Dansk på andre måder - hvordan integreres it funktionelt i danskundervisningen?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Progression i de større skriftlige opgaver:
Advertisements

Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus
Struktur: ”Quiz og byt”
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Fra formel til funktionel undervisning
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
Nye kommunikationsformer forandrer de unges forståelse af sproget – mundtligt og skriftligt Chat og sms.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Introduktion til Sprogpakken
Lærerprofessionen.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Ekstra Bladet Redaktionen - Et PracSIP
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Den internationale dimension i folkeskolen
Undervisning, læring og it i videregående uddannelse
Læsebånd i skolereformens læringssyn
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Hvordan kan it støtte læringen og styrke fastholdelsen? It- og læringskonference Mads Bo-Kristensen Vejle Kommune
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
Elevaktiverende undervisning
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)
Inspiration til reformarbejdet
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Forskningsperspektiver på læremidler
Læremiddelkultur I Folkeskolen
IT – som en integreret del af danskfaget Workshop på FKF-dagen /01/14Anna-Marie Hansen1.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Undervisningsforløb i 8. klasse.
+Læringsteori + Lovgivning + Samfund Klare rammer
- hvordan integreres it funktionelt i danskundervisningen?
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Årsplan – en kort en lang
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
- Understøtter den øvrige undervisning.
AKT på Dybbøl Skolen.
Produktion af musikvideoer 8. årgang, dansk, CA, AD, KU, KK Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Uffe Sørensen – Projektleder – LærIT.dk. Hvorfor alt det besvær med mobiltelefoner? Skolen skal afspejle den virkelighed, som eleverne deltager i. Vi.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Digital Didaktisk Design
Sprogbaseret læring i naturfag
FILUR Nyt materiale til børnehavebørn med udgangspunkt i dialogisk læsning.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
FILUR Nyt materiale til børnehavebørn med udgangspunkt i dialogisk læsning.
Nabosprogsundervisning samt Lyrik og billeder Oplæg til: lørdag den 14. april uge (individuelle overvejelser vedr. nabosprogsundervisning)
Bachelorprojektvejledning?
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
- Kom tættere på dit barns skolegang
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Mellemværender Litteratur for børn og unge midt i en medietid ved Ayoe Quist Henkel Lektor ved læreruddannelsen i Silkeborg, VIA UC og ph.d. fra Center.
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Præsentationens transcript:

Dansk på andre måder - hvordan integreres it funktionelt i danskundervisningen?

Hvordan lærer børn? Det spæde barn – sanseindtryk – (inter)aktivitet – indre repræsentation - Piaget Hjælp fra voksen eller dygtigere kammerat – zonen for nærmeste udvikling – Vygotsky Scaffolding (stilladsering) – understøtte elevens læring – Wood, Bruner & Cole; Engeström (in Bundsgaard 2005)

Samarbejde og samtale Tre former for samtale –Disputerende: hver holder på sit –Akkumulerende: parterne bekræfter hinanden –Eksplorativ: parterne udfordrer synspunkter og udforsker nye muligheder

Regler for samarbejde 1.Alle relevante oplysninger deles 2.Alle forsøger at blive enige 3.Alle tager ansvar for fælles beslutninger 4.Alle argumenterer for deres synspunkter 5.Synspunkter og argumenter udfordres 6.Alternativer diskuteres før man træffer en beslutning 7.Alle medlemmer af gruppen opfordres til at tale af de andre (Dawes, Mercer, Wegerif)

Lærerens rolle Traditionel undervisning: I: (lærerens) Initiativ R: (elevens) Respons F: (lærerens) Feedback – follow up

IRF undervisning kendetegnes ved Læreren er i centrum Læreren er i besiddelse af (al) viden Eleven tilegner sig lærerens viden

Og er velegnet, hvis mængden af viden er overskuelig der er entydige svar på alt tilværelsen er forudsigelig elevernes og samfundets fremtid bygger på reproduktion af det eksisterende Som fx i landbrugskulturen før den industrielle revolution

Tendenser i samtiden Hastig udvikling indenfor: –Viden Mængde Foranderlighed Tilgængelighed –Teknologi –Kommunikation

Hvilket medvirker til: Uoverskuelighed, uforudsigelighed, flertydighed Læreren har ikke monopol på viden Eleverne er vidende, men deres viden er ofte fragmenteret, detaljeret og teoretisk

Fra undervisning til læring Eleven i centrum Elevens aktive tilegnelse Udgangspunkt i det eleven kan og ved Læreren motiverer, tydeliggør mål og skaber rammer og stilladser for elevens læring

Opsamling Aktiv elev i centrum for egen læring Zonen for nærmeste udvikling Stilladsering Udviklende samtale – samarbejde

Krav til undervisningen Eleven skal være aktiv Hun/han skal udfordres i zonen for nærmeste udvikling Der skal ydes støtte i processen Fælles mål Evaluering X 24 elever!

It – lærerens assistent CSCL – computer supported collaborative learning – fx udviklende samtale ved computeren Interaktiv assistent – gruppe-/projektarbejde med kurser efter behov Funktionel – formelt princip – træningsprogrammer på nye måder Hjemmesiden som den røde tråd i kommunikation, progression og evaluering Tilrettelæggelse af stilladserende forløb

Konkrete ideer og forslag kl. Indkulturering Legeskrivning og illustration af egne tekster It indgår i rollelege Kommunikation med forældre og andre Webkamera - mundtlig fortælling, andre udtryksformer, oplæg til respons, refleksion Hjemmesider – præsentation, kommunikation, portefølje, (læse-) log, individuelle og gruppeopgaver Læsning i funktionel sammenhæng

Ideer, forløb og materialer til kl. Egen hjemmeside udvikles – menustruktur – kategorisering Præsentation af egne og fælles produkter, kommunikation og dokumentation Klassens avis – respons på tekster, sprog- og grammatikarbejde Barndomserindringer – egne, forældre, bedsteforældre Fælles tekster – genre, sprog, person- og miljøskildring, komposition, illustration m.m. Begyndende brug af internet (Grønlandsemne) HCSøg (hcsoeg.dk) Mikro Værkstedet – elevaftalen Dynamitbogen.dk Mikro Værkstedet - elevaftalen Handicappet – og hva’ så? Byskov og Keinicke, Alinea

Ideer, forløb og materialer til kl. Hjemmeside som led i projektforløb (Hockey) Læs Brudstykker af en Landsbydegns Dagbog (og/eller Nynnes Dagbog). Eleverne vælger hver en person og skriver hans/hendes weblog på hjemmesiden og kommenterer hinandens log undervejs. Læreren samler op på diskussioner m.m. undervejs. Digt, salme, årstidssang eller lignende illustreres vha digitalfotos og billedbehandlingsprogram. Tekst og billeder evt. med underlægningsmusik samles i pptpræsentation Eller digtet sættes i musik/rappes og der laves musikvideo Dynamitbogen.dk Mikro Værkstedet – elevaftale Webparlament.dk Mikro Værkstedet - elevaftale

Henvisninger se også de øvrige klassers hjemmesiderwww.tallerupskolen.dk/

Litteratur – it og læring It og læring: Bundsgaard, Jeppe: Bidrag til danskfagets it-didaktik, Forlaget Ark 2005 Bundsgaard, Jeppe og Kühn, Lisbet: Danskfagets it-didaktik, Gyldendal forthcoming Mathiasen, Helle (red.): It og læringsperspektiver, Alinea 2003 Sørensen, Birgitte Holm (red.): Multimediedidaktik og læring – børn og unges multimedieproduktion, Gads Forlag 2001 Cook, Deirdre og Finlayson, Helen: IKT i klasserommet interaktive barn, kommunikativ læring, Gyldendal Norsk Forlag 2003 Sørensen, Holm Birgitte; Jessen, Carsten og Olesen, Birgitte R. (red.): Børn på nettet. Kommunikation og læring, Gads Forlag 2002 Wegerif, Rupert: Se flere artikler om emnet på

Litteratur - dansk Dansk: Kjertmann, Kjeld: Læsetilegnelse- ikke kun en sag for skolen, Alinea 2002 Trageton, Arne: At skrive sig til læsning, Gyldendal 2004 Sørensen, Birte: Litteratur – forståelse og fortolkning, Alinea 2001 Henningsen, Sven Erik og Sørensen, Birte: Danskfagets didaktik, Dansklærerforeningen (1995) 2004 Henningsen, Sven Erik og Sørensen, Birte (red.): Danskdidaktiske synsvinkler, Dansklærerforeningen 1999

Litteratur - læring Læring: Illeris, Knud: Læring – aktuel læringsteori i spændingsfeltet mellem Piaget, Freud og Marx, Roskilde Universitetsforlag (2001) 2003 Hansen, Jan Tønnes og Nielsen, Klaus (red.): Stilladsering – en pædagogisk metafor, Forlaget Klim 1999 Lave, Jean og Wenger, Etienne: Situeret Læring, Hans Reitzels Forlag (1991) 2003 Kreisler, John: Læring, magt og individualitet – når pædagogik iscenesættes som selvbestemmelse, Gyldendal 2002 Dawes, L., Mercer, N. and Wegerif, R. (2004) 2nd Edition. Thinking Together:A programme of activities for developing thinking skills at KS2. Questions Publishing. 124 pages (A4). ISBN Se også Bruner, Jerome: Mening i handling, (1990) Klim 1999