Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Advertisements

Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
Kandidaten i klinisk praksis
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
Pia Koustrup, adjunkt. Sygeplejerskeuddannelsen i Århus
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Center for Kliniske Retningslinjer - en ny spiller i sygeplejen
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Center for Kliniske Retningslinjer
Introduktion til Sprogpakken
Introduktion til Sprogpakken
Job & Uddannelse i Øresundsregionen Projektmål: at øge hverdagsintegrationen og mobiliteten over Øresund.
Velkommen til Campus Roskilde
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Klinisk sygeplejespecialist med en ph.d. i bagagen
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Professionsidentitet – og masteruddannelse
Vi kjhh Samspil mellem forskning og praksis? Hvordan? Problematiseren og stillen spørgsmål, hvor ikke jeg har alle svarene! Ved sygeplejeforsker ansat.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Sygeplejerskeuddannelsen
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
Vibeke Lorentzen, Forskningslektor
Susan Munch Simonsen Uddannelsesansvarlig sygeplejerske, MdE
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Pitch af sygeplejerskeuddannelsen af Lykke og Trine
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Hvordan bygge bro mellom klinik og forskningsmiljø?
Undervisning af Sundhedspersonale
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Oplæg modul 13 Evidensbaseret sygepleje – klinisk forskning
En opfølgning Herlev Sygepleje- og Radiografuddannelse 9.Marts 2006
Indvielse af Center for Kliniske Retningslinier
Introduktion til opgaveskrivning
1 Det Videnskabelige Råd ved Center for Kliniske retningslinjer Hvilke problemstillinger arbejdes der med?
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Kompetencehjulet UC Syds IKT kompetence projet For projektbeskrivelsen, se IT- og TelestyrelsenIT- og Telestyrelsen Direkte link til projektbeskrivelsenprojektbeskrivelsen.
Digitale biblioteker og web 2.0
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Nefrologisk efteruddannelse – et regionalt samarbejde Hvordan ser vi et udbytte i.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET Institut for Folkesundhedcand.cur. Afdeling for Sygeplejevidenskab MASTERUDDANNELSEN I KLINISK I SYGEPLEJE VELKOMST TIL.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?

Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Velkommen til valgfaget: ”Kliniske retningslinjer – kvalitetsudvikling herunder implementering, sundhedsinformatik og evidens Udarbejdet af Lea D. Nielsen,
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
sammen om sundhed Sundhedsforum
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Sygeplejersken Vi er modul 5 studerende og går på Via University College i Silkeborg. I vores klasse er vi 40 piger og 2 drenge.
Dansk Sygeplejeselskab – 10 år’s jubilæum 2012 – Dokumentationsrådet fra 2004 – Uddannelsesrådet fra 2007 – Forskningsrådet fra 2008 – Center for kliniske.
Kursus for bedømmere af kliniske retningslinjer
INSTITUTLEDERFORLØB, KICKOFF 27. FEBRUAR 2012 AARHUS UNIVERSITET PROGRAM FOR KICK OFF-MØDE 1 Velkomst v. Lauritz B. Holm-Nielsen Præsentation af forløbet.
Kliniske retningslinjer, patientforløb og daglig klinisk praksis
Nye akkredieringskriterier Input fra EVA i forbindelse med Erhvervskolernes konference sidste i april Kriterierne er endnu ikke godkendte i UVM Eksisterende.
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Udvalg for professionsspor
Tillidsreform SKAL Principper for samarbejdet mellem den danske regering, arbejdsgiverne og de faglige organisationer.
Forskningstræning for HU-læger i Anæstesiologi
Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015
Kliniske retningslinjer støtter arbejdet med kvalitet i det nære, kommunale sundhedsvæsen! Preben Ulrich Pedersen Professor, phd Aalborg Universitet CENTER.
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik

25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark, Esbjerg – Sygeplejerskeuddannelsen, Projektsygeplejerske ved CKR pr. 1/1-2010

Hvorfor inddrage KR i grunduddannelsen Den nye studieordning anno 2008 er bl.a udarbejdet med det formål : at tage højde for udviklingen på det sundhedsfaglige og uddannelsesmæssige område og medtænke fremtidens forventninger og krav til sygeplejerskens kvalifikationer og kompetencer. I BEK står der at grunduddannelsens: professionsbasering sikres ved bl.a. at udviklingen inden for professionen er implementeret i uddannelsens videngrundlag. udviklingsbasering sikres gennem inddragelse af relevante resultater fra national og international forskning, således at uddannelsen til stadighed er funderet i den nyeste viden.

fortsat I BEK står der at fremtidens sygeplejersker skal kunne: udvikle sygepleje, skabe fornyelse og anvende kendt viden i nye sammenhænge samt følge, anvende og deltage i forskningsarbejde inden for sundhedsområdet

Hvordan kan centret understøtte integration af KR i undervisningen Indsatsområder: Netværk Kompetencer Undervisningsmateriale Integration i undervisningen

Netværk Temadag 2/11-2010 - indhold og organisering af det fortsatte samarbejde mellem UC`erne og centret. Intentionen er at oprette et fagligt netværk af kontaktpersoner, som mødes 1-2 gange årligt, hvor vi: Giver faglige oplæg om KR Drøfter behov for faglig støtte Drøfter behov for udvikling af undervisnings- og udviklingsmaterialer etc. Drøfter behov for at udvikle og gennemføre kurser målrettet UC`erne Drøfte muligheder for udvikling af kurser, som kan gennemføres lokalt af UC`erne M.m.

kompetencer Uddannelse af undervisere / kontaktpersoner Forudsætninger for at undervise omkring kliniske retningslinjer

Undervisningsmateriale – hvilket materiale kan udvikles? Materialet kan tænkes som inspiration og/eller til direkte implementering Power Points shows omkring konkrete projekter ( fx processen i udvikling af KR, vurdering af KR implementering af KR) Manualer som indeholder Power Point shows, forslag til litteratur, øvelser, og eksamen CKR`s hjemmeside (undervisningsmateriale, litteratur, links, erfaringsudveksling)

Integration i undervisningen – hvilken undervisning skal til? Integrere undervisning om KR helt fra uddannelsens start Integrere gennem hele uddannelsen Integrere fælles undervisningsmateriale og diverse relevante retningslinjer Oplagte moduler i grunduddannelsen med udgangspunkt i studieplaner ved sygeplejerskeuddannelsen UC Syddanmark Esbjerg…

Grunduddannelsens ”start” (modul 1-8) Læringsfokus: at udvikle akademiske kompetencer som at kunne søge, udvælge, anvende, sammenfatte, formidle og begrunde Indholdsfokus: inddrage godkendte kliniske retningslinjer og introducere til centret, dets database samt opbygningen af KR og KR`s nytteværdi

Fortsat Fx modul 1 Inddrage godkendt KR vedr. hygiejne i undervisning omkring hygiejne i faget sygepleje Introducere til centret i faget sygepleje Fx modul 2 Inddrage godkendt KR vedr. forebyggelse af trykskader i undervisning omkring immobilitet i faget sygepleje

Grunduddannelsens ”midte” (modul 9-12) Læringsfokus: søge, sortere, vurdere, anvende (modul 9-10). Argumentere for vurderinger og interventioner på baggrund af praksis-, udviklings- og forskningsbaseret viden (modul 11). Inddrage kliniske retningslinjer, redegøre for muligheder og barrierer, beherske gældende dokumentationspraksis, deltage i implementering, anvende specialiserede dokumentationsredskaber (modul 12) Indholdsfokus: udvikling, vurdering og implementering af kliniske retningslinjer

fortsat Fx manual for kritisk vurdering af forskningslitteratur integreret i undervisning omkring forskningsmetodologi (modul 9) Fx manual for undervisning i processen for udvikling, vurdering og implementering af KR integreret i undervisningen omkring kvalitetsudvikling (modul 10) Fx manual for kritisk vurdering af KR (modul 10, 11, 12)

Grunduddannelsens ”slutning” (modul 13-14) Læringsfokus: kritisk vurdere, udvælge, beskrive, foretage litteraturundersøgelse,diskutere og reflektere over muligheder og barrierer (modul 13) kritisk undersøge, vurdere og formidle(modul 14) Indholdsfokus: Modul 13 (valgfag) - mulighed for fordybelse i udvikling, vurdering og implementering af kliniske retningslinjer. Modul 14 – mulighed for at udvide sin viden om og færdigheder i anvendelse af kliniske retningslinjer via bachelorprojektet

fortsat Eksempel på modul 13 ” Kliniske retningslinjer – udvikling, vurdering og implementering” Manual for teoretisk eller klinisk valgfag omkring kliniske retningslinjer Modul 14 - Deltage i udvikling af kliniske retningslinjer Deltage i udvikling af fx fortrykte plejeplaner Deltage i og/ eller undersøge effekten af implementering af kliniske retningslinjer (lokalt) Foretage kvalitetsvurdering af eksisterende kliniske retningslinjer fra egen praksis og komme med forslag til forbedringer samt muligheder og barrierer for implementering Manualer for studerendes deltagelse i disse aktiviteter

Eks på valgfag modul 13 Læringsfokus: Kan anvende metode til udvikling af kliniske retningslinjer herunder : - identificere relevant litteratur som grundlag for udarbejdelse af en klinisk retningslinje, - anvende redskaber til at vurdere kvaliteten af videnskabelig litteratur og kliniske retningslinjer samt - har forståelse for hvordan forskningsresultater fortolkes og omsættes til kliniske anbefalinger. Kan desuden reflektere over og forstå muligheder og barrierer i relation til implementering af ny sundhedsfaglig viden i praksis

Eks fortsat De studerende skal ud fra et scenarie uddrage en klinisk relevant problemstilling og herudfra søge, udvælge, læse og vurdere relevant forskningslitteratur for til sidst at uddrage anbefalinger for praksis på baggrund af denne litteratur. De studerende skal med baggrund i kendt praksis reflektere over implementeringsstrategi, samt muligheder og barrierer i relation til implementering af én udvalgt klinisk retningslinje.

Netværk Brobygning mellem skole og klinik Skole – klinik samarbejde omkring udvikling, implementering og anvendelse af kliniske retningslinjer Kontaktpersoner som ressource Studerende som ressource