Skriftlighed er bundet til arbejdet med: Genrer Formidling Læsning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
StØrre skriftlige opgave hf
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Hvad skaber det hele menneske? (Fælles mindmap på tavlen)
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
HF på Falkonergården 2011.
Projektopgave klasse.
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Studieretningsprojekt
Eksamen og eksamensbilag :
Skriftlighed i undervisningen INTERNATIONAL ØKONOMI
Livets oprindelse Et AT-forløb for biologi og religion.
Skriftlige opgaver. SSO og EP.
Almen sTudieforberedelse - AT
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd.
Synopsis VIP3/2012.
Tysk i felten Fokus på udvikling af Interkulturel kompetence.
Blogging i projektarbejde? E-learning: ”Eleverne lærer mest om IT uden for skolen.” E-learning: ”Eleverne lærer mest om IT uden for skolen.” Blogging inddrager.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
NGG.
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Når de skal gøre det bedre? Kan vi gøre det bedre? Erfaringer fra fysik på Nærum Gymnasium Eva Danielsen.
Skriftlige opgaver Gymnasiet og HF
Opgavetyper og hjælp til informationssøgning, STX og HF
Innovation i AT/SO.
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
Skriftlighed i biologi
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Ny Fælles Naturfagsprøve
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Værkstedsundervisning
SRP-konferencen Rødkilde 2011.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd - Pjecen.
Erfaringer fra næsten 2 år med 2.w, NAG
SKABELON.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
STØRRE SKRIFTLIGE OPGAVE HF EFTERÅRET 2015 SS. Formål  SSO giver dig mulighed for:  At arbejde med et selvvalgt emne og med fag, der har din interesse.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
De taksonomiske niveauer i skriftligt arbejde på HHX.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
Sso SKRIV!.
Skriveperiode (synopsis)
Udkast til justering af KS
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Merkantil EUX Muligheder og udfordringer for det studiekompetencegivende forløb Titeldias EUX merkantil.
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
Mindset og formativ evaluering i sprogfagene:
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
På stx og hf efter reformen
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Sso på Fredericia gymnasium 2018/19
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
SSO – en rejse.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Skriftlighed er bundet til arbejdet med: Genrer Formidling Læsning KS & skriftlighed 16. november 2011 v. Lise Ludvigsen (Middelfart Gymnasium og hf) Skriftlighed er bundet til arbejdet med: Genrer Formidling Læsning

Genreoversigt Se desuden Studievaner på hf s. 45-51 Humaniora Fx historie, dansk, religion og sprogfag Samfundsvidenskab Fx samfundsfag og eø Nat.videnskab Fx kemi, geografi, biologi og fysik Matematik Fokus på: Fakta Information Holdninger Fortolkninger Vurderinger Særtræk: Undergenrer Historiske tider Metaforisk sprog Statistik Diagrammer Tabeller Formler Kort Figurer Sætning Bevis Symbol

Genrer & opgavetyper på hf Historieopgave Evalueringsopgave – eksamen i nf Anvende i alle opgaver: fagligt materiale faglig metode taksonomi konklusion 2. hf Større skriftlig opgave Synopsis – eksamensprojekt i ks

Opgavetyper i ks Historieopgaven Opgaveformulering Sammenhængende sætninger Taksonomiske niveauer formuleret i sætninger Undgå brug af punktopstilling Fra: Studievaner på hf s. 63-65 Eksamensprojekt/ synopsis Problemformulering Ét overordnet spørgsmål Taksonomiske niveauer formuleret i underspørgsmål Udpræget brug af punktopstilling

Skriftlige kompetencer i ks-opgaver Historie opgaven: Formidling og dokumentation af fagligt stof i sammenhænge Peger frem mod SSO Opgaveformulering Dokumentation Disposition Synopsis: Formidling og dokumentation af fagligt stof i punkter Anvendes til mundtlig fremlæggelse Problemformulering og problemstillinger Fællesfagliglighed

Skriftlig formidling - fra proces til produkt

Arbejdsproces & arbejdsprodukt Fælles for al skriftlig formidling er, at der er: En kommunikationssituation Et formål med at skrive Et forløb i skrivearbejdet Et krav om fokus Et krav om præcist skriftsprog En nøje sammenhæng med læsning

Skrive- og læsefaser - Se desuden Studievaner på hf s. 63-70 Aktiviteter Før – idéfase Idéer – hv-ord og tænkeskrivning Indsamling – find og læs materiale Planlægning – få overblik, find fokus og disponer Under – skrivefase Skrivning af samlet produkt - formidlingsskrivning Efter – redigeringsfase redigering – kritisk gennemlæsning og – skrivning af produktets indhold, struktur og sprog

Skriftlighed giver power…

Materialer: Ellen Krogh m.fl.: Ny skriftlighed. Gymnasiepædagogik nr. 73, 2009 Annie Mygind og Stig Winding: Læs bedre, Dansklærerforeningen 2003 Lise Ludvigsen og Poul-Erik Møhring: Studievaner på hf, Systime 2011 www.emu.dk/gym/fag/ks/inspiration/konf/ksudvikling.html www.emu.dk/gym/fag/ks/inspiration/konf/kskursus2011.html