Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afCecilie Laustsen Redigeret for ca. et år siden
1
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
2
Undervisningens form kan forandres hen imod:
Flere autentiske kommunikationssituationer Et nyt multimodalt tekstbegreb Samt mere: Videndeling mellem elever, studerende og undervisere Portefølje (oversigt over egne produkter og undervisningsforløb) Logbog (refleksioner over egen læring) It-didaktisk design kan facilitere dette
3
Generaliseringer udledt af eksempler på praksis:
Hjemmesider i seminarieundervisningen (den studerendes egen læring) Hjemmesider i folkeskolen, initieret af lærerstuderende (didaktisk refleksion) Eks. på fiktion der udnytter multimodalitet, Sirene (litteraturpædagogik) Interaktive assistenter (didaktisk refleksion) Weblog som redskab til at binde praktik og seminarieundervisning sammen (refleksion og læring) Netundervisning – hvad stiller vi op? (det digitaliserede dialogiske klasserum) Hjemmesiden som ramme om egen organisering og udviklingsarbejde (arbejdsredskabet)
4
Hvad er en multimodal tekst? Definition:
Når fx billeder, ikoner, animationer, film samt layout, links og farver spiller sammen i en tekst, dvs. når teksten udgøres af flere modaliteter Skrift og tale har været de dominerende modaliteter, men nu er der kommer nye til (Kress 2003, Bundsgaard & Kühn 2007)
5
Hjemmesiden i seminarieundervisningen
Fokus på den studerendes egen læring og organisering af produkter Videndeling og arbejde i netværk Ramme om projektarbejde
11
Hjemmesider i 1.b - lærerstuderende i praktik
Fokus på Didaktisk refleksion Kommunikationssituationer Multimodalitet
17
Daddy Do You Love Me? Sirene, en multimodal tekst i litteraturundervisningen
18
Kompetenceudvikling i mødet med Sirene – hvilke kompetencer er oplagte?
Den narrative kompetence Den empatiske kompetence Den etiske kompetence Den æstetiske kompetence Den hermeneutiske kompetence Scenariekompetence
19
Kompetencehjulet
20
Interaktive assistenter Fokus på didaktisk refleksion
Et eksempel på arbejdet med de interaktive assistenter i seminarieundervisningen: Udviklet af 2. årsstuderende (it-læremiddel som mål) Anvendt af 1. årsstuderende (it-læremiddel som middel) To slags læring samt feedback
24
Blogs –praktikkens blyant?
Formål: at forbedre sammenhængen mellem undervisningen og praktikken Bloggen giver mulighed for at Fastholde praksiserfaringer mens man er i praksis Læse og kommentere på andres erfaringer Reflektere over praksis i seminarieundervisningen Fokus på læring via refleksion
26
Netundervisning Hvad stiller vi op?
Mål/vision: Det digitaliserede dialogiske rum Et eksempel: Blicher i cyberspace
28
Hjemmesiden som underviserens arbejdsredskab
Organisering – tekster/undervisning/empiri Refleksion – blog med metodiske overvejelser Videndeling – udviklingsarbejder/projekter
30
Og så fordi det er sjovt!
31
Litteratur og henvisninger
Bundsgaard, Jeppe og Lisbet Kühn: Danskfagets it-didaktik, Gyldendal 2007 Bundsgaard, Jeppe, Eva Terese Christiansen, Sanne Haarder Flament, Thorkild Hanghøj, Rasmus Fink Lorentzen, Karen Monrad, Betina Poulsen og Helle Rørbech (2009): Kompetencer i dansk, København: Gyldendal Bundsgaard, Jeppe (2009): En forandret skole i en forandret verden. In Medier og medieundervisning (2nd ed.). København: Gyldendal. Kress, Günther: Literacy in the New Media Age, 2003 Thorlasius, Lisbet: ”Visuel kommunikation på WWW” i: Digitale verdener - De nye mediers æstetik og design, 2004 (blog m.m.) (interaktive assistenter) (udviklingsarbejde)
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.