Gymnasiereformen på Odder Gymnasium. Organisation Balance mellem differentiering og integration. Balance mellem differentiering og integration. Autonomi.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
N ETVÆRKSARBEJDE I FORBINDELSE MED EVALUERINGEN AF AT DELMÅL. I DENTIFIKATION AF DET GODE AT FORLØB.
Advertisements

Skolereform august 2014………………
NGG.
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Studieplanen • Mål • Status • Visioner. Dagsorden 1)Netværksprocessen Proces, produkt, resultat 2)Hvad står der i bekendtgørelsen? 3)Studieplanens teoretiske.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Erfaringer fra netværkssamarbejde
Lederudvikling.
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Kvalitetsmåling – barometerundersøgelse: Hvorledes sker ”oversættelsen”
NGG.
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Forældremøde X årgang.
Præsentation af resultater fra Elevtrivselsundersøgelse Hvad stiller man op? Erfaringer fra år 1 på Fredericia Gymnasium – hvor langt er FG?
STUDIERETNINGSTONING PILOTPROJEKT DISPOSITION  Indledende kommentarer  Rammerne for pilotprojektet  Det PR skal høres om  Eksempel på en.
UDVIKLINGSTRÆ PÅ EN UDDANNELSESINSTITUTION
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Skolebestyrelsen  7 forældrerepræsentanter  2 medarbejderrepræsentanter  Alle skal udfylde en tavshedserklæring  2 elevrepræsentanter  Alle har stemmeret.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Fra team af navn til team af gavn.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Velkommen Til Klassemødet i 1x.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Det almene gymnasium: informationskompetence i samarbejde mellem elev-lærer- bibliotekar Knud Holch Andersen, Thisted Gymnasium & HF.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Konference om planlægning d. 26. og 28. august 2008 Velkommen til Silkeborg Gymnasium.
Medalje til Høje-Taastrup
SIP 3 Når hele skolen er med: KLAR-PARAT-STUDIERETNING
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Et fagligt løft af folkeskolen.
Marianne Zibrandtsen, 12.marts Gymnasiereformen – hvad kan I forvente af de nye studenterårgange? Marianne Zibrandtsen, rektor Aurehøj Gymnasium.
Sunds skole Evaluering
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
Professionelle læringsfællesskaber i praksis
1 Odder Gymnasiums system til kvalitetsudvikling.
ORGANISERING OG PLANLÆGNING PÅ IBC HANDELSGYMNASIET AABENRAA METTE ANDERSEN, REKTOR.
Per Møller Janniche Mobil
Hhx-konference 3. december 2008 hhx-reformens planlægnings- og organisationsudfordringer.
Oplæg Marsellisborg gymnasium 27/ Kan man bruge tilfredshedsundersøgelser i kvalitets og reformarbejdet? erfaringer Nykøbing Katedralskole.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Efteruddannelse og kompetenceudvikling. Efteruddannelse før reformen Eksterne faglige kurser Kurser for hele faggrupper Skolebaserede kurser Pædagogiske.
Fastholdelse i HF Strategier og erfaringer. 95%-målsætningen og HF HF-kurserne har forskellig forudsætninger HF-eleverne har forskellige forudsætninger.
Fravær og Frafald Birgitte la Cour Bergmann Vicerektor, Kursusleder
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Om anvendelse af forberedelse v. Jan Becher Sørensen Rektor, Paderup Gymnasium Konference d. 4. april
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Evaluering på EGY Disposition: - Fra evalueringsplan til evalueringsstrategi - konkrete evalueringer og ”værktøj” - perspektivering ”Man kan ikke måle.
Odder Gymnasiums system til kvalitetsudvikling Kvalitetsbekendtgørelse og STX §11skal ”tale sammen”
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2015.
Velkommen til introduktionsmøde
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Metoden brugerstyret behandling
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Velkommen til fagligt samspil
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Selvevaluering og opfølgningsplan
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Gymnasiereformen på Odder Gymnasium

Organisation Balance mellem differentiering og integration. Balance mellem differentiering og integration. Autonomi > < selvledelse. Fast og løst koblede system. Fast og løst koblede system. Organisation som proces. Organisation som proces. ”Oversættelse” af kompleksitet. ”Oversættelse” af kompleksitet.

Medarbejderen Prioritere Vælge metode Se muligheder Samarbejde Åbne for viden Ledelsen Sætte mål Incentiver og belønning Selvledelse Skabe rammer for selvledelse Kommunikere værdier Lede relationer Forudsætninger for selvledelse og rammer Skabe strategi Opbyg- ge og vedlige- holde tillid Facilitere debat og videns- netværk Vælge medar- bejdere Facilitere uddan- nelse © Bent Engelbrecht. Ankerhus 

Undervisningen Operationel ledelse Strategisk ledelse Skaber strategi Økonomi- styring Faciliterer debat og videns- netværk Vælger medarbejdere Teamkoordinator Team Udd. leder Vicerektor Rektor Bestyrelse Adm. chef Pædagogisk Råd Samarb. Udv. Adhoc. Gr. Leder relationer Lærere Kval. Gr. Elevråd Selvledelse Rammer for selvledelse Forudsætning for rammer og selvledelse Fag. Gr. Elever Formulerer visioner Sætter mål Kommunikerer værdier Udd. leder

Undervisningen Operationel ledelse Strategisk ledelse Skaber strategi Økonomi- styring Faciliterer debat og videns- netværk Vælger medarbejdere Teamkoordinator Team Udd. leder Vicerektor Rektor Bestyrelse Adm. chef Pædagogisk Råd Samarb. Udv. Adhoc. Gr. Leder relationer Lærere Kval. Gr. Elevråd Selvledelse Rammer for selvledelse Forudsætning for rammer og selvledelse Fag. Gr. Elever Formulerer visioner Sætter mål Kommunikerer værdier Udd. leder

”Oversættelse” Formaliseret mødestruktur Formaliseret mødestruktur –PR-møder –Elevrådsmøder –Møde i kvalitets- og ad-hoc grupper Møde mellem teamkoordinatorerne og ledelse Møde mellem teamkoordinatorerne og ledelse Teamets møder med eleverne Teamets møder med eleverne

Fra Odder Gymnasiums kvalitetssystem hedder det: ”Skolehverdagen er i virkeligheden omskiftelig, kompleks og ikke altid til at styre, ej heller lader den sig kontrollere eller planlægge i alle detaljer. At kunne handle i hverdagen drejer sig derfor ikke kun om at kunne beslutte ud fra modeller eller at kunne forudse alt. Derimod er der behov for plads til selvledelse i situationen og i samarbejdet - med respekt for helheden.” kræver klar rollefordeling og løbende dialog kræver klar rollefordeling og løbende dialog giver et udviklingspotentiale giver et udviklingspotentiale

Tema 1 Tidsplanlægning af undervisningen Input til planlægning Jævn arbejdsbelastning for lærerne Teamkoordinatormøde: ”samfundsfagslærerne er alt for belastede i AT samtidig med at de vejleder i SRP/SRO, har timer mm.” Jævn arbejdsbelastning for lærerne Teamkoordinatormøde: ”samfundsfagslærerne er alt for belastede i AT samtidig med at de vejleder i SRP/SRO, har timer mm.” Fagligt indhold (kvalitetsgrupper, fx NV, AP, AT) Fagligt indhold (kvalitetsgrupper, fx NV, AP, AT) ”AT skal i højere grad afspejle studieretningen – der må være valgfrie emner” Elevtilfredshed (spørgeskemaundersøgelser:” Vi bliver testet i hoved og… lige inden jul: AP-slutscrening, AT- evaluering, NV-evaluering…og så har vi opgaver og lektier” ) Elevtilfredshed (spørgeskemaundersøgelser:” Vi bliver testet i hoved og… lige inden jul: AP-slutscrening, AT- evaluering, NV-evaluering…og så har vi opgaver og lektier” )

Odder Gymnasium Tidsplanlægning af undervisningen: horisontalt og vertikalt Elevsynsvinkel Lærersynsvinkel 1g2g3g 1g 1. kvartal 2g 1.kvartal 3g 1.kvartal

Tema Lærerteam, lærer, teamkoordinator, ledelse på Odder Gymnasium 2008 / 2009 ”OG SÅDAN:” Hvad gør vi? Hvem gør hvad? Hvordan gør vi?

Ledelsen har ansvaret for at udarbejde de overordnede rammer for skolens arbejde: Fordelingen af fag og timer i grundforløbet og på langs i studieretningsforløbet – ”timepapir” Fordelingen af fag og timer i grundforløbet og på langs i studieretningsforløbet – ”timepapir” Uddelegering af ledelseskompetence til lærerteam - opgaveansvar - beskrivelse af opgaver og ansvar ”teampapir” Uddelegering af ledelseskompetence til lærerteam - opgaveansvar - beskrivelse af opgaver og ansvar ”teampapir” Beskrivelse af koncept for: Beskrivelse af koncept for: –AT (”kuffert” + beskrivelse af lærersamarbejde) –AP (kanon) –NG (3 faste emner - grundskolesamarbejde/naturvidenskabsfestival) Skolens kompetenceniveauer (”Fra elev til studerende”) Skolens kompetenceniveauer (”Fra elev til studerende”) Stille elektroniske værktøjer til rådighed, fx Intranet og Lectio Stille elektroniske værktøjer til rådighed, fx Intranet og Lectio Koncept for ES (:elevsamtaler) Koncept for ES (:elevsamtaler) Evalueringsplan Evalueringsplan Målsætning, værdigrundlag, studie- og ordensregler Målsætning, værdigrundlag, studie- og ordensregler Kvalitetssystem til løbende evaluering Kvalitetssystem til løbende evaluering MUS samtaler MUS samtaler

Lærerteam: 3 lærere hvoraf én er teamkoordinator; hver lærer er i ét team Teamlærerne er ”oversættere” mellem undervisningen/ elever og skolens værdier/mål. Konkrete opgaver: at afholde møde for klassens lærere m.h.p. : at afholde møde for klassens lærere m.h.p. : –at koordinere studieplanen, (arbejdsformer, skr. arbejde i forhold til skolens kompetenceniveauer for at sikre sammenhæng og progression for eleverne.) –at koordinere den løbende evaluering på baggrund af skolens evalueringsplan at afholde elevsamtale (ES) at afholde elevsamtale (ES) at afholde klasse-møder med eleverne m.h.p. ”oversættelse” at afholde klasse-møder med eleverne m.h.p. ”oversættelse” 1g: intro, klasssekultur, forældremøde 1g: intro, klasssekultur, forældremøde 2g: AT-studierejser + et yderligere frit emne i AT 2g: AT-studierejser + et yderligere frit emne i AT

Teamkoordinator opgaveansvar med relation til kollegerne, men ikke personaleansvar Deltager i månedlige møder med skolens ledelse Deltager i månedlige møder med skolens ledelse Bindeled mellem elever og studievejledere, læsevejleder, administration Bindeled mellem elever og studievejledere, læsevejleder, administration Teamets rollefordeling, tilrettelæggelse og mødeledelse af teammøder, semestermøde med klassens øvrige lærere Teamets rollefordeling, tilrettelæggelse og mødeledelse af teammøder, semestermøde med klassens øvrige lærere Tilrettelægger af elevsamtaler (ES): 2 i 1g, 1 i 2g og 3g Tilrettelægger af elevsamtaler (ES): 2 i 1g, 1 i 2g og 3g Tilrettelægger i samarbejde med det øvrige team møde med klassen ca. hver 4. uge: klassen, undervisningen og skolen på dagsorden. Tilrettelægger i samarbejde med det øvrige team møde med klassen ca. hver 4. uge: klassen, undervisningen og skolen på dagsorden.

Lærerne og faggrupperne Faggrupperne beskriver praksis for grundforløb, flerfaglige forløb, studieretninger (d.v.s. de niveauer faget måtte forekomme på) beskriver praksis for grundforløb, flerfaglige forløb, studieretninger (d.v.s. de niveauer faget måtte forekomme på) udveksler erfaringer med undervisningsevaluering udveksler erfaringer med undervisningsevaluering aftaler fx fælles forberedelse, materialer og bogindkøb aftaler fx fælles forberedelse, materialer og bogindkøb afdækker behov for faglig kompetenceudvikling. afdækker behov for faglig kompetenceudvikling.Lærerne udarbejder studieplan i Lectio: forløb, arbejds- og evalueringsformer placeres under hensyntagen til fagenes indbyrdes sammenhæng og progression, så det er meningsfyldt for eleverne udarbejder studieplan i Lectio: forløb, arbejds- og evalueringsformer placeres under hensyntagen til fagenes indbyrdes sammenhæng og progression, så det er meningsfyldt for eleverne følger op på evalueringer med henblik på dels elevernes faglige kompetenceudvikling, dels af hensyn til kvalitetsudvikling af undervisningen følger op på evalueringer med henblik på dels elevernes faglige kompetenceudvikling, dels af hensyn til kvalitetsudvikling af undervisningen deltager i klasse- og lærerforsamlingsmøder deltager i klasse- og lærerforsamlingsmøder

Formål med lærerteam Ud over koordinering af undervisningsrelaterede opgaver…. Samarbejde giver udviklingspotentiale: at styrke lærersamarbejdet, herunder bidrage til vidensopsamling og erfaringsudveksling såvel på langs i studieretningen som på tværs på den enkelte årgang at styrke lærersamarbejdet, herunder bidrage til vidensopsamling og erfaringsudveksling såvel på langs i studieretningen som på tværs på den enkelte årgang at styrke fagligheden gennem inspirerende samarbejde og gennem samarbejdet få bedre mulighed for at reflektere over eget arbejde at styrke fagligheden gennem inspirerende samarbejde og gennem samarbejdet få bedre mulighed for at reflektere over eget arbejde

Med lærerøjne 1. Bedre kendskab til klassen og elever over et helt gymnasieforløb 2. Kvalificeret sparring og støtte (teamet) til beslutninger om og implementering af pædagogiske tiltag 3. Som team-koordinator (men sikkert også for teamet) er team-koordinatormøderne med kontakt til de andre team og ledelsen af meget stor værdi.

Eksempler på ”rammesat” udvikling via samarbejde om kvalitet: - et samarbejdsprojekt mellem 3 gymnasier: - et samarbejdsprojekt mellem 3 gymnasier: Netværk til kvalificering af gymnasiernes kvalitetsarbejde, hvor det strategiske niveau spiller sammen med undervisningsniveauet Netværk til kvalificering af gymnasiernes kvalitetsarbejde, hvor det strategiske niveau spiller sammen med undervisningsniveauet

Eksempel 1 Undervisningsniveau: Undervisningsevaluering i fagene matematik og engelsk: udvikling af metoder til måling af elevernes videnstilvækst i forhold til opstillede delmål, dvs. læring som udtryk for kvalitet (lidt ”trin for trin” tankegangen, som den kendes fra folkeskolen)

Eksempel 2 Lærerteam: Lærerteam: a) Evaluering af studieplanen med fokus på elevernes udvikling af kompetencer. a) Evaluering af studieplanen med fokus på elevernes udvikling af kompetencer. b) Evaluering af flerfaglige forløb i AT (almen studieforberedelse). Elevernes kompetenceudvikling evalueres, der sammenlignes på tværs af klasser og skolerne sammenligner resultater. b) Evaluering af flerfaglige forløb i AT (almen studieforberedelse). Elevernes kompetenceudvikling evalueres, der sammenlignes på tværs af klasser og skolerne sammenligner resultater.

Studieretningsgymnasiet Større forskelle. Tydeligere identitet Større forskelle. Tydeligere identitet Teamet som omdrejningspunkt Teamet som omdrejningspunkt –Forskellige forløb i AT –Studieturen. Placering –Faglig tur / aktivitet i 3g med hovedvægt på studieretningsfag

Mere selvledelse Færre centralt aftalte møder Færre centralt aftalte møder –Mere rum til forskellighed i samarbejdsrelationer. Fordeling af resurser til undervisningsmidler Fordeling af resurser til undervisningsmidler Større fleksibilitet i skemaplanlægningen. Større fleksibilitet i skemaplanlægningen. –Fleksdage

Udfordringer Differentiering og selvledelse contra integration og sammenhæng Differentiering og selvledelse contra integration og sammenhæng Kompleksitet contra overskuelighed Kompleksitet contra overskuelighed