Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng."— Præsentationens transcript:

1 Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1

2 Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng i indsatsen for unge Tema 2 - Uddannelse og uddannelsesforberedelse Tema 3 - Beskæftigelse og beskæftigelsesforberedelse 1) Hvad er de væsentligste udfordringer? 2) Hvad skal AST kunne tilbyde? 3) Hvad skal der til for, at du har lyst til og mulighed for at bruge et Aktivitets- og Samværstilbud? 2

3 Hvad skal AST tilbyde? Sammenhængende indsats med den enkelte i centrum – særligt i overgangen fra ung til voksen Understøttelse af brugers mulighed for job og uddannelse Tæt samarbejde med virksomheder / understøtte rummeligt arbejdsmarked Understøttelse af livsmestring Personlig rådgivning og støtte Socialt netværk og samvær Tabubryder 3

4 Sammenhængende indsats – særligt i overgangen fra ung til voksen Samarbejde forvaltningerne i mellem Bedre kommunikation på tværs af områder, temadage på tværs af faggrupper, samarbejdsmøder med den unge i fokus Sikre god grundviden hos alle ”hjælperne” Hjælpe med at skabe helhed i den unges liv Mentorer. En AST medarbejder som fast kontaktperson (den unge har ofte mange) Medarbejder følger unge ved forskellige overgange, så system ikke giver slip. En hente- og ledsageordning Faste netværksmøder for samarbejdsparterne 4

5 Understøttelse af brugers mulighed for job og uddannelse Studieforberedende og fastholdende kurser. På AST skal der være mennesker, der har viden om uddannelse/ forskellige faglighed, så de kan hjælpe med forskellige ting. Gøre uddannelsesstederne opmærksomme på at fleksible læringsstile er nødvendige i forhold til målgruppen hos os Små ”studiegrupper” som frivilligt AST tilbud + lektiehjælp At have mulighed for at beholde samme kontaktperson, når jeg begynder på uddannelsesforløb Mere ensartethed på tværs af centrene: gerne en beskæftigelses- ansvarlig på alle centre, så samarbejdet bliver lettere En person med ansvar for at støtte og motivere ved jobstart – en håndholdt indsats 5

6 Tæt samarbejde med virksomheder / understøtte rummeligt arbejdsmarked Mentorordning/støtte i job/prøvejob/prøvedage/prøvetimer i virksomheder inklusiv støtte fra AST Have en mentor på selve arbejdspladsen (ikke fra kommunen) Både store og små arbejdspladser Flex-kursus i ”jobstart” (hvad er at starte i et job, hvad forventes af en mv.) Vikarmuligheder (snusepraktik) i virksomheder, test og træning af at være på arbejde, coaching. Samarbejde med virksomheder, så virksomhederne har en større for(forståelse)(evt. gennem ViVil) Beskyttet beskæftigelse som vej til at komme ud i ordinær beskæftigelse. 6

7 Understøttelse af livsmestring Spis elefanten i små bidder – støt op om de små skridt Lav en helhedsundervisning (fællesskabet, spillerregler, at være anderledes) Fokuser på kompetencer og færdigheder. Ikke kun se lidelsens udtryk. At blive set over tid, som den man er, med ressourcer og skiftende dagsform psykisk og med hensyn til livsmestring Tilknytte misbrugskonsulent + misbrugsbehandler på tilbuddene. Hente og følge unge til relevante arrangementer + behandlingstilbud Fælles videns- og rådgivningsenhed for uge i KBH (én indgang). Råd vejledning og sparring. Undervisning i sundhed og livskvalitet. 7

8 Personlig rådgivning og støtte AST som oversætter fra system til den unge Individuelle forløb og kendskab til den enkelte Kurser/mentor omkring praktiske ting: søvn, kost mv. Støttekontaktpersoner skal være til stede i AST. Skal hjælpe de unge ind og hjælpe videre Håndholdte indsatser og støtte /at blive mødt, der hvor man er Viden hos personalet om behandling Samme kontaktperson, der støtter individuel struktur og følger borgeren At jeg bliver savnet. Der er nogen, der ringer, hvis jeg ikke møder op. AST som telefonisk hotline med rådgivning/kriser 8

9 Socialt netværk og samvær Socialt bagtæppe 24-07 Socialt samvær i form af uforpligtende aktiviteter AST som tilbyder af netværk/grupper. Hjælper med at skabe relationer Kontinuitet, så man kan danne netværk med brugere Sociale tilbud, kagebagning, filmaften (mad og gratistilbud som gulerod) Netværk af tidligere og nuværende studerende som kan støtte hinanden i nærområdet Socialt samvær og netværkskendskab ”No brain” aktiviteter, der ikke er intellektualiserende 9

10 Tabubryder Bryd tabu AST skal bidrage til at udvikle kendskab til psykisk lidelse gennem åbne arrangementer i lokalsamfundet (+brugere, medarbejdere) Tilbyde oplæg og uddannelse. Undervise på folkeskoler Invitere til åben dialog med netværk og institutioner Psykoeduktation Medarbejdere kommer ud på skoler og uddannelsessteder Åbne døre til omverdenen 10

11 Trygge og tilgængelige tilbud i kk Imødekommenhed - Lokaler, personale og brugere Tilgængelighed - Afstand og åbningstider Viden om tilbud, f.eks. på hjemmeside Relevante aktiviteter, valgfrihed og personalekompetencer 11


Download ppt "Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google