Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ledelse af forandringer i praksis Peter Engberg Jensen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ledelse af forandringer i praksis Peter Engberg Jensen."— Præsentationens transcript:

1 Ledelse af forandringer i praksis Peter Engberg Jensen

2 Ledelse af forandringer i praksis DISPOSITION 1.ERFARINGER FRA LEDELSEN AF NYKREDIT 2.ER DER LIGHEDER TIL DEN OFFENTLIGE SEKTOR 3.I GIVET FALD HVORDAN PETER ENGBERG JENSEN2

3 Ledelse af forandringer i praksis PETER ENGBERG JENSEN3

4 Ledelse af forandringer i praksis Vi oplevede et ”pres” udefra … Hidtil havde vi synes, at Nykredit som låneleverandør var en selvfølgelighed PETER ENGBERG JENSEN4

5 Ledelse af forandringer i praksis PETER ENGBERG JENSEN5 Kilde AE rådet

6 Ledelse af forandringer i praksis Nykredit set fra min stol Strategi Mål økonomi kunder processer medarbejdere LedelsesværdierKerneværdier Personalepolitiske holdninger Idé- grundlag Makrofaktorer Samfund og lovgrundlag Konkurrencen 6 PETER ENGBERG JENSEN

7 Ledelse af forandringer i praksis Nykredits DNA Nykredits formål er at drive finansiel virksomhed til gavn for kunderne Nykredit er foreningsejet og kundestyret. Vi er skabt af kunderne, og vi er til for kunderne. Sådan har det været i mere end 150 år Nykredits ejere kræver således ikke kortsigtede gevinster, men langsigtede kunderelationer og afkast – vi kalder det ”finansiel bæredygtighed” 7PETER ENGBERG JENSEN

8 Ledelse af forandringer i praksis PETER ENGBERG JENSEN8

9 Ledelse af forandringer i praksis Idegrundlag - eksistensberettigelse Som retningsgiver for de strategiske beslutninger – Bank – Udland – forretningsområder Som syretest for de enkelte beslutninger – To lags belåning – Kapital polstring – Prisforhøjelser PETER ENGBERG JENSEN9

10 Ledelse af forandringer i praksis Hvad blev opgaven 1.Effektiv drift er ikke en strategi – det er en forudsætning 2.Tage udgangspunkt i det uafvendelige - den almindelige trend 3.At udtrykke det, som alt starter med: idegrundlag – eksistensberettigelsen 4.Derved gøre sig fortjent til sine kunder 5.Forsøge at tilpasse sig til og ændre vilkårene på markedspladsen PETER ENGBERG JENSEN10

11 Ledelse af forandringer i praksis DISPOSITION 1.ERFARINGER FRA LEDELSEN AF NYKREDIT 2.ER DER LIGHEDER TIL DEN OFFENTLIGE SEKTOR 3.I GIVET FALD HVORDAN KAN DE BRUGES PETER ENGBERG JENSEN11

12 Ledelse af forandringer i praksis PETER ENGBERG JENSEN12 Kommune ?

13 Ledelse af forandringer i praksis KAN DET SAMMENLIGNES VIRKSOMHED KUNDER MARKEDSFØRING RESSOURCER MEDARBEJDERE ORGANISATION PRODUKTION PRODUKTER REGULERING EJERE KOMMUNE ✔ PETER ENGBERG JENSEN13 DET ER BARE MEGET SVÆRERE LEDELSEN ER PÅ VALG HVERT 4. ÅR DER ER EEN AKTIONÆR BEGRÆNSEDE FRIHEDSGRADER TIL LEDELSEN ET NET AF INTERNE AFREGNINGSPRISER

14 Ledelse af forandringer i praksis PETER ENGBERG JENSEN14 MARKEDSANDEL LEGITIMITET DIGITALISERING MAKRO VILKÅRENE

15 Ledelse af forandringer i praksis DISPOSITION 1.ERFARINGER FRA LEDELSEN AF NYKREDIT 2.ER DER LIGHEDER TIL DEN OFFENTLIGE SEKTOR 3.I GIVET FALD HVORDAN KAN DE BRUGES PETER ENGBERG JENSEN15

16 Ledelse af forandringer i praksis Hvad er ledelsesopgaven i kommunerne 1.Effektiv drift er ikke en strategi – det er en forudsætning 2.Tage udgangspunkt i det uafvendelige - den almindelige trend PETER ENGBERG JENSEN16

17 Ledelse af forandringer i praksis PETER ENGBERG JENSEN17

18 Ledelse af forandringer i praksis Kan trenden vende? 18PETER ENGBERG JENSEN

19 Ledelse af forandringer i praksis Men tag intet for givet Industrialisering Servicesamfund IT/automatisering NU Digitalisering – har vi set effekterne af den høje båndhastighed? PETER ENGBERG JENSEN19

20 Ledelse af forandringer i praksis Hvad er opgaven i kommunerne 1.Effektiv drift er ikke en strategi – det er en forudsætning 2.Tage udgangspunkt i det uafvendelige - den almindelige trend 3.At udtrykke det, som alt starter med: idegrundlag – eksistensberettigelsen 4.Derved gøre sig fortjent til fremtidens borgere PETER ENGBERG JENSEN20

21 Ledelse af forandringer i praksis Kommunen – set fra din stol Strategi Mål økonomi kunder processer medarbejdere LedelsesværdierKerneværdier Personalepolitiske holdninger Idé- grundlag Makrofaktorer Samfund og lovgrundlag Konkurrencen 21 PETER ENGBERG JENSEN

22 Ledelse af forandringer i praksis Finde sin unikke egenart PETER ENGBERG JENSEN22

23 Ledelse af forandringer i praksis ET EKSEMPEL MISSION – I BALANCE MED OMVERDENEN VISION – Kunne skabe en positiv udvikling og økonomi uanset megatrend STRATEGI – Finde en økonomisk måde at betjene alle borgere- uanset socioøkonomisk gruppe – Opstille målsætninger og vilkår herfor PETER ENGBERG JENSEN23

24 Ledelse af forandringer i praksis Hvad er opgaven i kommunerne 1.Effektiv drift er ikke en strategi – det er en forudsætning 2.Tage udgangspunkt i det uafvendelige - den almindelige trend 3.At udtrykke det, som alt starter med: idegrundlag – eksistensberettigelsen 4.Derved gøre sig fortjent til fremtidens borgere 5.Gør udviklingen til en medspiller (Forsøge at tilpasse sig til og ændre vilkårene på markedspladsen. PETER ENGBERG JENSEN24

25 Ledelse af forandringer i praksis Gør udviklingen til en medspiller og surf på bølgen med flere ældre PETER ENGBERG JENSEN25

26 Ledelse af forandringer i praksis Digitaliseringen øger mulighederne for flere arbejdssteder PETER ENGBERG JENSEN26 Industrialisering Servicesamfund IT/automatisering NU Digitalisering – har vi set effekterne af den høje båndhastighed?

27 Ledelse af forandringer i praksis Hvad er opgaven i kommunerne 1.Effektiv drift er ikke en strategi – det er en forudsætning 2.Tage udgangspunkt i det uafvendelige - den almindelige trend 3.At udtrykke det, som alt starter med: idegrundlag – eksistensberettigelsen 4.Derved gøre sig fortjent til fremtidens borgere 5.Gør udviklingen til en medspiller, neutraliser det uhensigtsmæssige PETER ENGBERG JENSEN27

28 Ledelse af forandringer i praksis Lange liggetider for huse - PETER ENGBERG JENSEN28

29 Ledelse af forandringer i praksis PETER ENGBERG JENSEN29

30 Ledelse af forandringer i praksis Gør udviklingen til en medspiller og neutraliser det uhensigtmæssige Udvikling som medspiller Surfe på bølgen med flere ældre, der bliver relativt rigere Digitaliseringen der øger mulighederne for flere arbejdssteder Neutraliser det uhensigtsmæssige Landliggerskat Udvide flexboliger til udlændinge Kommunalt boligselskab, der udlejer ejerboliger med køberet til tilflyttere med købelyst PETER ENGBERG JENSEN30

31 Ledelse af forandringer i praksis Hvad er opgaven i kommunerne 1.Effektiv drift er ikke en strategi – det er en forudsætning 2.Tage udgangspunkt i det uafvendelige - den almindelige trend 3.At udtrykke det, som alt starter med: idegrundlag – eksistensberettigelsen 4.Derved gøre sig fortjent til fremtidens borgere 5.Gør udviklingen til en medspiller, neutraliser det uhensigtsmæssige og forenkl organisation PETER ENGBERG JENSEN31

32 Ledelse af forandringer i praksis PETER ENGBERG JENSEN32

33 Ledelse af forandringer i praksis Interne afregningspriser styrer i uhyggelig grad udviklingen i en virksomhed PETER ENGBERG JENSEN33 DET ER BARE MEGET SVÆRERE LEDELSEN ER PÅ VALG HVERT 4. ÅR DER ER EEN AKTIONÆR BEGRÆNSEDE FRIHEDSGRADER TIL LEDELSEN ET NET AF INTERNE AFREGNINGSPRISER

34 Ledelse af forandringer i praksis Konklusion Udvikling som medspiller Surfe på bølgen med flere ældre, der bliver relativt rigere Digitaliseringen der øger mulighederne for flere arbejdssteder Neutraliser det uhensigtsmæssige Landliggerskat Udvide flexboliger til udlændinge Kommunalt boligselskab, der udlejer ejerboliger med køberet til tilflyttere med købelyst Enkel organisation og rigtige incitamenter Forenkl organiseringen af og gør kommunikationen forståelig Incitamenterne i udligning/bloktilskud PETER ENGBERG JENSEN34


Download ppt "Ledelse af forandringer i praksis Peter Engberg Jensen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google