1. I NTEGRATIONSPLANS MØDE 2 B RANCHEPAKKEFORLØB Fokus på arbejdsmarkedet Hvor mange ledige jobs har vi Borgerne klar til den virkelige verden Alle kan.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Advertisements

Mariagerfjord Kommunes indsats på beskæftigelsesområdet
Workshop 5.
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Iværksætter-rådgivning for nydanskere Nyvirk Iværksættercenter, Århus
Perspektiv på den faglige indsats blandt borgere med Diabetes Type 2 - et bidrag til udvikling af kronikerprogram for diabetes.
New Insight - Noter til præsentation
Finanskrise og beskæftigelse Professor Bent Greve 12. Maj 2009.
ProNet Konference – Korsør 29. november 2011 Udfordringer set fra et dansk Jobcenter 2011 Anette Steffensen Arbejdsmarkedsområdets Tværfaglig unge- og.
Roskilde Produktionsskole
Job & Uddannelse i Øresundsregionen
Praktisk vej til uddannelse. Udfordringer • 95 % målsætningen er ambitiøs • Alt kan ikke lige fikses • Mange veje til målet • Øget fokus på praktisk vej.
Modul 5 Videndeling, visitering og virksomheder. Kvalificeringsforløbets opbygning Modul 1.Udfordringen og kendskab til hinanden Modul 2.Praktisk viden.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
”Åbent praktikcenter i et virksomhedslignende miljø med fokus på samarbejde med lokale virksomheder og Social Enterprise” Ansøger Aarhus Tech Center for.
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
JOBSØGNING (SMV) Hvorfor er SMV så interessante? % af alle job bliver annonceret % af alle job bliver besat via netværk og uopfordrede ansøgninger.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
11. december 2014 Workshop D Motivation og barrierer for virksomhedernes brug af VEU - bidrag til analysegrundlaget for Trepartsudvalgets arbejde udarbejdet.
Rektor Claus Jensen, Faaborg Gymnasium.  Alle skr. fag arbejder efter en gennemtænkt progression (fra det enkle til det komplicerede)  Delelementer.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Udskrivningsmentor Hvad siger lovgivningen?
VIP2 5. november 2008 Historie om perlen. ”Pludselig var jeg meget dygtig” Målet med dagen – at I selv laver et KompetenceKort, dialog om muligheder for.
Meritvejen til faglært status Betingelser Meritvejen er for voksne - alder mindst 25 år Der kræves mindst 4 års relevant erhvervserfaring inden for transport.
EUD-konference Fra tømrer til bygningskonstruktør-studerende.
Uddannelse for udviklingshæmmede
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
Beskæftigelse og integration 21. marts Beskæftigelsesråd এ LandsBeskæftigelsesRådet এ Rådgiver ministeren om beskæftigelsesindsatsen i DK এ Regionalt.
Modtagelse og fastholdelse af udenlandsk arbejdskraft 31. marts 2011.
Arbejdsmarked og boligsociale løsninger Niels Hilker, Jobcenter Slagelse.
Målgrupper og indsatsområder 3 Målgrupper Jobklare ledige med mere end 12 måneders ledighed Indsatsklare kontanthjælpsmodtagere Modtagere af ledighedsydelse.
Samarbejde om Udlandsophold. Internationalisering Hvorfor samarbejde – Kan man mere sammen end alene ? – Fordele for eleverne ? Hvordan samarbejde – Organisatorisk.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til SCKK til temamøde om ”Kortere uddannede og kompetencestrategier.
Uddannelsesudfordringer efter globaliseringsrapporten og velfærdsforliget Paneldrøftelse i Danmarks Vejlederforening d. 30. januar 2007 v/ Per B. Christensen,
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Er vi enige om, hvordan ser en KUU-elev ud?
Arbejdsmarkedschef Michael Petterson Vejle Kommune Flygtninge i arbejde.
Undervisning af flygtninge i danskuddannelserne 19 – 20 april 2016 Munkebjerg Kvalitetskrav til den beskæftigelsesrettede danskundervisning på sprogcenter.
Erfaringer om, hvad der virker i indsatsen mod langtidsledighed Jobcenter Roskilde, Anne Haarløv, April 2013.
Jobenheden V. Zina Zvizdic. Jobenheden  Fremskudt beskæftigelses indsats i udsatte boligområder  Borgeren udvælges opgangsvis  Arbejder.
FORSTÆRKET INDSATS FOR UDFALDSTRUEDE I AC OG FTF A- KASSERNE Politik og Praktik - om beskæftigelsesindsatsen i Midtjylland 10. februar 2012 Jobcenterchef.
MENTOR Sagsbehandler UU-vejleder Studievejleder Kontaktlærer Psykiatrien Rusmiddelcentret Prak. læge Prak. psykolog Ydelseskontoret Familieafd. Visitation.
Organisering og samarbejde i Job- og Aktivhuset omkring den virksomhedsvendte indsats Virksomhedscenter Generation 2 Organisering Samarbejde på tværs Motivation.
Job og virksomhed Arbejdsmarkedsudvalget Mandag d. 1. februar
Nytteaktivering i Kolding Kolding Kommune Politisk ønske om at iværksætte nytteaktivering igennem flere år, men mødt med skepsis fra fagbevægelsen. Koldings.
Integrationsarbejdet i praksis samarbejdet mellem virksomhed og jobcenter Jan Højbjerg Holm butikschef Føtex Kalundborg Qerim Selmani Leder Jobcenter Kalundborg.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Serviceudbud 2009 Kontakt- og aktiveringsforløb for alle arbejdsmarkedsparate ledige.
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
Mangel og paradoksproblemer RBR´s Beskæftigelseskonference, april Kontorchef Maria Nørby, Arbejdsmarkedsstyrelsen.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Fokus i beskæftigelsespolitikken  Aktivlinie (særlig i krise tid)  Indsats og rettidighed  Målretning  HIG  Aktivering på virksomheder  Udfordringer.
Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark Temamøde 9. december 2011 Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark.
Hvad kan Jobcenter Thisted gøre for virksomhederne?
Konventum Helsingør den 4. – 6. april 2017
Sundhedshjælperuddannelse med RKV.
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Praktik kombineret med ordinære timer
Erfaringer med virksomhedssamarbejdet omkring målgruppen for JobFirst?
– de studerendes læring sat i centrum
Fælles faglige Begreber - samarbejdet med it-leverandørerne
Centrenes opgaver og ansvar ift. de unges uddannelsesparathed
Præsentation af UUL analyse
– hvordan får vi de ansatte med?
Fælles faglige Begreber - samarbejdet med it-leverandørerne
Præsentationens transcript:

1

I NTEGRATIONSPLANS MØDE 2

B RANCHEPAKKEFORLØB Fokus på arbejdsmarkedet Hvor mange ledige jobs har vi Borgerne klar til den virkelige verden Alle kan se resultater Jobfokus Synlig resultater Simpel metode 3

4 EN GOD OPLEVELSE - SET FRA ET BORGERPERSPEKTIV… Valg af Branche Èt synligt mål Integrations planen Dansk uddannelse Optræning i Virksomheds praktikker

* S E MIG SOM DEN JEG ER * V IS MIG HVOR JOBBENE ER * V IS MIG VEJEN TIL JOBBET * U DFORDR MIG UDEN AT KNÆKKE MIG 5 B ORGEREN I CENTRUM

B RANCHEPAKKEFORLØB Branchepakkerne består af sammenhængende forløb, der gennem f.eks. sprogundervisning, virksomhedsforløb og praktiske kurser opkvalificerer den ledige med klart sigte mod en specifik (del)- branche med relevans for målgruppen Branchepakkerne har den fordel, at alle involverede ved, hvad der skal ske, hvornår og hvorfor. Samtidig giver pakken den ledige et målrettet, forudsigeligt forløb mod beskæftigelse Forløbet har et klart mål og borgerens progression måles og synlig- gøres under hele forløbet – hvilke krav stilles? Hvilke forudsætninger mangler borgeren? 6

B RANCHEPAKKERNES STRUKTUR Introduktionsforløb – fælles 8 ugers introduktionskursus Et ’”snuse”-virksomhedsforløb, der består af korterevarende praktikophold på virksomheder, hvor borgerens valg af branche ”virkelighedstestet”. Første virksomhedsforløb – I første forløb trænes og grundlægges nogle almene basiskompetencer inden for brancheområdet. Det omfatter både faglige kompetencer, sproglige og personlige kompetencer Andet virksomhedsforløb – I andet virksomhedsforløb trænes og grundlægges tekniske kvalifikationer inden for branchen, herunder gennem deltagelse i arbejdsmarkedsfaglige uddannelser Tredje virksomhedsforløb – I tredje virksomhedsforløb vedligeholdes kompetencer og borgeren placeres strategisk (geografisk og i delbrancher), hvor der er mange jobåbninger. 7

8

F ORELØBIGE RESULTATER AF B RANCHEPAKKEFORLØB Hurtigere i virksomhedsnære tilbud og job Tydelige mål for borgeren Øget motivation Stabilt fremmøde Øget opmærksomhed på kvalifikationer Synlig progression Kontanthjælpsforløb kortes 9