Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Mål for ungeindsatsen i Høje-Taastrup Kommune

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Mål for ungeindsatsen i Høje-Taastrup Kommune"— Præsentationens transcript:

1 Mål for ungeindsatsen i Høje-Taastrup Kommune
Inklusiv nationale mål Maj 2019

2 Mål for den kommunale ungeindsats i Høje-Taastrup Kommune
3 nationale mål I 2030 skal mindst 90 pct. af de 25-årige have gennemført en ungdomsuddannelse (2018:62 %) I 2030 skal andelen af unge op til 25 år, som ikke har tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarkedet være halveret fra 9 % til 4,5 % Flere vælger en erhvervsuddannelse Nationalt mål: 25 % i 2020 og 30 % i 2025 (HTK-mål:35 %) 3 lokale delmål for uddannelse Andel 24-årige med afsluttet ungdomsuddannelse i 2021 skal være 79 % Andel årige med mindst en ungdomsuddannelse i 2021 skal være 40 % Andel årige, der er i gang med eller har afsluttet en ungdomsuddannelse i 2021, skal være 85 % 4 investeringsmål for ungeindsatsen Styrket fokus på gennemførsel af ungdomsuddannelse 1. Flere uddannelsesparate elever i grundskolen 2. Reducere frafald på ungdomsuddannelser 3. Reducere varighed for overgang fra uddannelseshjælp til uddannelse 4. Reduktion af tilbagefald for uddannelsesparate, der påbegynder uddannelse Kvalitative mål De unge i Høje-Taastrup Kommune oplever én indgang, sammenhæng og koordination i ungeindsatsen samt ejerskab, motivation og progression i deres forløb

3 Tre nationale mål Mål (nationale mål) Baseline HTK Hvornår følges op?
1. I 2030 skal mindst 90 pct. af de 25-årige have gennemført en ungdomsuddannelse. 2018: 62 % Årlig opfølgning i april 2. I 2030 skal andelen af unge op til 25 år, som ikke har tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarkedet (min. 18 t./uge), være halveret. (Opfølgning på årige?) 2016: 9 % Mål 2030: 4,5 % 3. Flere vælger en erhvervsuddannelse Nationalt mål: 25 % i 2020 og 30 % i 2025. HTK mål: 35 %. Flere elever vælger en erhvervsuddannelse (EUD), så der fra optagelsesåret 2017/2018 ses en stigning på 10 procent pr. år indtil 35 % af eleverne fra Høje-Taastrup Kommune i 9. og 10. klasse vælger EUD. EUD 2019: 19,7 % GYM. 2019: 74,6 % Årligt i marts

4 Mål i Høje-Taastrup Kommune
Tre lokale delmål Mål i Høje-Taastrup Kommune Baseline HTK Hvornår følges op? Andel 24-årige, med afsluttet ungdomsuddannelse i 2021, skal være 79 %  2018: 62 %  Årligt Andel årige, med mindst en afsluttet ungdomsuddannelse i 2021, skal være 40 % 2018: 31 % Årligt Andel årige, der er i gang med eller har afsluttet en ungdomsuddannelse i 2021, skal være 85 %   2018: 71 %

5 Fire investeringsmål for at sikre, at de unge gennemfører en ungdomsuddannelse
Indikatorer (kvantitative) Baseline HTK Hvornår følges op? 1. Flere uddannelsesparate elever i grundskolen - styrke de unges valgmuligheder Mål sættes med udgangspunkt i følgende skabelon: 8. kl.: max. xx % ikke-uddannelsesparate fra august 2018 (mål fra kvalitetsrapport) 9. kl.: xx % i juni 2021 – elever fra folkeskoler i HTK 10. kl.: xx % ved endelig UPV i juni fra 2020 Reduktion i ikke-uddannelsesparate elever fra januar til juni 8. kl.: jan. 2019: 39 % IUP (alle skoletyper) 9. kl.: jan. 2019: 26 % 10. kl.: jan. 2019: 43 % Årligt i januar og juni 2. Reducere frafald Monitoreres løbende – mål sættes i 2020 Overgang til ungdomsuddannelse 15 mdr. efter afslutning af 9. og 10. kl. 2016: 88 % Data tilgængelig ca. oktober. Årlig opfølgning i januar. 3. Reducere varighed for overgang fra uddannelseshjælp til uddannelse for unge under 25 år jf. beskæftigelsesplanen Mål sættes i 2020 4. Reduktion af tilbagefald for uddannelsesparate, der påbegynder uddannelse Gns. varighed af kontaktforløb for uddannelsesparate Tilbagefaldsprocent efter 3 og 6 mdr. for uddannelsesparate, der påbegynder uddannelse Uddannelsesparate: 110 dage Aktivitetsparate: 588 dage 27-30 % v. 3 og 6 mdr. Årligt

6 Kvalitative mål – ungebrugerundersøgelser
Indikatorer Baseline HTK Hvornår følges op? De unge i Høje-Taastrup Kommune oplever én indgang, sammenhæng og koordination i ungeindsatsen samt ejerskab, motivation og progression i deres forløb De unge oplever progression i deres KUI-forløb De unge oplever ejerskab, motivation og handlekompetence i deres KUI-forløb Ingen decideret baseline/dog brugerrejser Årlig evaluering/ brugerundersøgelse Løbende progressionsmålinger Ungeindsatsen vil løbende følge op på fravær i grundskolen mhp. tildeling af ungeguide, varighed af FGU-forløb mhp. økonomistyring og ikke at forlænge overgangen til ordinær uddannelse samt monitorere omfanget af virksomhedsrettede tilbud til de unge. Disse informationer vil blive brugt internt i ungeindsatsen til løbende opfølgning på drift og udvikling af indsatser. I efteråret præsenteres endeligt målhierarki og opfølgningskadence.


Download ppt "Mål for ungeindsatsen i Høje-Taastrup Kommune"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google