Hvordan får vi de sidste med? Professionshøjskolen UCC 7. maj 2010 – Anna Marie Illum.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Set i forældreperspektiv
Advertisements

Samspil på tværs i Silkeborg Oplæg 09. maj 2012 – Thisted UU leder Erik Rohde.
 Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne.
ADHD – en kommunalpolitiske udfordring
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Garantiskolekonference 2013
Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelser og erhvervsliv Velkommen! UU Vestsjælland
Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov STU-Træf 1. december 2009
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Ungdomsskole – mellem reform af folkeskolen, erhvervsuddannelserne og vejledningsindsatsen Storbynetværk den 12. september 2013 Direktør Per B. Christensen,
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Formål at videreudvikle Silkeborg som en attraktiv uddannelsesby med fremtrædende uddannelsesinstitutioner, der sikrer erhvervsliv og offentlige institutioner.
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Opgaven jeg fik stillet
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
10 punkts programmet •Der skal sikres alle børn og unge et alsidigt tilbud om fritidsvirksomhed •Kommunen skal samordne fritidsforanstaltninger, der iværksættes.
Spor for et samlet skolevæsen i Odsherred Kommune Budgetseminar 20. April 2012.
UU-Vestegnen Vognporten Albertslund Tlf
”Vi når målet – men hvordan?”
Senest rettet: UU-Aalborg Unge på Tværs Nøgleord: – Uddannelsesparat – Udskoling – Uddannelsesforberedende indsats – Uddannelsesforberedende valgfag.
De mange muligheders skole Oplæg for skoleledere i Nordjylland 29. sept 2010 Klaus Majgaard.
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Strategier for uddannelsesparathed Dialogmøde for UUO Tirsdag 11. januar Klaus Majgaard.
Kontanthjælpsreformen
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Virksomhedsskolemodellen 29. september 2014 UU Danmark Samarbejde: UU og Jobcentret – Om unge.
”Styrkelse af overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse” Garantiskolen i Silkeborg Scandic den 28. oktober 2013.
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
NETVÆRKSMØDE OM UU, FOLKESKOLE & UNGDOMSUDDANNELSERNE Forventninger, muligheder, udfordringer & handlinger i lyset af folkeskolereform og omlægninger af.
Uddannelsesparathed som målestok for skolens resultater EVA’s repræsentantskab 24. januar Klaus Majgaard.
Uddannelsesparathed og vejen til de 95 pct. UU Københavns Kommune 29. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Regeringens globaliseringsudspil
Ungebasen.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
Reflektioner og erfaringer samt aktuel rapport fra DEA Genemførelse på erhvervsuddannelserne.
Nye mål – Regeringsgrundlag 2005 Danmark skal have en globaliseringsstrategi, der styrker konkurrenceevne og sammenhængskraft: Danmark som førende vidensamfund.
Ungdommens Uddannelsesvejledning Odder & Skanderborg
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Den koordinerede ungeindsats Silkeborg Kommune 21. marts Klaus Majgaard.
UU’s strategiske rolle UU Lederforeningens årsmøde 22. januar Klaus Majgaard.
Lokalsamfundet som læringsmiljø Klog på den fede måde Horsens 24. november 2010 Klaus Majgaard.
Vi slipper ikke nogen! Om at få alle med gennem skolen og ind i ungdomsuddannelserne Task Force, Frederikshavns Kommune 24. januar Klaus Majgaard.
Vejledning på den politiske dagsorden Regeringsgrundlaget ”Nye Mål” Aftalen ”En ny chance til alle” 4 debatoplæg til Globaliseringsrådet Udspillet om ungdomsklassen.
Uddannelse som livschance og som krav Second Chance netværket 1. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
VEJLEDNING TIL FORANDRING D.7. MAJ 2014 WORKSHOP : KONTANTHJÆLPS- REFORMEN I PRAKSIS 1Anne Eghøje Slagelse Jobcenter.
Uddannelsesudfordringer efter globaliseringsrapporten og velfærdsforliget Paneldrøftelse i Danmarks Vejlederforening d. 30. januar 2007 v/ Per B. Christensen,
På vej mod de 95% UURS Kongres 4. maj Klaus Majgaard.
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
Jobcenter Halsnæs Oplæg på workshop på Vejledningstemadag den 29. november 2013.
Grundlaget  Hvad skal der til? Eleven i centrum Vejlederviden og ledelseskompetence Fællesskab, tillid – og pengene gider vi ikke tænke på Samarbejdsaftaler.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Kontanthjælpsreformens betydning -i forhold til arbejdet med de unge Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland Jørgen Dan Pedersen centerleder.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Skole for alle - uddannelse,
UU Danmarks perspektiver på anbefalingerne
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Ungdomsuddannelse til alle v/direktør i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen Kaj Ove Christiansen
Målopfølgning – Børne- og Skoleudvalget
Det kompetente Nordjylland
Mål for ungeindsatsen i Høje-Taastrup Kommune
Præsentationens transcript:

Hvordan får vi de sidste med? Professionshøjskolen UCC 7. maj 2010 – Anna Marie Illum

Kravene til indsatsen sættes af den globale dagsorden 1

Ungdommen som et selvstændigt politik – og indsatsområde En helhedsorienteret ungdomspolitik, hvor målsætningen om de 95% er medtænkt At skabe uddannelsesmuligheder til flere unge fordrer en mangesidet indsats. –omfatter de unges tid i grundskolen, udskoling og overgange, ungdomsuddannelserne og andre (uddannelses) tilbud til unge –Sammenhæng til bolig-, integrations-, social- og sundhedspolitik samt forhold på arbejdsmarkedet Sammenhæng i de offentlige initiativer Handleplaner på baggrund af denne indsigt Erkendelse af, at der er tale om et langt og sejt træk 2

Involvering af alle aktører omkring politikken Kommunalt initiativ Virksomheder Uddannelsesinstitutioner Organisationer Interesseorganisationer Lokale fyrtårne Kommunen som initiativtager, katalysator og ofte partner 3

Horsens Kommunes vision Alle Unge i Gang Inspiration og koordinering af uddannelses-, beskæftigelses- og erhvervspolitiske temaer Horsens som attraktiv ungdomsby Horsens som uddannelsesby - Ungdomsuddannelse - Videreuddannelse - Efteruddannelse Folkeskolen som afsæt for højt Uddannelsesniveau i Horsens Vi har et ambitiøst uddannelsessystem, som motiverer elever og studerende til at realisere deres faglige og sociale potentiale til fulde i et kreativt og innovativt miljø Vi skaber resultater og vores styrke er engagement, ansvarlighed og høj kvalitet Horsens Uddannelsespolitiske Råd

Fælles mål: At sikre job, uddannelse, erhverv og velfærd Integrations- området UU- vejledningen Erhvervs- området Misbrugs- området Kommunen som arbejdsgiver Hjemme- pleje- området Børn og unge Under- visnings- området Handicap- området Beskæf- tigelses- området 4

Vi slipper ikke nogen I kommunerne tager vi ansvaret for de unge hele vejen –Samarbejde på lederniveau –Partnerskabsaftaler om f. eks. fastholdelsespolitik –Koordineret og samordnet indsats Vi gør ikke vores egen organisering til de unges problem –Den meste afgørende enkeltfaktor, at vi løser denne opgave Og vi forventer tilsvarende helhedssyn fra regionen og staten 5

Uddannelsesparathed som kompetenceideal - og målestok for folkeskolens succes Indikatorer – følg progressionen 1.Andel, der faktisk starter på en ungdomsuddannelse 2.Andel, der gennemfører første år 3.Andel årige, som er i gang med eller har fuldført en ungdomsuddannelse Uddannelsesparathed som kompetenceideal: 1.Faglige kompetencer 2.Relationelle og innovative kompetencer 3.Eksistentielle og etiske kompetencer Brug for en ny evalueringsform! 6

Uddannelsesparathed som resultatmål DagtilbudSkoleUngdomsudd. Gennem- førelse Uddannelses- parathed Fritidstilbud Sociale tilbud UU UU har en nøglerolle i at evaluere kvaliteten af skolens ”slutprodukt” (=uddannelsesparathed) 7 Uddannelses- parathed

Ny læringsmiljøer for unge Ungdomsuddannelserne starter i 7. klasse –Revitalisering af motivationen –Udviklingen fra elev til studerende begynder her –Andre strukturer og undervisningsformer Afpasset de forskellige behov men indenfor fællesskabet –Uddannelsesmiljø og netværk for unge – mindre binding til de nære lokalsamfund, større mobilitet –Tættere samarbejde med ungdomsuddannelserne –Sociale støttemuligheder tæt på –UU har en nøglerolle! 8

Dyrk vejledningskunsten Vejledning handler ikke bare om at få den unge ind på den rette hylde. Vejledningen skal også udøve kritik og bidrage til udvikling af uddannelsesmiljøerne. Vejledning kan understøtte dannelse af fællesskaber – som modvægt til individualiseringen 9 Funktionel vejledning Kritisk-frigørende vejledning Eksistentiel vejledning

Dyrk vejledningskunsten Konstruktiv kontakt og dialog med udsatte unge –Unge uden tillid til voksne –Tillidsfulde relationer før vejledning 10 Vejledning Socialpædagogik Fokus At få den unge i uddannelse Indsatsen er handlingsorienteret

Overgangen til ungdomsuddannelsen At sætte ind før uddannelsesstart –Rammer for god studiestart –Faglige, sociale, studieforberende aktiviteter –Ejerskab for uddannelsesvalget Tæt samspil med UU i forhold til –Sikre at de møder op –Kontakt til dem, der ikke gør Sikre fortsat kontakt til netværk –Fyraftensmøder eller lignende Elevaktiverende undervisning –Læringsstile –Digitale muligheder –Læringsstrategier og relationer 11

Genopfind fællesskabet Individualiseringens tabere –Voksende pres på eleven til allerede tidligt at reflektere, sætte mål, evaluere –Uddannelsessystemet er labyrintisk –En del elever bukker under for presset –Er vejledningen med til at understøtte individualiseringen? Nye fællesskaber –Satsning på at udvikle uddannelsesfællesskaber –Gruppeorienterede vejledningsformer 12 Kan du li`at være her?

Udvikling af de tværsektorielle samarbejde Samarbejde og åbenhed mellem involverede hjælpeinstanser En mere koordineret indsats mellem jobcenter og UU Akut psykologberedskab Samspil med dem der allerede har de unges tillid Tæt koordinering mellem vejledning og det sociale arbejde 13

95 procent af en ungdoms- årgang påbegynder en uddannelse 4-5 pct. af en ungdomsårgan g i støttet job eller i job med anden støtte Ny uddannelses- vej Job med uddannelses- perspektiv Mentorstøtte og kontaktpersoner 10 procent af eleverne, som forlader grundskolen vejledes til at følge den nye vej – job med uddannelsesperspektiv – mindske frafald og øge gennemførelsesprocenten i uddannelsesforløbet. 5 pct. 10 pct.85 pct. 5 pct.10 pct. Ny uddannelsesvej 14

Uddannelsesmæssige barrierer Manglende læsefærdigheder Lavere faglig selvtillid Lavere forventning til eget potentiale Ringere faglig selvvurdering Mindre konkurrenceorienterede i skolen Mindre læselyst Familiemæssig baggrund Personlige kompetencer –indadvendte –udadvendte –udviklingshæmmede, alkoholsyndrom, autister m.m. Mangel på basale arbejdslivskvalifikationer såsom udholdenhed og autoritetstro 15

Hvordan får vi de sidste med? De afklarede De usikre De udsatte 16 Baggrund, udvikling, ambitioner, skiftende behov,relationer, marginalisering, at høre til, kompetenceidealer, individ og fællesskab, nye overgange osv., Manger de viden? Mangler de afklaring ?