Download præsentationen
1
Grundlæggende regnskabsforståelse
Brian Nielsen Grundlæggende regnskabsforståelse Økonomistyring og budgettering Erhvervsøkonomi 2006/07
2
Virksomheden Kilde: Jens Ocksen Jensen: Økonomistyring og budgettering
Systime Academic, side 12
3
Hvad vil virksomheden?
4
Hvis mål?
5
Koalitionsmodellen
6
Hvad er økonomistyring?
Kilde: Jens Ocksen Jensen: Økonomistyring og budgettering, Systime Academic, side 21
7
Den rationelle beslutningsproces
Modellen har generel gyldighed, men det er væsentligt at huske iterativiteten (flere gennemløb med tilbagekobling) Kilde: Jens Ocksen Jensen: Økonomistyring og budgettering Systime Academic, side 22
8
Målsætningsproblemet
Kilde: Jens Ocksen Jensen: Økonomistyring og budgettering, Systime Academic, side 24
9
Handlingsprogrammet Kilde: Jens Ocksen Jensen:
Økonomistyring og budgettering, Systime Academic, side 28
10
SWOT I Kilde: Jens Ocksen Jensen: Økonomistyring og budgettering,
Systime Academic, side 28
11
Hvorfor udgangspunkt?
12
SWOT-analyse II
13
Porters 5 forces M.Porter’s 5 forces – branchestrukturmodel (Kilde: M. Porter, Competitive Advantage, p. 5)
14
Hvad skal vi så styre? Kilde: Jens Ocksen Jensen:
Økonomistyring og budgettering, Systime Academic, side 30
15
Taktisk styring 0-1 år
16
Centrale styringsopgaver
Kilde: Jens Ocksen Jensen: Økonomistyring og budgettering, Systime Academic, side 33
17
Hvorfor planlægge – det holder jo ikke alligevel??????
Hvorfor budget? Hvorfor arbejdsinstrukser? Hvorfor ISO9000?
18
Blandt andet fordi? Inddragelse af specialister Tid til refleksion
Ensartet kvalitet kræver ensartet behandling???? Hurtig ekspedition af daglige opgaver
19
Operative handlinger Kilde: Jens Ocksen Jensen:
Økonomistyring og budgettering, Systime Academic, side 34
20
Hvordan gik det? Kilde: Jens Ocksen Jensen:
Økonomistyring og budgettering, Systime Academic, side 36
21
Hvem kan lære af det? Kilde: Jens Ocksen Jensen:
Økonomistyring og budgettering, Systime Academic, side 38
22
Hvad kan vi lære af det? Kilde: Jens Ocksen Jensen:
Økonomistyring og budgettering, Systime Academic, side 39
23
Balanced Scorecard Objectives Measures Targets Initiatives
Økonomiske og finansielle resultater Kunderelationer / -loyalitet Interne nøglekompetencer Kompetence og udviklingsevne Kilde: Jens Ocksen Jensen: Økonomistyring og budgettering, Systime Academic, side 46
24
Finansielle fokusområder
Indtjeningens udvikling og fordeling på produkter og segmenter Omkostningsstyring / produktivitetsforbedring Kapacitetsudnyttelse / investeringsstrategi
25
Kundefokusområder Markedsandel / kundeandel Genkøbstilbøjelighed
Akkvisition (tiltrækning af nye kunder) Ambassadøreffekt Kundetilfredshed Kundelønsomhed
26
Procesfokusområder Gennemløbstid Ressourceforbrug
Kvalitet (fx defektrater, spildprocent m.v.)
27
Fokusområder inden for kompetence og udviklingsevne
Medarbejderloyalitet Medarbejdertilfredshed Medarbejderproduktivitet (fx indtjening pr. medarbejder) Organisationsklimaet (innovationsevne, ledelseskvalitet, holdninger / værdier mv)
28
Formål med Balanced Scorecard
Etablering af fremadrettet sammenhængende system bestående af: Mål Aktiviteter Opfølgning Finansielle og nonfinansielle Early warning system
29
Betingelser for BSC Virksomheden er en selvstændig forretningsenhed – har en selvstændig vision og strategi Virksomheden har egne kunder Virksomheden kan selvstændigt kontrollere nøgleprocesser Virksomheden har egne medarbejdere Virksomheden kan selvstændigt fastlægge personalepolitik, belønningssystemer, uddannelses- / udviklingsaktiviteter mv
30
Økonomistruktur Kilde: Jens Ocksen Jensen:
Økonomistyring og budgettering, Systime Academic, side 52
31
Controllerens organisation
Kilde: Jens Ocksen Jensen: Økonomistyring og budgettering, Systime Academic, side 40
32
Omsætning ~ Omkostninger
33
Budgetter
34
Likviditetsbudet - beholdning
35
Likviditetsbudget - eksempel
36
Omsætning ~ Omkostninger
37
Budgetter
38
Likviditetsbudet - beholdning
39
Likviditetsbudget - eksempel
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.