Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10."— Præsentationens transcript:

1 Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10. maj 2017

2 Store reformer med konsekvenser for vejledningsopgaven
Det betyder at: Det er endnu vigtigere at se vejledningsopgaven bredt Flere parter og fagligheder spiller en rolle i vejledningsopgaven – det kræver koordinering og samarbejde UVM og Det Nationale Dialogforum for Uddannelses- og Erhvervsvejledning så et behov for et eftersyn af vejledningsbekendtgørelsen Hav evt. fokus på hvad der er vigtige og meningsfulde supplementer til det data som i allerede har mere eller mindre automatisk. Vær opmærksomme på bekymringer ift brug af data og brug dem til at finde ud af hvad der er vigtigt at fokusere på Spild af tid at indsamle en masse data, som ikke bliver brugt fremadrettet. Og det bidrager til at lærere og pædagoger ser det som ekstra-arbejde som kan undværes – varme/kolde hænder….. Fokus på progression og absolutte resultater kan noget forskelligt – og begge dele er vigtigt Fx kombination af observation af eleverne og deres skriftlige produkter Eller observation af elevernes og interview med dem Eksemplet med årshjul viser tydeligt at man kan lave forhastede konklusioner – og det har ret alvorlige konsekvenser for særligt nogle elever. Langt de fleste elever vil virkelig gerne ramme inden for skiven – er den tydelig for dem? Og rimelig og relevant for alle elever? Eksemplet med iagttagelse af to elevers opgaveløsning og den direkte konklsion ift deres læring – og de perspektiver de efterfølgende interview og et kig på opgaveløsningen gav…….

3 Baggrund for nedsættelse af Ekspertgruppen om bedre veje til ungdomsuddannelse
Hovedudfordringer: For mange unge der ikke gennemfører en ungdomsuddannelse – 1 ud af 5 unge har ikke opnået studie- eller erhvervskompetence 7 år efter grundskolen Ukoordineret vejledning og støtte og delt myndighedsansvar For lidt succes med forberedende tilbud – ikke entydig effekt ift at få unge i gang med ungdomsuddannelse Hav evt. fokus på hvad der er vigtige og meningsfulde supplementer til det data som i allerede har mere eller mindre automatisk. Vær opmærksomme på bekymringer ift brug af data og brug dem til at finde ud af hvad der er vigtigt at fokusere på Spild af tid at indsamle en masse data, som ikke bliver brugt fremadrettet. Og det bidrager til at lærere og pædagoger ser det som ekstra-arbejde som kan undværes – varme/kolde hænder….. Fokus på progression og absolutte resultater kan noget forskelligt – og begge dele er vigtigt Fx kombination af observation af eleverne og deres skriftlige produkter Eller observation af elevernes og interview med dem Eksemplet med årshjul viser tydeligt at man kan lave forhastede konklusioner – og det har ret alvorlige konsekvenser for særligt nogle elever. Langt de fleste elever vil virkelig gerne ramme inden for skiven – er den tydelig for dem? Og rimelig og relevant for alle elever? Eksemplet med iagttagelse af to elevers opgaveløsning og den direkte konklsion ift deres læring – og de perspektiver de efterfølgende interview og et kig på opgaveløsningen gav…….

4 Udspil fra Ekspertgruppen om bedre veje til ungdomsuddannelse
Udspil indeholder: Ny målsætning Sammenhængende kommunal ungeindsats Ny forberedende uddannelse Har store konsekvenser for: Vejledningsopgaven Organisering af vejledningen Hav evt. fokus på hvad der er vigtige og meningsfulde supplementer til det data som i allerede har mere eller mindre automatisk. Vær opmærksomme på bekymringer ift brug af data og brug dem til at finde ud af hvad der er vigtigt at fokusere på Spild af tid at indsamle en masse data, som ikke bliver brugt fremadrettet. Og det bidrager til at lærere og pædagoger ser det som ekstra-arbejde som kan undværes – varme/kolde hænder….. Fokus på progression og absolutte resultater kan noget forskelligt – og begge dele er vigtigt Fx kombination af observation af eleverne og deres skriftlige produkter Eller observation af elevernes og interview med dem Eksemplet med årshjul viser tydeligt at man kan lave forhastede konklusioner – og det har ret alvorlige konsekvenser for særligt nogle elever. Langt de fleste elever vil virkelig gerne ramme inden for skiven – er den tydelig for dem? Og rimelig og relevant for alle elever? Eksemplet med iagttagelse af to elevers opgaveløsning og den direkte konklsion ift deres læring – og de perspektiver de efterfølgende interview og et kig på opgaveløsningen gav…….

5 Forslag fra formandskabet til dialogforums bemærkninger
Drøftet på møde i Det Nationale Dialogforum for Uddannelses- og Erhvervsvejledning 30. marts På baggrund af drøftelsen er der send brev fra formandsskabet til Undervisningsministeren 19. april

6 Kritisk masse/for små enheder
Risiko for at en reform vil kunne accelerere problemet med for små vejledningsenheder i små kommuner, hvilket svækker vejledningsfagligheden. Udfordringen er der allerede i dag, men den risikerer at blive større. Der kan anbefales tværkommunale løsninger i sådanne områder

7 Samarbejde med jobcentre
Sikre og udbygge samarbejde med jobcentrene, så der reelt bliver tale om ungeenheder, der arbejder på tværs af de nuværende skel. Hvis det alene er op til kommunerne at definere samarbejdet, er der en risiko for at der vil være meget store forskelle i kvalitet af vejledningsydelsen

8 Den tidlige indsats Vigtigt med samarbejde i og omkring udskolingen - i skole- og vejledningsindsatsen, og at nuværende lovgivning tænkes ind i den kommunale ungeindsats Vigtigt at samarbejdet mellem skole og vejledning fastholdes og styrkes Vejledningen skal bygge på den karrierelæring, som bl.a. finder sted i uddannelse og job Vejledningen skal sikres institutionsuafhængighed, hvilket er en udfordring i relation til de kommunale tilbud

9 Udfordre alle elever Vejledning i forhold til alle elever i udskolingen skal sikres, og vejledningen skal stadig have som fokus at udfordre alle elever i deres valg af ungdomsuddannelse, for herigennem at få flere til at se muligheder i erhvervsuddannelserne Det kan anbefales at styrke indsatsen for at udfordre alle elever

10 Vejledningsfagligheden
Vigtigt at understøtte eksistens af et fagligt forum, der fastholder et vejledningsfagligt fokus. Med forventet nedlæggelse af UU og integration af vejledning i den kommunale indsats, er der ikke mere denne nationale enhed.

11 Den ”hårde” og den ”bløde” vej
Vigtigt at signalere, at de unge skal mødes af en vejledningsfaglig tilgang med fokus på ressourcer og motivation og ikke med fokus på pligt og mangler. Hvis flest mulig skal lykkes med at påbegynde og gennemføre en uddannelse /komme i beskæftigelse er en sådan tilgang afgørende

12 Vejlederkompetencer Vigtigt at sikre høj vejledningsfaglighed, og ikke give køb på kvaliteten i vejledningen Fortsat uddannelseskrav til vejledere - det må ikke være op til kommuner at definere, hvilke kvalifikationskrav, der skal være til stede. Nationale standarder afgørende for en vejledning af høj kvalitet. Fx er der ikke krav om vejlederuddannelse i jobcentre, hvilket er tilfældet i UU – dette skal fastholdes og gælde alle vejledere i ungeenheden


Download ppt "Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google