SKOLERNES IDRÆTSUDVALG

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Grundlæggende IT, niveau G
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Evaluering.
Design – en definition Dyrehaveskolen.
HISTORIE Den mundtlige prøve
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Værktøjskassen Anvendelsesorienteret undervisning
Skolereform august 2014………………
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Eksamen og eksamensbilag :
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Kulturforståelse niveau C
Matematik afgangsprøve 2013
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Tidsplan for eksamen 40s umd
Eksamen.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
Ny Fælles Naturfagsprøve
Mundtlig matematik eksamen
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
ITNET2 Præsentation 22: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum”
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Historie i udskolingen Gyldendal 8. april 2015 FFM – historie – historie.gyldendal.dk v/Jens Aage Poulsen
Den gode historie om åben skole samarbejde.. Kl.Bane 1:Bane 2:Bane 3:Bane 4:Bane 5:
Prøve i idræt - hvordan ??. Hvad går prøven ud på?  Eleverne skal prøves i deres idrætslige kompetencer i en gruppeprøve, som er til udtræk i den naturvidenskabelige.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Skriveperiode (synopsis)
Udkast til justering af KS
Bedømmelse og karakterer
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Teoretisk pædagogikum
Naturfag.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Studieretningsprojektet
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
”Alle til idræt” IBOS konference Middelfart 2018 Tine Teilmann, synskonsulent i Roskilde kommune Tine Soulié, Handicapidrættens Videnscenter.
Faggruppemøde EUC-Lillebælt den 2. februar 2017
Om prøveformen Filosofi C.
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
Alle børn med i idrætsfaget
Præsentationens transcript:

SKOLERNES IDRÆTSUDVALG IDRÆTS EKSAMEN SKOLERNES IDRÆTSUDVALG HERNING KOMMUNE SKOLEÅET 2014 - 2015

BAGGRUND FOR PRØVEN I IDRÆT Med aftaleteksten af 7.juni 2013 blev den afsluttende prøve i idræt en realitet. Der blev efterfølgende nedsat en arbejdsgruppen bestående af praktikere og videns personer, der fik til formål at udforme prøven med udgangspunkt i Fælles Mål og med inspiration fra eksisterende forsøg med prøver i idræt. Høringsrunden på udkastet til prøvebekendtgørelsen blev afsluttet ultimo august 2014

PRØVENS INDHOLD Eleverne skal prøves i deres idrætslige kompetencer i en gruppeprøve, som er til udtræk i den naturvidenskabelige fagpulje. Eleverne skal selv sammensætte et praksisprogram, bestående af idrætslige aktiviteter. Efter fremvisning af programmet er der en kort, reflekterende samtale mellem gruppen, læreren og evt. censor. Der er defineret to "indholdsområder", som grupperne skal trække fra: de skal trække et indholdsområde fra pulje A og et indholdsområde fra pulje B Læreren og eleverne vælger i samråd minimum tre temaer, som de skal lægge hen over deres praksisprogram

DE TO PULJER Pulje A: Redskabsaktiviteter Dans og udtryk Kropsbasis Pulje B: Løb, spring, kast Boldbasis og boldspil Fysisk træning

PRØVENS TEMAER Erfaringer fra forsøgene med prøver i idræt viser, at temaerne kan give prøven et kreativt indspark, og giver ekstra tyngde i den reflekterende samtale. Temaerne kan inkorporeres i idrætsundervisningen løbende, og være både teori, tekster om idræt etc. Temaerne kan tænkes ind i undervisningen både i 8. og 9.klasse. Eksempler på temaer: Fælleskab Identitet Køn Fair play Den livgivende kamp Træning gennem leg

PRØVEN TRIN FOR TRIN Faget udtrækkes. Grupperne fastlægges, og der lodtrækkes blandt de seks indholdsområder i henholdsvis pulje A og pulje B. Læreren definerer, i samarbejde med eleverne, minimum tre overordnede temaer, som skal knyttes an til det praksisprogram, som eleverne skal udarbejde i forberedelsesperioden. I praksisprogrammet må eleverne selv vælge, hvordan de viser deres arbejde med de lodtrukne indholdsområder. Eleverne indkredser med vejledning fra læreren, hvilke øvelser de vil bygge deres praksisprogram op omkring, samt hvordan de vil koble praksisprogrammet til gruppens udvalgte tema. Forberedelsesperioden: Eleverne træner deres praksisprogram frem mod prøven.

Læreren udarbejder en undervisningsbeskrivelse, der tydeligt angiver: hvordan der er blevet arbejdet med fagets kompetenceområder (CKF’er efter Fælles Mål 2009) hvilken litteratur der er anvendt i undervisningen links til benyttede hjemmesider klassens udvalgte temaer. Der opgives 15-20 normalsider med anvendt litteratur og teori. Eleverne formulerer en disposition for deres praktiske og mundtlige prøve med vejledning fra læreren. Denne sendes til censor senest 14 dage før prøvens afholdelse, sammen med undervisningsbeskrivelsen.

Læreren udarbejder 2-5 uddybende (analyserende, fortolkende og perspektiverende) spørgsmål til samtalen med grupperne. Senest en uge før prøven skal læreren udarbejde en tidsplan over gruppernes fremlæggelser. Tidsplanen skal indeholde: Organisering og tidsplan (sikre tid til at stille baner og redskaber op, tid til transport mellem lokaler etc.) En defineret gruppe ”hjælpere”, som kan stille remedier mv. frem til prøverne (evt. 8.klasseselever) Eksaminationen inklusiv votering er normeret til 35 minutter for to elever, 10 minutter ekstra pr. elev. Der gives individuelle karakterer.

GODE RÅD Lav grupperne så tidligt som muligt Integrer temaerne i undervisningen i løbet af året Når I afslutter et forløb, lav da en evaluering med eleverne og bed dem reflektere over muligheder til prøven, indenfor det givne indholdsområde (dette kan bruges til dispositionen) Lade eleverne trække de to emner fra pulje A og B i starten af 2015 Hvis idræt ikke udtrækkes, brug da elevernes arbejde, indsats og proces som grundlag for den sidste standpunktskarakter Der skal kun opgives 15-20 normalsider. Brug materialet, som er samlet af Skolernes Idrætsudvalg Herning Kommune. Suppler med tilgængeligt materiale fra EMU, Skolekom eller tekster I selv finder relevante for undervisningen Faget biologi kan medtænkes som samarbejdsfag til teori delen USU timer kan bruges til arbejde med det teoretiske stof USU timer kan bruges til træning af programmet hvor 8. årg. inddrages som statister.

MODEL TIL DISPOSITION Elevens navn og kl. Gruppemedlemmer   Gruppemedlemmer Område fra pulje A Område fra pulje B Tema/indholdsområde: Vi vil i praksisprogrammet vise følgende øvelser: Valg af musik: Valg af links: Kilder: Lærerens navn. MODEL TIL DISPOSITION

BEDØMMELSESVÆRKTØJ Nr. 1 Navn på elev: Nr. 2 Navn på elev:   Nr. 2 Navn på elev: Nr. 3 Navn på elev: Nr. 4 Navn på elev: Område fra pulje A Redskabsaktiviteter Kropsbasis Dans og udtryk Område fra pulje B Løb, spring og kast Boldbasis og boldspil Fysisk træning Valgt tema: Identitet Køn Fælleskab Fair play Den livgivende kamp Træning gennem leg

Pulje A Pulje B Tema Kropslige færdigheder   Pulje A Pulje B Tema Kropslige færdigheder at tage kvalificerede valg at vise kvalitet i bevægelse Sammensætning af praksisprogram sammenhæng med tema faglighed (i indholdsområderne) kreativitet samarbejde Idrætsfaglig viden i forhold til valgte tema i forhold til programmets to indholdsområder Indsats deltagelse og engagement fokus og koncentration indstilling til at løse faglige udfordringer

Karakter   Betegnelse Beskrivelse 02 Tilstrækkelig Eleven udfører øvelserne, men er usikker i mange af de kropslige færdigheder og træffer få gode valg i fremvisningen af praksisprogrammet. Elevens fremvisning bærer præg af manglende evne til at planlægge og udføre øvelser, og der er kun lille grad af sammenhæng mellem tema og indholdsområderne. Eleven formår kun i et vist omfang at samarbejde. I den efterfølgende samtale viser eleven et begrænset kendskab til idrætsfaglig viden, og formår i minimal grad at reflektere over det valgte tema i forhold til indholdsområderne. Eleven udviser nogen grad af engagement, men viser usikkerhed i forhold til de faglige udfordringer. 7 God Eleven udviser sikkerhed i dele af de kropslige færdigheder og kan træffe gode valg i fremvisningen af praksis. Eleven har sammensat et godt praksisprogram og skaber i nogen grad sammenhæng mellem tema og indholdsområderne med en vis grad af kreativitet. Eleven formår at samarbejde. Eleven kan i den efterfølgende samtale redegøre for valg af tema i forhold til indholdsområderne og i nogen grad inddrage basal idrætsfaglig viden. Eleven deltager engageret og forsøger med nogen grad af koncentration at løse de faglige udfordringer 12 Fremragende Eleven udviser stor sikkerhed i de kropslige færdigheder. Eleven kan tage kvalificerede valg og udvise høj kvalitet i komplekse bevægelsesmønstre. Eleven disponerer tiden fornuftigt i gennemførelsen af et alsidigt og fagligt sammenhængende praksisprogram, hvor der udvises høj grad af kreativitet og samarbejde. Eleven kan i den efterfølgende samtale klart og overbevisende begrunde de trufne valg fra praksisprogrammet. Eleven kan med stor sikkerhed analysere praksisprogrammet og anvende viden om og forståelse for temaet og de lodtrukne indholdsområder i en idrætsfaglig diskussion. Eleven deltager engageret og arbejder koncentreret med stort fokus på at løse de faglige udfordringer.

Indledning Vi er et udvalg af idrætslærere, der har samlet dette materiale, for at vi i Herning Kommune, har et fælles grundlag for idrætseksamen i 9. årg. Idræts teori 8. - 9. årg. er lavet ud fra fælles mål for idræt. De fælles områder er: Opvarmning Grundtræning Fysiske forandringer Psykiske forandringer Idrætskultur Som de temaer man kan vælge imellem, har vi valgt at præsentere følgende områder i det teoretiske materiale: Fællesskab Identitet Køn Fair play Den livgivende kamp Træning gennem leg Ud over dette materiale, har vi lavet 6. filer med ideer og oplæg til de to puljer, som eleverne skal trække fra. Pulje A: Redskabsaktiviteter Dans og udtryk Kropsbasis Pulje B: Løb, spring og kast Boldbasis Fysisk træning Endeligt har vi udarbejdet en fil, med retningslinjer og værktøjer til bedømmelsen ved eksamen samt en skabelon til elevernes disposition.