Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Konventum Helsingør den 4. – 6. april 2017

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Konventum Helsingør den 4. – 6. april 2017"— Præsentationens transcript:

1 Konventum Helsingør den 4. – 6. april 2017
Nordisk lærerkonference om undervisning i den grundlæggende litteracitet i samspil med arbejdspraktik og job God praksis i den beskæftigelsesrettede sprogundervisning Peter Villads Vedel, Dansk og Beskæftigelse, SIRI

2 Kompetencebeskrivelse

3 Nordisk konference om undervisning i den grundlæggende litteracitet i samspil med arbejdspraktik og job Konventum Helsingør den 4. – 6. april 2017 Velkomst ved Kontorchef Nanna Rytter Larsen, Dansk og Beskæftigelse, SIRI

4

5 Forudsætninger og principper for en effektiv sprogundervisning/Principer för effektiv språkundervisning: Udlændinge i praktik og jobtræning skal møde dansktalende kolleger og skal have mulighed for træne det danske sprog/ Man måste möte och använda språket på jobbet - Sprogpolitik på arbejdspladsen - Gælder også DU1

6 Principper for en effektiv sprogundervisning
2. Udlændinge skal påtage sig et medansvar for at lære dansk/ man måste ta ansvar för att delta i lektioner For at få en effektiv sprogindlæring er det vigtigt, at kursisterne er aktive i undervisningen og aktivt anvender det danske sprog både i og udenfor undervisningen. I sprogundervisningen skal det gøres tydeligt, at det forventes, at kursisterne arbejder med dansk sprog ved siden af undervisningen, det vil sige, at de laver hjemmearbejde, at de træner sproget, fx ved at læse dansk, se dansksprogede tv-programmer, finde information på danske hjemmesider og anvende forskellige sprogapps. Gælder også DU1!

7 Principper Målet om job og beskæftigelse skal gøres tydeligt for kursisten/  Målsättningen om ett jobb måste vara tydlig Der skal løbende være fokus på, hvorfor det er vigtigt at lære dansk, herunder hvilke jobmuligheder, der kan opnås gennem styrkede kompetencer i dansk og gennem praktik og jobtræning. Den løbende forventningsafstemning med kursisten om formål og nytte af dansk­undervisning og praktik skal inddrages i forbindelse med kursisternes beskæftigelsesmål. Gælder også DU1

8 Principper 4. Danskundervisning skal spille sammen med praktik og jobtræning / Utbildning måste spela tillsammans med praktik och arbetsträning - språkutveckling kommer inte av sig själv Udlændinges sprogindlæring styrkes gennem brugen af sproget og gennem det her-og nu-behov for at bruge sproget, som opstår i praktik og jobtræning. Men det er også en vigtig erfaring, at den ønskede sprogudvikling ikke kommer af sig selv. Langt de fleste voksne udlændinge har behov for at følge en struktureret danskundervisning for at få en effektiv sprogindlæring. Gælder også DU1!

9 Principper 5. Den beskæftigelsesrettede sprogundervisning skal både fokusere på almene sproglige kom­p­e­tencer og den enkelte kursists særlige sproglige behov på arbejds­ pladsen/  Undervisningen måste fokusera på både allmänna språkkunskaper och specifikt på språk som behövs på jobbet Det er centralt, at undervisningen både tager højde for den enkelte kursists sproglige behov på arbejdspladsen og tager højde for kursistens individuelle progression i forhold til danskuddannelsernes øvrige mål og indhold. For at sikre dette er det vigtigt, at underviserne har kompetencer i at planlægge og gennemføre beskæftigelsesrettet danskundervisning, herunder i at systematisere den enkelte kursists læring og progression i dansk som andetsprog i samspillet mellem arbejdsrum og undervisning og er i stand til at omsætte kursistens og virksomhedens mål til undervisningsmål.

10 Principper 6. Danskundervisningen skal have tydelige sproglige læringsmål og anvende effektive undervis­nings­­­metoder/ Tydliga mål och effektiva inlärningsmetoder Det er vigtigt, at underviserne løbende i undervisningen tydeliggør de overordnede mål, delmål og daglige mål for undervisningen, og at underviserne anvender professionelle læringsmetoder, som får kursisterne til at deltage aktivt i undervisningen. Gælder også DU1!

11 Principper 7. Holdstørrelse og -homogenitet har betydning for effektiviteten/  Klasstorlek och homogenitet är viktig för effektiviteten Af hensyn til undervisningens effektivitet og kursisternes motivation er det vigtigt, at kursisterne undervises på sproghold, hvor der ikke er for stor spredning i kursisternes uddannelsesmæssige forudsætninger og dansksproglige niveau. Gælder også DU1 !

12 Principper 8. De fysiske rammer og læringsmiljøet skal understøtte en effektiv danskundervisning/Den fysiska miljön och inlärningsmiljö - på språkskola och företaget Sprogundervisningen skal sikres lokaler og rammer af en kvalitet, der gør det muligt for underviserne at skabe et voksenpædagogisk læringsmiljø uanset om undervisningen foregår på en virksomhed eller på et sprogcenter. Gælder også DU1!

13 Principper 9. Alle aktører skal arbejde sammen for at sikre kvaliteten af danskundervisningen Kommuner/jobcentre og sprogcentre skal sammen sikre, at danskundervisningen følger lovens kvalitetskrav . Gælder også DU1

14 1. Model: Danskundervisning på sprogcentrene 2
1. Model: Danskundervisning på sprogcentrene 2. Model: Danskundervisning på virksomhederne 3. Model: Kombination af dansk på sprogcentrene og praktik på virksomhederne. 2-3 dages danskundervisning og 2-3 dages praktik (2-3 modellen) 4. Model: Daglig praktik og danskundervisning fx 50 pct. – 50 pct. 5. Model: Danskundervisning uden for arbejdstiden. Hvad er erfaringerne for DU1-kursisterne?

15 Nordisk konference om undervisning i den grundlæggende litteracitet i samspil med arbejdspraktik og job Konventum Helsingør den 4. – 6. april 2017 Velkomst ved Kontorchef Nanna Rytter Larsen, Dansk og Beskæftigelse, SIRI

16 2. Model: Danskundervisning på virksomhederne

17

18

19

20

21


Download ppt "Konventum Helsingør den 4. – 6. april 2017"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google