Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2015.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2015."— Præsentationens transcript:

1 Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2015

2 Om undersøgelsen  Evaluering af 1.g elevernes oplevelse med det første halve år på gymnasiet (grundforløbet).  Undersøgelsen blev udført uge 1, jan. 2016  328 elever er blevet adspurgt i Lectio  297 elever har svaret. Svarprocent 91 (2014: 88)

3 Disposition  Undervisning og forberedelse, herunder også studielektionerne og Skrivetoget  AT  AP  NV  Sociale aspekter  Studieretningsvalg  Samlet vurdering

4 Sværhedsgraden: 79 % vurderer at sværhedsgraden har været tilpas 12 % svært 8 % let Det faglige miljø i klassen: 77 % vurderer det til meget godt eller godt 23 % vurderer det som dårligt Svarer til 2014, men forringelse i forhold til 2013 (hhv. 91 % og 9 %) Tid til skolearbejde: 25 % kan i høj grad nå at lave skolearbejdet 62 % i nogen grad 13 % i mindre grad 0 % slet ikke Svarer til 2014. Undervisningen

5 I hvilken grad hjælper lektielæsningen til at forstå undervisningen?  34 % mener i høj grad  55 % i nogen grad  11 % i mindre grad eller slet ikke Det er stort set magen til 2014-tallene Føler du generelt at du kan følge med i timerne?  41 % føler i høj grad, at de kan  54 % i nogen grad  3 % i mindre grad eller slet ikke Det er stort set magen til 2014-tallene

6 Undervisningen og lærerne 33 % mener, at lærerne i høj grad skaber et godt læringsmiljø 59 % i nogen grad 6 % i mindre grad 1% slet ikke Lille fremskridt ift. 2014

7 Undervisningen og eleverne 24 % mener, at eleverne i høj grad skaber et godt læringsmiljø 55 % i nogen grad 18 % i mindre grad 1% slet ikke Der er ikke blevet spurgt til dette tidligere.

8 Undervisningen - Studielektionerne 9 % mener, at de i høj grad har været givende 34 % i nogen grad 43 % i mindre grad 11% slet ikke Tallene svarer til 2014

9 Undervisningen - Studielektionerne Temaer fra sl-timen, du har fået noget ud af (i %): Tal fra 2014 til højre Intro til Lectio, s-tog og hjemmeside8277 Intro til Google Drev6671 Litteratursøgning4647 Notatteknik4435 IT-vaner og plagiering4144 Uddannelsesparathed3740 Evaluering3646 Præsentationsværktøj (screencast-o-matic)3225 Taksonomiske niveauer3131 PDF-kommentering2730

10 Undervisningen - Skrivetoget Hvor ofte har du brugt Skrivetoget i timerne eller til lektier og skriftlige opgaver? Tal fra 2014 til højre Mere end 5 gange pr. måned:3 %5 % 1-4 gange pr. måned:29 %45 % Mindre end 1 gang pr. måned:43 %37 % Aldrig:25 %11 % Stor nedgang ift. 2014

11 Undervisningen - Evaluering 9 % angiver, at der har været gennemført undervisningsevaluering i alle fag 39 % i mere end halvdelen af fagene 41 % i mindre end halvdelen af fagene 2 % aldrig Tallene er faldet i forhold til 2014 (15%, 50%, 22%,1%) 9 % mener, at der ikke har været behov for tilpasninger/ændringer efter udført evaluering 5 % mener, at evalueringen i høj grad er blevet fulgt op af ønskede tilpasninger/ændringer 52 % mener, det er sket i nogen grad 32 % mener, at det i mindre grad eller slet ikke er sket. Tallene ligner meget 2014 (6 %, 8 %, 51%, 33 %)

12 Undervisningen - Variation og forventninger 80 % mener, at der i høj eller nogen grad har været variation i undervisningen 18 % i mindre grad eller slet ikke Tilbagegang ift. 2014 (hhv. 86 % og 11 %) 87 % mener undervisningen i høj eller nogen grad har levet op til deres forventninger 12 % i mindre grad eller slet ikke Som i 2014, hhv. 88 % og 10%

13 Det bedste ved undervisningen Elevernes generelle vurdering: Engagerede, velforberedte lærere som elsker deres fag Variation og nye undervisningsformer Gruppearbejde Elevudsagn om det bedste: ” Det bedste har været at det ikke kun var tavleundervisning, men derimod mange forskellige måder at blive undervist på” ”Både lærer og elever var engagerede i undervisningen, som var med til at gøre det til en rigtigt god klasse, hvor man turde sige noget uden at blive dømt af andre” ”Jeg blev fagligt udfordret og det har været spændende”

14 Det dårligste ved undervisningen Elevernes generelle vurdering : Meget tavleundervisning i nogle fag Larm Nogle gange går det for stærkt Ensformig undervisning

15 AT 1 times intro til AT forløb meget godt eller godt ifølge 68 %, 29 % mente det forløb dårligt eller meget dårligt. Svarer til 2014.

16 AT AT1 med samfundsfag, dansk og et kunstnerisk fag forløb meget godt eller godt ifølge 81 %, 18 % mener det forløb dårligt eller meget dårligt. Svarer til 2014, hhv. 80 % og 17 %

17 AP Oplevelsen af relevans: Tal fra 2014 til højre Grammatikdel:85 %80 % Latindel:47 %42 % Sprogdagen:33 %36 % Læringsstrategi: 31 %33 % Sociolingvistik:21 %27 %

18 AP - Sprogdagen 54 % oplevede i høj eller nogen grad sprogdagen som fagligt relevant 44 % oplevede det i mindre grad eller slet ikke 62 % synes at længden af sprogdagen var passende 32 % synes den var for lang 3% synes den var for kort

19 AP – Sammenhængen mellem latindel og almen del 72 % mener, de i høj eller nogen grad hænger godt sammen 27 % mener, de i mindre grad eller slet ikke hænger sammen Forringelse ift. i 2014, hhv. 78 % og 19 %

20 AP Samlet udbytte: 64 % mener, deres samlede udbytte har været meget stort eller stort 34 % mener, det har været lille eller meget lille Det samme som i 2014, hhv. 63 % og 34 %

21 NV 51 % fandt det faglige niveau svært eller for svært 48 % fandt det faglige niveau let eller for let 86 % synes i høj eller nogen grad at NV-lærerne skabte et godt læringsmiljø 14 % synes i mindre grad eller slet ikke at NV- lærerne skabte et godt læringsmiljø

22 NV 68 % synes at NV-forløbene i høj eller nogen grad har styrket deres interesse for naturvidenskab, mens 31 % i mindre grad eller slet ikke har fået styrket interessen 76 % mener at undervisningen har levet op til deres forventninger, mens 22 % ikke synes det har levet op til forventningerne

23 Sociale aspekter Modtagelsen fra de ældre elever: 83 % synes, de er blevet taget godt eller meget godt imod 15 % synes modtagelsen har været dårlig eller meget dårlig Tilbagegang ift. 2014, hhv. 86 % og 10 % Falde til i grundforløbsklassen: 82 % har haft meget let eller let ved at falde til i klassen 16 % har haft svært eller meget svært ved det Tilbagegang ift. 2014, hhv. 86 % og 11 %

24 Sociale aspekter Falde til på skolen generelt: 85 % har fundet det let eller meget let at falde til generelt. Tilbagegang ift. 2014, 91 % Stemningen på skolen generelt: 94 % oplever, at stemningen generelt er god eller meget god. (96 % i 2014) Samlet synes 87 % at deres forventninger til det sociale indhold i høj eller nogen grad er blevet opfyldt. Det synes 12 % i mindre grad eller slet ikke. Tilbagegang ift. 2014, hhv. 90 % og 6 %

25 Sociale aspekter - Mobning 91% er aldrig blevet udsat for mobning af personer der går på skolen 6 % har oplevet det få gange 2% mener det er sket ofte eller meget ofte (7 elever) Lille fald ift. 2014, hhv. 93 %, 3 % og 1 % (2 elever)

26 Det bedste ved det sociale miljø  Fællesskabet, sammenholdet og den gode stemning  Plads til forskellighed og respekt over for hinanden, alle er lige  Imødekommenhed og åbenhed  At man kender mange på skolen og får nye venner, også på tværs af klasserne  Mange sociale arrangementer  Festerne

27 Det bedste ved det sociale miljø - Citater ”At vi alle er så vidt forskellige, jeg synes det er helt vildt fedt. Vi har det her store fællesskab, og alle har det godt sammen generelt” ”Der er ikke noget hierarki, alle kan tale med alle, lige meget om man går i 1., 2. eller 3.g.” ”I forhold til folkeskolen vil eleverne på GG lære noget” ”Der er gode arrangementer som gør at der kommer et stort og unikt fællesskab” ”Alle er søde mod alle. Man kender mange. Folk dømmer dig ikke for dit udseende. Man kan være helt sig selv uden at være bange for at blive efterladt” ”Lærerne gør det fedt at være her, og fik os rystet sammen i grundforløbet” ”Havde forventet folk ville være slemmere”

28 Det værste ved det sociale miljø  Kliker og grupperinger (årgange)  Ikke så mange sociale arrangementer på tværs af klasser og årgange  Svært hvis man ikke kender nogen i forvejen, fx hvis man ikke kommer fra Greve  Når elever opfører sig arrogant (2.g/3.g) Rigtig mange skriver eksplicit at der ikke er noget dårligt ved det sociale miljø.

29 Studieretningsvalg Faktorer (i %) som har haft betydning for studieretningsvalget: Tal fra 2014 til højre Studieretningsfagene7967 Fremtidsplaner6765 Undervisning i grundforløbet4844 Studieretningsorientering3233 Antallet af frie valgmuligheder24 Studievejledning2225 Samtaler med faglærere2016 Forældres vejledning1818 Samtale med teamlærere1211 Kammeraters valg 10 8 Andet 9

30 Studieretningsvalg 85 % mener, at mødet med fagene i grundforløbet i høj eller nogen grad har virket til at vælge studieretning, 11 % mener, at det kun i mindre grad eller slet ikke har haft betydning. Tallene fra 2014 var hhv. 84 % og 13 % Hvor mange studieretningsorienteringer deltog du i? 0 5% 114% 234% 330% 415% Studieretningshæftet: 87 % har i høj grad eller nogen grad anvendt det, 11 % har i mindre grad eller slet ikke.

31 Studieretningsvalg Orienteringen fra studievejlederne: 71 % mener, at der i høj eller nogen grad har været tilstrækkelig orientering fra studievejlederne, mens 26 % mener den i mindre grad eller slet ikke har været tilstrækkelig. Tallene fra 2014 var hhv. 72 % og 24 %. Giver det mening at diskutere dit studieretningsvalg med en teamlærer? 71 % mener, at det i høj eller nogen grad giver mening med teamsamtaler, mens 24 % mener, at det i mindre grad eller slet ikke giver mening. Tallene fra 2014 var hhv. 67 % og 28 %. Den generelle orientering om studieretninger: 85 % mener, at den generelle orientering om studieretninger i høj eller i nogen grad har været tilstrækkelig, mens 11 % mener det kun i mindre grad eller slet ikke har været det. Tallene fra 2014 var hhv. 83 % og 14 %.

32 Grundforløbet – samlet vurdering 90 % har i høj grad eller nogen grad været tilfredse med grundforløbet (2014: 94 %) 8 % har i mindre grad eller slet ikke (2 elever) været tilfredse med grundforløbet (2014: 4 %)

33 Opmærksomhedspunkter Styregrupperne for AP, AT og NV udpeger selv opmærksomhedspunkter og laver handleplan, se mail fra PTO den 18. jan.


Download ppt "Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2015."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google