Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Centrenes opgaver og ansvar ift. de unges uddannelsesparathed

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Centrenes opgaver og ansvar ift. de unges uddannelsesparathed"— Præsentationens transcript:

1 Centrenes opgaver og ansvar ift. de unges uddannelsesparathed
Departement for Erhverv, Arbejdsmarked og Handel, 28. april 2016

2 Inatsisartutlov nr. 28 af 9. december 2015 om job, vejlednings- og opkvalificeringscentre
Centrenes opgaver ift. unges uddannelsesparathed §2 stk. 4, 5, 7: 4) Varetage vejledning og administration af ansøgere til uddannelsesområdet. 5) Samarbejde med folkeskolen om vejledning af folkeskolens ældste klassetrin. 7) Formidle faglige kurser til opkvalificering af arbejdssøgende. Job-, vejlednings- og opkvalificeringscentrene kan afvikle opkvalificerende forløb til uddannelses- eller arbejdsparathed. Samarbejdsorgan Én overordnet handlingsplan pr. borger (IT reg) For at sikre, at borgerne gennemgår den bedst mulige sagsbehandling i kommunerne, er det afgørende at job-, vejlednings-, og opkvalificeringscentrene har kendskab til alle relevante oplysninger om borgeres hidtidige tilknytning til arbejdsmarkedet, herunder oplysninger om årsager til fravær fra arbejdsmarkedet, samt alle uddannelses- og opkvalificeringsmæssige kvalifikationer og kompetencer. Der bør således kun etableres én handleplan pr. borger. Det anbefales, at handleplanen udarbejdes i IT-REG. Det fordrer et tæt og nødvendigt samarbejde med de social- og uddannelsesrettede instanser i kommunen, herunder socialkontorer og fol-keskoler. Sisamanngorneq 28. april 2016

3 Opkvalificeringsforløb på JVO-Centre
Uddannelsesparathed AEU – to landsdækkende prøver FA – tilbydes i 8 byer, føres til folkeskolens afgangsprøve Ikke-boglige forløb (kommunale) som værksteder, jobtræning, kortere forløb Højskoleophold i Danmark Vejledning: folkeskolen, borgere på opkvalificeringsforløb, opsøgende vejledning af ungemålgruppen, vejledning i bygder Sisamanngorneq 28. april 2016

4 Ekstraordinær indsats for 15-18-årige – ungemålgruppen 2013-2016
I samarbejde med Departement for Uddannelse, Kultur, Kirke og Forskning, administrerer Departement for Erhverv, Arbejdsmarked og Handel 4 initiativer for at mindske ungemålgruppen: Vejledning i bygder Midler til hver kommune om et ikke-bogligt forløb Pulje til projekter 50 yderligere elevkvoter Sisamanngorneq 28. april 2016

5 Naalakkersuisut Beskæftigelsesstrategi
Initiativ nr. 4: Ungdomsarbejdsløsheden skal reduceres markant Den ekstraordinære ledighedsindsats sluttede med udgangen af Imidlertid ønsker departementet at støtte kommunerne i at videreføre kommunens aktiviteter med ekstra tilbud til unge. Selvstyret vil således fortsætte med at bevilge de beløb til elevkvoter, der er behov for den øgede ungeindsats. Initiativet er beskrevet i Naalakkersuisuts Beskæftigelsesstrategi 2015 med titlen: ”Ungdomsarbejdsløsheden skal reduceres markant”, hvor formålet er at få flere unge ind på opkvalificeringstilbud gennem Piareersarfiit. Der er afsat kr til initiativet. Yderligere 250 elevkvoter blev fordelt til kommunerne, dvs. der i alt er 915 elevkvoter Sisamanngorneq 28. april 2016

6 Opkvalificerende forløb på JVO-centrene
Per 1. marts 2016 er der knap 900 unge mennesker i gang med et opkvalificerende forløb arrangeret af Piareersarfiit/JVO-centrene Det er først og fremmest de boglige opkvalificeringsforløb AEU og FA med knapt 600 elever på disse forløb Omkring 100 unge mennesker er i gang med et jobtræningsforløb Omkring 110 unger er i gang med et værkstedlignende forløb. Eks. Piorsaavik, ”Sapinngilanga Pisinnaavunga” og ”Pilersitsivik Asimi” 80 er i gang med NUIKI o.l. Sisamanngorneq 28. april 2016

7 Opkvalificerende forløb på JVO-centrene
I dag er gennemsnitsalderen for en borger på et AEU opkvalificeringsforløb ca. 23 år. Og med ca. 900 forløb i gang lige nu, så løber JVO-centrene, meget stærkt og vil også skulle gøre det i de kommende år. Centrenes indsats koncentrerer sig, som det kan ses af nedenstående, på de unge, der er fyldt 18 år. Maj 2013 Maj 2014 Maj 2015 Over 25 år 31,7 % 33,8 % 36,7 % 18-25 år 60,6 % 59,6 % 58,5 % Under 18 år 7,8 % 6,7 % 4,8 % Mænd 41,6 % 39,8 % 37,5 % Kvinder 58,4 % 60,2 % 62,5 %

8 Resultater AEU undervisning
FA og AEU undervisningen foregår sideløbende med vejledning af de unge mennesker og altid som led i en handlingsplan med et uddannelses eller arbejde som mål og i samarbejde med kommunens andre forvaltninger. Resultaterne igennem tiden med AEU viser, en beståelsesprocent for AEU forløb igennem årene har ligget stabilt på ca. 85 %. Beståelsesprocent : Maj 2013 Maj 2014 Maj 2015 Antal tilmeldte AEU-elever 464 480 357 Antal aflagte AEU-prøver i alt 3246 2730 2542 Beståelsesprocent på AEU 84,1 86,2 84,5

9 Resultater FA undervisning
De elever som gennemfører FA forløbet på JVO-centrene, formår at forbedre FA karakterer i forhold til karakterne fra folkeskolen. Karakterne nedenfor er omregnet fra GSS skalaen til 7 trins skalaen. Sammenligning af eleverne karakterer fra folkeskolens afgangseksamen og FA, 2012/ /15. Grønlandsk Dansk Matematik Engelsk Folkeskole 5,2 3,4 3,0 1,8 Piareersarfiit FA 7,1 6,3 5,6 5,5 Udvikling 1,9 2,9 2,7 3,7

10 Sammisat-app Undervisningsredskab Sammisat som app til ipads til AEU og FA ”Sammisat” er en idé, der er opstået i Piareersarfik Nuuk. Der er opsamlet en del erfaringer med udvikling af undervisningsmaterialer på opkvalificeringsforløbene AEU og FA. De fleste lærere i Piareersarfiit laver selv meget af deres undervisningsmateriale for at gøre det interessant for målgruppen, der går på opkvalificeringsholdene i den boglige retning, og fordi de mangler relevante materialer. På sigt vil undervisningsmaterialerne blive samlet i et sted i Sammisat. Styrkelse af undervisning, vidensdeling, deling af materialer – der vil kunne løfte undervisningen på AEU og FA Sisamanngorneq 28. april 2016


Download ppt "Centrenes opgaver og ansvar ift. de unges uddannelsesparathed"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google