Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Uddannelsesparathed som målestok for skolens resultater EVA’s repræsentantskab 24. januar 2011 - Klaus Majgaard.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Uddannelsesparathed som målestok for skolens resultater EVA’s repræsentantskab 24. januar 2011 - Klaus Majgaard."— Præsentationens transcript:

1 Uddannelsesparathed som målestok for skolens resultater EVA’s repræsentantskab 24. januar 2011 - Klaus Majgaard

2 Uddannelsesparathed – mellem seggregering og inklusion Seggregeringens sprog Fokus på kompetencer som egenskaber ved det enkelte barn -det enkelte barn Abstrakt/akontekstuel Uddannelsesparathed som et niveau Inklusionens sprog Fokus på kompetence som deltagelsesmuligheder -relationen mellem barnet og den sociale kontekst Konkret/kontekstuel Uddannelsesparathed som adgang til konkrete uddannelsesfællesskaber

3 Etiske & eksistentielle Uddannelsesparathed som kompetenceideal Deltagelsesorienteret ideal: Sigtet er strategisk udvikling af læringsmiljøer, der giver alle deltagelsesmuligheder Faglige Relationelle & innovative Kompetencer

4 Resultatindikatorer Indikatorer – følg progressionen 1.Andel, der faktisk starter på en ungdomsuddannelse 2.Andel, der gennemfører første år 3.Andel 15-25 årige, som er i gang med eller har fuldført en ungdomuddannelse Uddannelsesparathed som kompetenceideal: 1.Faglige kompetencer 2.Relationelle og innovative kompetencer 3.Eksistentielle og etiske kompetencer 1

5 Resultatindikatorer DagtilbudSkoleUngdomsudd. Gennem- førelse Udd. parathed Udd. parathed Fritidstilbud Sociale tilbud UU UU har en nøglerolle i at evaluere kvaliteten af skolens ”slutprodukt” (=uddannelsesparathed)

6 Kobling mellem resultatmål og strategier for udvikling af læringsmiljøer Ny overbygning i folkeskolen med integration til ungdomsuddannelserne Uddannelsesparathed som rød tråd i uddannelsesplan og evalueringer Uddannelsesparathed som rettesnor for differentierede læringsfællesskaber Uddannelsesparathed som tema for en ny og mere brugbar afgangsprøve

7 Uddannelsesparathed i en vejledningssammenhæng Den funktionelle vejledning, hvor der er fokus på den unges uddannelsesmål og kompetencer Den kritisk-frigørende vejledning, hvor der stilles spørgsmål til rammebetingelser og praksisformer Den eksistentielle vejledning, som stiller sig åben og lyttende i forhold til tilværelsen som et rum af fortolkningsmuligheder


Download ppt "Uddannelsesparathed som målestok for skolens resultater EVA’s repræsentantskab 24. januar 2011 - Klaus Majgaard."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google