Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fra team af navn til team af gavn.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fra team af navn til team af gavn."— Præsentationens transcript:

1 Fra team af navn til team af gavn.
Et oplæg om teamudvikling og hvordan Skoleintra kan indgå i teamsamarbejdet. Af Thomas Born Smidt. Tidligere pædagogisk leder og souschef på Overlund Skole. I dag skoleleder på Karup Skole.

2 Program. Baggrund og kontekst. Målene med teamudviklingen.
Vejen derhen: Ny ledelsesform. Ét team og ingen koordinator. Teamkontrakt. Teamudviklingssamtaler. Mødevirksomhed.

3 Baggrund og kontekst. Overlund Skole, Viborg Kommune: Byskole.
780 elever. Tre afdelinger med mellem 15 og 23 lærere i hver. Tredelt ledelse pr. 1. august 2009.

4 Baggrund og kontekst. Historik og erfaringer. Mødestruktur.
Team baseret på årgangene m. 3 – 8 personer. Manglende fleksibilitet i hverdagen. Personlig kemi meget afgørende. Manglende rød tråd. Koordinatorfunktionen. Sårbarhed ved én central person. Manglende fælles involvering og ansvarstagen. Mødestruktur. KU-møder - talerør for både ledelse og team. Autonome teammøder. Afdelingsteam men uden konkret indhold.

5 Målene med forløbet. Sikre et fælles ansvar i afdelingerne.
Øge kvaliteten i undervisningen for eleverne gennem uddelegering af administrative og pædagogiske opgaver. Sikre: En fladere ledelsesstruktur. Skolens røde tråd. Bedre kommunikation og koordination. Vikardækning Fagfordeling Kursusmidler Aktivitetsafhængige udgifter Omlagt undervisning Videndeling og faglig udvikling Teamudvikling LP

6 Vejen derhen. Ny ledelsesform? Diplommodul i teamledelse.
4 R modellen. Teamchef. Teamcoach. Direkte kommuni kation og ledelse.

7 Vejen derhen. Kun ét team – resten ad hoc arbejdsgrupper.
Afdelingen som det centrale udgangspunkt. Årgangsgrupper, klassegrupper, faggrupper. Alle kan ikke deltage i alt… Beskrive og formidle teamets opgaver: Ingen teamkoordinator. Helst to om en opgave og flest muligt i spil. (MUS) Udarbejdelse af teamkontrakt: Proces kontra produkt. 1 år om den første, udvikling kontra drift. Brug af Skoleintra som ”Skabelon”.

8

9 Vejen derhen. Teamudviklings-samtaler (TUS).
Faste evalueringer fx vha. ”Tjek på teamet” Dialogen i centrum. Ledelsens oplevelse. ”Hvilket område ønskes udviklet i den kommende tid?” Aftale teamets mål. Ad hoc TUS.

10

11 Vejen derhen. Fælles mødestruktur og kommunikation.
Faste mandagsmøder á 30 min. Fælles beskeder. Små processer. Direkte dialog Sikre den ”Den røde tråd” Ledelsens deltagelse i teammøderne. Tilvænning. Effektivitet. ”Den dårlige samvittighed” – social konformitet.

12 Vejen derhen. Udvikle brugen af dagsorden og referat:
Et ønske om effektivisering. Tydelige forventninger: D/B/O Bred ansvarlighed. Faste punkter. Skabelon i Skoleintra.

13

14 TRIOFLEX og Skoleintra
Spørgsmål. ”Flasken og dugen” TRIOFLEX og Skoleintra Individet i teamet Læring i teamet Mail: - Mobil:


Download ppt "Fra team af navn til team af gavn."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google