Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afLeif Sørensen Redigeret for ca. et år siden
1
Strategisk udvikling af landbrugsbedriften Torben Ulf Larsen
Økonomi og Jura
2
Økonomi og Jura
3
Hvad er strategi? Lang sigt, 3-5 år Helhedsorienteret Omverden
Kvalitativ Hvorfor ? ikke hvordan ? Handlingsplaner Økonomi og Jura
4
Styringsniveauer Strategisk, 3-5 år Lederskab Udvikling Udnytte
eksisterende grundlag Taktisk, 1-2 år Ledelse Løbende produktion Operationelt, under 1 år Økonomi og Jura
5
Økonomi og Jura
6
Strategiprocessen Faser: Vision, mission, hovedmål Analyse (SWOT)
Omverden Mennesker Bedriften Alternativer Beslutningsgrundlag og valg af strategi Indsatsområder, handlingsplaner og opfølgning Økonomi og Jura
7
Mission Forretningsgrundlag Vision Fremtidsbillede Økonomi og Jura
8
Vision AARSTIDERNE genskaber den tætte forbindelse mellem dyrkning af jorden og glæden ved maaltider, fulde af gode raavarer, sundhed, smagsoplevelser og nærvær. ”Du er hvad du spiser” Økonomi og Jura
9
Mere end bare billig! Kunderne er vores gæster og skal behandles derefter Hver dag vil Bilka forbedre kundernes indkøbsoplevelse – og altid til Danmarks laveste priser, det er målet – hver dag! Økonomi og Jura
10
Landmandens vision Et pænt, rationelt og bæredygtigt, selvstændigt landbrug om 5-7 år Større so- og smågriseproduktion, beskæftige medarbejdere, indgå i samarbejde med andre landmænd om markbruget. Tid til familien og interesser uden for bedriften. Økonomi og Jura
11
Politiske forhold EU’s landbrugspolitik National landbrugspolitik
Miljøpolitik Handelspolitik Økonomi og Jura
12
Økonomiske forhold Priser Afsætning Tilskud
International økonomi Priser Afsætning Tilskud National økonomi: Styk- og kapacitetsomkostninger Rente og jordpriser Arbejdsløn Økonomi og Jura
13
Teknologi Tekniske muligheder Forædlingsmæssige muligheder
Større, mere effektive og automatiske maskiner Malkerobot Reduceret jordbehandling IT Gylleseparering Forædlingsmæssige muligheder GMO Økonomi og Jura
14
Andre forhold……. Sporbarhed Naturoplevelser
Flere ansatte på planteavlsbrug – størrelse? Image Økonomi og Jura
15
Virksomhedslederen Grundighed Handlekraft HØJ LAV HØJ Progressiv
(landmand) Konservativ LAV Spiller (Las Vegas) Retræte (landmand) Handlekraft Økonomi og Jura
16
SWOT STÆRKE SIDER (S) SVAGE SIDER (W) MULIGHEDER (O) TRUSLER (T) I N T
Økonomi og Jura
17
SWOT STÆRKE SIDER (S) SVAGE SIDER (W) MULIGHEDER (O) TRUSLER (T)
N T E R STÆRKE SIDER (S) markedskendskab høj effektivitet faglig dygtig driftsleder nyere maskiner SVAGE SIDER (W) dårlig likviditet høj personaleomsætning høje maskinomkostninger E K S T R N MULIGHEDER (O) nye EU-regler ny trend i markedet ny teknologi TRUSLER (T) lav købekraft hos kunderne øget udenlandsk konkurrence miljøkrav Økonomi og Jura
18
SWOT STÆRKE SIDER (S) SVAGE SIDER (W) MULIGHEDER (O) TRUSLER (T)
N T E R STÆRKE SIDER (S) markedskendskab høj effektivitet faglig dygtig driftsleder nyere maskiner SVAGE SIDER (W) dårlig likviditet høj personaleomsætning høje maskinomkostninger E K S T R N MULIGHEDER (O) nye EU-regler ny trend i markedet ny teknologi TRUSLER (T) lav købekraft hos kunderne øget udenlandsk konkurrence miljøkrav Økonomi og Jura
19
SWOT STÆRKE SIDER (S) SVAGE SIDER (W) MULIGHEDER (O) TRUSLER (T)
N T E R STÆRKE SIDER (S) markedskendskab høj effektivitet faglig dygtig driftsleder nyere maskiner SVAGE SIDER (W) dårlig likviditet høj personaleomsætning høje maskinomkostninger E K S T R N MULIGHEDER (O) nye EU-regler ny trend i markedet ny teknologi TRUSLER (T) lav købekraft hos kunderne øget udenlandsk konkurrence miljøkrav Økonomi og Jura
20
SWOT STÆRKE SIDER (S) SVAGE SIDER (W) MULIGHEDER (O) TRUSLER (T)
N T E R STÆRKE SIDER (S) markedskendskab høj effektivitet faglig dygtig driftsleder nyere maskiner SVAGE SIDER (W) dårlig likviditet høj personaleomsætning høje maskinomkostninger E K S T R N MULIGHEDER (O) nye EU-regler ny trend i markedet ny teknologi TRUSLER (T) lav købekraft hos kunderne øget udenlandsk konkurrence miljøkrav Økonomi og Jura
21
Kritisk SWOT Grøn lampe = en intern styrke, som passer med en ekstern mulighed => en mulighed, som skal udnyttes Styrke Svaghed Mulighed Trussel Økonomi og Jura
22
Kritisk SWOT Rød lampe = en intern svaghed kombineret med en ekstern trussel => et akut forandringsbehov, for at kunne imødegå den eksterne trussel Styrke Svaghed Mulighed Trussel Økonomi og Jura
23
Beslutningsgrundlag Vurdering Beskrivelse Forudsætninger Resultater
Opfølgning Økonomi og Jura
24
Strategi Den rigtige strategi er den strategi
der passer bedst til virksomheden og passer til visionen Økonomi og Jura
25
Krav til en god strategi:
Hænger sammen - helhed Gennemførlig Konkurrencefordele Forandringsbehov Konsistens: der må ikke være indbyrdes modsætningsforhold mellem vision, mission, værdigrundlag, målsætninger, mål og strategier Gennemførlig: Strategien skal være gennemførlig og accepteret internt, og den må ikke bygge på et urealistisk forbrug af ressourcer eller stille urealistiske krav til virksomhedens kompetencer Fordele: Strategien skal sikre etablering og udvikling af de konkurrencemæssige fordele Forandringsbehov: Strategien skal sikre at virksomheden har en form, der passer til omgivelserne Økonomi og Jura
26
Handlingsplaner Handlingsplaner er konkrete tiltag og opgaver på operativt niveau. De beskriver, hvem der skal gøre hvad, hvornår. Mål Indsats Hindringer Løsninger Måling Økonomi og Jura
27
Økonomi og Jura
28
Visioner uden handling dagdrømmeri.
Handling uden visioner spild af tid. Visioner og handling fører dig den rigtige vej Økonomi og Jura
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.