder) Organisationsklimaet (innovationsevne, ledelseskvalitet, holdninger / værdier mv)
Formål med Balanced Scorecard Etablering af fremadrettet sammenhængende system bestående af: Mål Aktiviteter Opfølgning Finansielle og nonfinansielle Early warning system
4.6 Benchmarking Best in Class Best practices Baserer sig på Sammenligning med andre virksomheder Processer Kvantitative data / Ydelsesforløb Bidrag til at opnå konkurrencemæssige fordele Ser virksomheden udefra og indefter
4.7 Værdikæden En virksomheds konkurrencedygtighed skabes ved et mix af mange forskellige aktiviteter - design, produktion, marketing, levering og support af produkter og serviceydelser. Dette er grundlaget for Porters kendte opstilling af og arbejde med en værdikæde. Den består af værdiaktiviteter og "margin" som er forskellen mellem den totale værdi og omkostningerne ved at fremstille og gennemføre aktiviteterne. Værdikæden betragtes som en velegnet systematisk måde til at behandle hver enkelt hovedaktivitet i lys af konkurrencen og placeringen i værdisystemet (the value system) - jf. nedenfor.