Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

– de studerendes læring sat i centrum

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "– de studerendes læring sat i centrum"— Præsentationens transcript:

1 – de studerendes læring sat i centrum
20. oktober 2015 FTF – REGIONALT UDDANNELSESMØDE KVALITET PÅ KEA – de studerendes læring sat i centrum HR og Kvalitetschef Miriam Skjalm Lissner

2 Studie-start Uddan-nelse Under-visning Praktik I job
20. oktober 2015 KVALITET PÅ KEA 2 Kvalitet defineres som det arbejde, vi bevidst gør for at udvikle og sikre undervisningen og uddannelserne. Grundstammen til viden er fem faste evalueringer – baseret på de studerendes studieliv Studie-start Uddan-nelse Under-visning Praktik I job Ennova

3 20. oktober 2015 KVALITET PÅ KEA
3

4 KEAs 10 kvalitetsstandarder – hvornår skal vi reagere?!
20. oktober 2015 KVALITET PÅ KEA 4 KEAs 10 kvalitetsstandarder – hvornår skal vi reagere?! Videngrundlag Alle uddannelser Antal undervisere inddraget i forskning- og udviklingsprojekter [minimum 20 %] Fuldtid Andel af afsluttende eksamensprojekt, der udarbejdes i samarbejde med erhvervslivet [minimum 70 %] Indhold og niveau Vurdering af undervisningen [minimum 60] Vurdering af organisering af den enkelte uddannelse [minimum 55] Fastholdelse [minimum 66 %] Gennemførelsestid [Normeret tid + 3 mdr.] Grad af internationalisering på uddannelserne [minimum 15 %] Relevans Aftagers tilfredshed med praktikanter [minimum 75 %] Deltid Kobling mellem undervisning og job [minimum 70] Beskæftigelsesgrad [ledighedsgrad skal ligge på niveau eller under landsgennemsnit]

5 ENNOVA-evalueringens fokusområder Studieglæde // Udbytte // Loyalitet
20. oktober 2015 KVALITET PÅ KEA 5 ENNOVA-evalueringens fokusområder Studieglæde // Udbytte // Loyalitet Ledelse og organisering – de studerende mangler struktur, sammenhæng og gennemsigtighed Undervisning – generelt engagerede undervisere Fysisk miljø – skaber støj, når det ikke dur Studiemiljø – fastholdelse og differentiering Uddannelse og job – ikke klart billede af fremtids- muligheder Rådgive om udviklingen af nye og eksisterende uddannelsernes indhold, niveau, profil, udvikling af nye undervisnings- og prøveformer, kvalitet, relevans samt om den regionale uddannelsesdækning

6 20. oktober 2015 KVALITET PÅ KEA
6 BENCHMARK Rådgive om udviklingen af nye og eksisterende uddannelsernes indhold, niveau, profil, udvikling af nye undervisnings- og prøveformer, kvalitet, relevans samt om den regionale uddannelsesdækning

7 UDDANNELSESUDVALGENES ROLLE
20. oktober 2015 KVALITET PÅ KEA 7 UDDANNELSESUDVALGENES ROLLE Systematisk inddragelse af det aftagende arbejdsmarked og KEAs dimittender for at skabe praksisnærhed og sikre kvalitet i uddannelserne – en uddannelsesnær rådgivning i modsætning til bestyrelsens strategiske og økonomiske sigte. ”Uddannelsesudvalget skal behandle kvalitetsrapporten for programområdet, årlige beskæftigelsestal og dimittendundersøgelse, rekrutteringsgrundlag, studentertrivselsundersøgelse eller brugertilfredshedsundersøgelse, praktikevalueringer og ændringer af studieordninger.” (KEAs koncept for uddannelsesudvalg) Rådgive om udviklingen af nye og eksisterende uddannelsernes indhold, niveau, profil, udvikling af nye undervisnings- og prøveformer, kvalitet, relevans samt om den regionale uddannelsesdækning

8 Den årlige kvalitetsdrøftelse
20. oktober 2015 KVALITET PÅ KEA 8 Den årlige kvalitetsdrøftelse Selvevaluering: Dimit-tend Praktik Uddan-nelse Rådgive om udviklingen af nye og eksisterende uddannelsernes indhold, niveau, profil, udvikling af nye undervisnings- og prøveformer, kvalitet, relevans samt om den regionale uddannelsesdækning Hvilken ny viden har de eksterne interessenter bidraget med, og hvordan er den nye viden anvendt. Er der kommet væsentlige input, som har givet anledning til ændringer i uddannelsen og/eller i undervisningen?

9 KONKRETE DRØFTELSER i KEAS UDDANNELSESUDVALG I 2015
20. oktober 2015 KVALITET PÅ KEA 9 KONKRETE DRØFTELSER i KEAS UDDANNELSESUDVALG I 2015 Forslag til nye akademiuddannelser inden for byggeområdet – er det den rette profil vi har tegnet? Kompetencebehov i branchen i forhold til efter- og videreuddannelse – med afsmittende virkning også på fuldtidsuddannelser Optagsgrundlag og fastholdelsesstrategier – for at sikre at de rette kompetencer kommer ud på arbejdsmarkedet Resultater fra Ennova-undersøgelsen og opfølgning herpå – hvordan sætter vi reelt de studerende i centrum i denne proces?

10 20. oktober 2015 KVALITET PÅ KEA
10 TAK FOR ORDET!

11 9000 studerende på fuldtid og deltid
20. oktober 2015 KVALITET PÅ KEA 11 KEAs BAGGRUND KEA etableret i 2009 Markant vækst i ansøgninger, uddannelser og optag siden KEAs etablering KEA i 2015 9000 studerende på fuldtid og deltid 600 medarbejdere 32 fuldtids- og 18 deltidsuddannelser

12 STUDENTERSAMMENSÆTNING
20. oktober 2015 KVALITET PÅ KEA 12 STUDENTERSAMMENSÆTNING Stud. på int. udd. Stud. på DK udd. 45 % er år, 29% år 46 % / 54 % 69 % af KEAs studerende overvejer at starte egen virksomhed Differentieret uddannelsesbaggrund: STX EUD HHX HF HTX Andet 35% % % % % % (STU 2014) 20% 80%

13 PRAKTIK OG BESKÆFTIGELSE
20. oktober 2015 KVALITET PÅ KEA 13 PRAKTIK OG BESKÆFTIGELSE


Download ppt "– de studerendes læring sat i centrum"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google